تاریخ : Thu 27 Jan 2022 - 02:12
کد خبر : 68576
سرویس خبری : ورزش

خرید مهاجم برزیلی، کلید انتقال آزمون در ژانویه

خرید مهاجم برزیلی، کلید انتقال آزمون در ژانویه

براساس قوانینی که در فوتبال وجود دارد وقتی بازیکنی تنها 6 ماه از قراردادش با باشگاه باقی مانده باشد، می‌تواند با تیم‌های دیگر وارد مذاکره شود. این همان اتفاقی است که برای سردار آزمون افتاد و او تصمیم گرفت به جای اینکه تا انتهای فصل صبر کند در همین زمستان قراردادش را با این تیم آلمانی منعقد کند.

به گزارش «فرهیختگان»، سردار آزمون یکی از اهداف نقل‌وانتقالاتی مهم در ژانویه امسال بود که درنهایت پس از مدت‌ها شایعه و گمانه‌زنی درباره آینده‌اش عصر شنبه رسما اعلام کرد که می‌خواهد فوتبالش را در بوندس‌لیگا پیگیری کند. آزمون که در اوایل سال 2019 از رابین‌کازان به زنیت پیوسته بود در انتهای این فصل قراردادش با این تیم روسی به پایان می‌رسید و پس از اینکه مذاکرات برای تمدید آن به نتیجه نرسید باشگاه‌های مختلف رقابت برای خرید این ستاره 25 میلیون یورویی را آغاز کردند. به نظر می‌رسید حضورش در لیون تمام شده است؛ اما درنهایت این بایرلورکوزن بود که برنده این جدال لقب گرفت و توانست آزمون را به پای میز قرارداد بکشاند و او را برای 5 سال آینده به ترکیب خود اضافه کند.

در ابتدا گفته می‌شد سردار در تابستان راهی این باشگاه آلمانی می‌شود اما حالا زمزمه‌هایی مبنی‌بر تمایل این تیم برای اضافه کردن این بازیکن به جمع نفرات خود در نیم‌فصل به گوش می‌رسد. نمایندگان تیم آلمانی مشغول رایزنی با مدیران زنیت هستند تا شاید با پرداخت مبلغی رضایت این باشگاه برای جدایی آزمون در ژانویه را به دست آورند. سایت «یورو فوتبال» روسیه در این‌باره می‌نویسد: «براساس قوانینی که در فوتبال وجود دارد وقتی بازیکنی تنها 6 ماه از قراردادش با باشگاه باقی مانده باشد، می‌تواند با تیم‌های دیگر وارد مذاکره شود. این همان اتفاقی است که برای سردار آزمون افتاد و او تصمیم گرفت به جای اینکه تا انتهای فصل صبر کند در همین زمستان قراردادش را با این تیم آلمانی منعقد کند. براساس قوانین فوتبال این روال قانونی است و البته درصورتی‌که بازیکن بخواهد به باشگاهی در کشور دیگر منتقل شود، می‌تواند از این روند استفاده کند. در پرونده آزمون هم دقیقا همین اتفاق افتاد و او با استفاده از این قوانین توانست تیم بعدی‌اش را انتخاب کند. با وجود این قانون معمولا باشگاه‌ها تلاش دارند اجازه ندهند بازیکنان به چنین شرایطی برسند و به‌دنبال این هستند یا قرارداد او را تمدید کنند یا او را زودتر و با قیمتی مناسب به فروش برسانند تا از این راه درآمدی هم داشته باشند. باشگاه‌ها معمولا در چنین اوضاعی وضعیت مناسبی در مواجهه با شرایط ایجادشده ندارند؛ چراکه اولا بازیکن می‌تواند در انتهای فصل بدون پرداخت هیچ مبلغی جدا شود و دوم اینکه بازیکن در ادامه فصل‌ انگیزه زیادی برای بازی ندارد و از طرف دیگر به‌دنبال این است تا حد امکان از مصدومیت دوری کند؛ به همین دلیل شاید آن‌طور که باید برای تیمش مفید نباشد. هر چقدر هم که هواداران بگویند بازیکنان حرفه‌ای هستند و مسلما دست به چنین کاری نخواهند زد، اما از نظر ذهنی مسلما این جابه‌جایی روی عملکرد آنها در طول فصل تاثیرگذار خواهد بود. شاید به همین دلیل است که روز چهارشنبه اعلام شد بایرلورکوزن می‌خواهد با پیشنهاد مبلغی بین 2 تا 3 میلیون یورو قهرمان روسیه را راضی کند که در همین مقطع از فصل با جدایی آزمون موافقت کند. هنوز مشخص نیست زنیت در مقابل این پیشنهاد چه واکنشی خواهد داشت اما با توجه به آنچه گفته شد، شاید این موضوع به سود طرفین باشد. آزمون از روز اول جولای بازیکن لورکوزن خواهد بود و به همین علت شاید ‌انگیزه زیادی نداشته باشد تا با تمام توان در دیدارهای تیمش حاضر شود. اگرچه کسب یک عنوان قهرمانی دیگر در لیگ و شاید رسیدن به‌ عنوان آقای گلی برای او ایجاد ‌انگیزه کند. بااین‌حال الکساندر بابنوف، مدافع سابق تیم ملی شوروی و کارشناس فوتبال معتقد است که جدایی آزمون فقدان بزرگی برای تیم زنیت خواهد بود و این تیم به‌سختی می‌تواند جای خالی او را پر کند. بابنوف معتقد است آزمون در ادامه فصل شاید کمتر از قبل بتواند برای تیمش موثر باشد و همین موضوع باعث می‌شود دیناموی مسکو به‌عنوان جدی‌ترین رقیب زنیت در کورس قهرمانی این فصل شانس بیشتری برای رسیدن به صدرنشین کنونی لیگ داشته باشد.»

