تاریخ : Sun 30 Jan 2022 - 01:04
کد خبر : 68740
سرویس خبری : جامعه

جوابیه

جوابیه

هیچ‌یک از 73 طرح‌ مورد‌اشاره در پیوست نامه جناب آقای مختار از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، با توجه به بررسی‌های به‌عمل‌آمده به‌عنوان طرح جدید در لایحه بودجه سال 1401 وجود ندارد.

برادر ارجمند، جناب آقای ایمانجانی
مدیرمسئول محترم روزنامه فرهیختگان
با سلام و احترام؛
 گزارشی با عنوان «سازمان برنامه باید پاسخگوی پروژه‌های عمرانی بی‌مجوز باشد» مورخ 20/10/1400 در آن روزنامه منتشر شده؛ مقتضی است براساس ماده 23 قانون مطبوعات و به‌منظور رفع‌ابهام و روشن‌شدن افکار عمومی، دستور فرمایید این پاسخ در همان صفحه با همان فونت و اندازه و با تیتر ذیل در اسرع‌وقت در آن روزنامه منتشر شود.

طرح جدیدی بدون‌مجوز زیست‌محیطی در بودجه 1401 وجود خارجی ندارد / اهداف پنهان پشت‌پرده جنجال‌های رسانه‌ای

سازمان برنامه‌وبودجه کشور تا قبل از سال 1399 در هیچ‌یک از قوانین و مقررات ملزم به اخذ مجوز از سازمان حفاظت محیط‌زیست و یا دستگاه دیگری برای پیشنهاد طرح‌های جدید در لایحه بودجه نبوده است. پیشنهاد طرح‌های جدید در لوایح بودجه سنواتی به استناد مفاد ماده (23) قانون الحاق- 2 صرفا براساس گزارش توجیهی فنی، اقتصادی، مالی و زیست‌محیطی و رعایت پدافند غیرعامل از سوی مشاور و دستگاه اجرایی پس از تایید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، برای اولین‌بار در لایحه بودجه سالانه منظور می‌گردد.
البته از تاریخ 31/1/1399 در اجرای تبصره بند «الف» ماده مذکور، بخشنامه شماره 28816 مورخ 31/1/1399 توسط سازمان برنامه‌وبودجه کشور ابلاغ، که مطابق آن پیشنهاد و ایجاد طرح‌های جدید در پیوست لوایح بودجه سنواتی پس از تایید گزارش توجیهی زیست‌محیطی توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست و اعلام آن به سازمان برنامه‌وبودجه کشور، امکان‌پذیر شده است.

همچنین براین اساس، دستورالعمل ماده (23) قانون الحاق- 2 به تاریخ 21/2/1400 در این سازمان اصلاح و وفق ماده (4) آن کلیه دستگاه‌های اجرایی متقاضی درج طرح‌های جدید در پیوست لایحه بودجه، موظف به ارائه مجوز زیست‌محیطی اخذ‌شده از سازمان حفاظت محیط‌زیست گردیده‌اند.

علاوه بر نکات مذکور، تاکید می‌نماید هیچ‌یک از 73 طرح‌ مورد‌اشاره در پیوست نامه جناب آقای مختار از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، با توجه به بررسی‌های به‌عمل‌آمده به‌عنوان طرح جدید در لایحه بودجه سال 1401 وجود ندارد.

قطعا رعایت ملاحظات زیست‌محیطی یکی از دغدغه‌های مهم دولت سیزدهم است؛ اما حتما آنهایی که دل در گرو حمایت از محیط‌زیست دارند نیز می‌دانند، معمولا پشت جنجال‌های رسانه‌ای از این ‌دست که به‌ دور از واقعیت است اهداف پنهان دیگری قرار دارد.
مرکز اطلاع‌رسانی، روابط‌عمومی و امور بین‌الملل