تاریخ : Tue 25 Jan 2022 - 02:07
کد خبر : 68443
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

مشروط به پرداخت مبالغ هنگفت

مشروط به پرداخت مبالغ هنگفت

نمی‌شود گفت آرشیوی نداریم، به این دلیل که خیلی از این آرشیوها که شبکه‌های معاند با آنها مستند می‌سازند، از ایران دزدیده شده است.

مصطفی فتاحی، تهیه‌کننده مستند «نگاتیو پلاس» و کارگردان مجموعه «ده» در رابطه با تولید مستنداتی که متکی بر آرشیو هستند، گفت: «بارها مستندی تولید کردم که در مرحله آرشیو به مشکل برخوردم. یک بخشی به‌هم ریختگی آرشیو است که در سیستم تلویزیون داریم و بخش دیگر اینکه ارگان‌هایی که آرشیو دراختیارشان است سخت می‌گیرند و بسته نگاه می‌کنند. معمولا این‌جوری است که بعد از اینکه تلویزیون‌های غرب یک کار قدیمی و آرشیوی تولید می‌کنند، مسئولان به این فکر می‌افتند که با آرشیوهایی که داریم کاری را تولید کنیم و به آنها پاسخ دهیم. جدیدا که همه‌جا برای خودشان هزینه‌های درشتی می‌گیرند و بعضی جاهای دیگر حتما باید لوگوی خودشان روی تصاویر باشد. این داستان‌ها وجود دارد.»

  آرشیوسازی شبکه‌های معاند با آرشیوهای خودمان

فتاحی در ادامه و در پاسخ به اینکه آیا آرشیوی نداریم که دراختیارتان بگذارند یا داریم ولی نمی‌خواهند دسترسی بدهند، گفت: «نمی‌شود گفت آرشیوی نداریم، به این دلیل که خیلی از این آرشیوها که شبکه‌های معاند با آنها مستند می‌سازند، از ایران دزدیده شده است. داریم، ولی مساله این است که بخشی از سازمان‌ها که آرشیو دارند خیلی آشفته هستند و وقتی سراغ آنها می‌روی، پشیمان می‌شوی و سرعت کار را پایین می‌آورد. ممکن است جذاب هم باشد، اما سرعت را کند می‌کند. بعضی مواقع هم رده‌بندی دسترسی دارد که به قسمت‌هایی از آرشیو نمی‌توانی دسترسی داشته باشی. مثلا آرشیو مرکزی تصاویری که حضرت‌آقا در آن حضور دارند را نمی‌دهند و گفتند اجازه کپی ندارید. این معضلاتی است که ما در این حوزه داریم.»