این سایت در ادامه با مقایسه شرایط آزمون با ستاره فرانسوی بارسلونا آورده است: «در بارسلونا نیز عثمان دمبله به ماه‌های پایانی قراردادش نزدیک شده اما شرایط او کمی متفاوت است. در آنجا بارسلونا پس از اینکه نتوانست قرارداد دمبله را تمدید کند، می‌خواهد به هرصورت ممکن او را در ژانویه به فروش برساند. مشکلات بازیکن با باشگاه باعث شده او از بازی‌های بارسا کنار گذاشته شود، اما درنهایت باشگاه اسپانیایی نمی‌تواند این بازیکن را برای امضای قراردادی جدید مجبور کند. تنها راهی که بارسا می‌تواند روی وینگر فرانسوی خود فشار وارد کند تا قرارداد جدیدی امضا کند، کنار گذاشتن او از تیم است که باعث می‌شود از شرایط آمادگی دور شده و در تابستان یافتن مشتری برایش سخت‌تر شود. آزمون اما برای اینکه دچار چنین شرایطی نشود خیلی زود تکلیفش را مشخص کرد و حالا شاید بتواند با پرداخت مبلغ کمی شرایط را برای جدایی زودهنگامش از تیم فراهم کند. البته زنیت هم به‌دنبال خرید جانشینی برای این بازیکن ایرانی است و گفته می‌شود توافقات اولیه برای به خدمت‌گرفتن یوری آلبرتو برزیلی انجام شده است، اما هنوز بحث بر سر مبلغ این جابه‌جایی ادامه دارد و زنیت اعلام کرده بیشتر از 17 میلیون یورو حاضر نیست برای این بازیکن پرداخت کند. در چند روز آینده و در فاصله کمی که تا پایان مهلت انتقالات زمستانی باقی مانده است باید دید تکلیف خرید این مهاجم برزیلی چه خواهد شد و به نظر می‌رسد اگر زنیت بتواند او را به خدمت بگیرد در همین ژانویه با جدایی آزمون و حضورش در لورکوزن موافقت خواهد کرد.