تاریخ : Tue 25 Jan 2022 - 02:03
کد خبر : 68444
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

گرفتن تصاویر از صداوسیما اذیت‌کننده نیست

گرفتن تصاویر از صداوسیما اذیت‌کننده نیست

من بیشتر از خود صداوسیما تصاویرم را می‌گیرم و اذیت‌کننده هم نیست، فقط یک‌سری مقررات دارد و براساس آنها اگر اقدام شود کمی زمان‌بر است، اما نشدنی نیست. آنها کاری به سابقه مستندسازان ندارند و به پژوهش‌شان نگاه می‌شود.

ابوالفضل توکلی، کارگردان «جام عکاسی» درباره راه‌های تامین مستندات آرشیوی که تولید کرده، گفت: «من بیشتر از خود صداوسیما تصاویرم را می‌گیرم و اذیت‌کننده هم نیست، فقط یک‌سری مقررات دارد و براساس آنها اگر اقدام شود کمی زمان‌بر است، اما نشدنی نیست. آنها کاری به سابقه مستندسازان ندارند و به پژوهش‌شان نگاه می‌شود. سیستم آرشیو صداوسیما بازبینی دارد و می‌توانی تصاویر را ببینی و انتخاب کنی و از آرشیو مرکزی آنها را دریافت کنی. یک مقدار حوصله برای بازبینی تصاویر نیاز است به‌دلیل اینکه اسامی‌ای که در تصاویر هستند وجود ندارد و یک آشفتگی در آن هست. فیلمساز باید با حوصله بگردد و تصویر را انتخاب کند. یک‌سری تصویر هم وجود دارد که دسترسی به آن سخت است و باید تلاش کرد تا به آن رسید.»

 به مسئولان نگهداری آرشیو حق می‌دهم

توکلی در ادامه راجع‌به نگاه و رفتار مسئولان آرشیو گفت: «بالاخره مسئولان آرشیو هم وظیفه حفظ و نگهداری اسناد را دارند و مقرراتی هم دارند و نمی‌توان گفت مقصر هستند. فیلمسازان حق دارند ناراحت باشند، به‌دلیل اینکه می‌بینند این تصاویر در شبکه‌های مختلف خارجی دیده شده، حالا به هر دلیلی که از ایران به‌دست آنها رسیده و مستندسازان خودمان دسترسی ندارند به آن. من هم ناراحت هستم از این موضوع که تصاویر در کشورهای دیگر استفاده شده است. فیلمساز باید صبوری کند و در اسناد کاملا جست‌وجو کرده و عکس را پیدا کند. به‌دلیل اینکه تولیدات من برای شبکه مستند خود تلویزیون است و فیلم‌هایی که ساختم جا افتاده و دیده شده و می‌دانند که از تصاویر واقعی برای فیلم‌ها استفاده می‌کنم. بعضی اوقات در بعضی برنامه‌ها از تصویری استفاده می‌کنند که مناسب آن برنامه نیست. من دوست دارم هر عکسی متناسب با موضوع استفاده شود و اجازه دهند برخی تصاویر ناب بمانند. لزوما نیاز نیست از سر ذوق‌زدگی از همه تصاویر آرشیوی استفاده کرد و لازم است گاهی عکس‌های دیده‌نشده هم ماندگار باشند.»