تاریخ : Tue 25 Jan 2022 - 02:21
کد خبر : 68431
سرویس خبری : ورزش

هت‌تریک فکری در مسجدسلیمان؟

شروط سرمربی جدید؛ حمایت مالی با حداقل‌ها، جذب سه بازیکن جدید

هت‌تریک فکری در مسجدسلیمان؟

محمود فکری فصل قبل تیم نفت مسجدسلیمان را در لیگ برتر حفظ کرد. او در شرایطی به این تیم آمده بود که وضعیت اصلا خوب نبود. البته فکری خوش‌شانس بود که تقریبا یک‌ماه بازی‌های تیمش بنابه دلایل مختلف تعطیل شد و او فرصت کافی را برای احیای این تیم داشت.

یزدی: مشکل حق امضا نداریم، کارت فکری صادر می‌شود

نیلوفر مژدهی، خبرنگار: تیم فوتبال نفت مسجدسلیمان از همه تیم‌های لیگ‌برتری به‌لحاظ حاشیه یک بر صفر پیش است. این تیم پایین‌جدولی که از ابتدا با مشکلات زیادی همراه بود فصل را با حاشیه آغاز کرد، در حاشیه ادامه داد و در نیم‌فصل نیز در حاشیه به‌سر می‌برد. مسجدسلیمانی‌ها حالا دوباره محمود فکری را در راس کار قرار داده‌اند تا بلکه تیم‌شان از خطر سقوط نجات یابد؛ اما شاید این تغییر کافی نباشد.

 قهرمانی نیم‌فصل تقدیم به فرهاد

فراز کمالوند با تصمیمات تکراری این‌بار هم نفت را در بحرانی‌ترین شرایط ممکن ترک کرد تا این چهارمین استعفای او در یک‌سال گذشته باشد. جالب است که این مربی مدت زیادی در یک تیم دوام نمی‌آورد و در بحرانی‌ترین شرایط با فرار روبه‌جلو تیمش را رها می‌کند. از زمانی که او از سرمربیگری نفت مسجدسلیمان استعفا داد تا زمانی که استعفایش پذیرفته شد، 10روز گذشت. در این مدت جلساتی در اهواز برگزار شد و دستیارانش درکنار تیم و بازیکنان بودند ولی هیچ‌کدام از جلسات به نتیجه نرسید. تنها مشکل کمالوند کمبود امکانات و شرایط فنی تیم که خودش بهتر می‌دانست خوب نیست، نبود بلکه حضور لیدرها درمقابل در رختکن این تیم نیز از دلایل این جدایی بود. کمالوند چندماه قبل در تیم تراکتور با هواداران درگیر شد و مراودات بدی بین‌شان رقم خورده بود، از این‌رو دیگر نمی‌خواست این اتفاق در مسجدسلیمان هم رخ دهد درنتیجه با وجود تمایل نفتی‌ها به ادامه همکاری، این مربی علاقه‌ای به ادامه کار نشان نداد و برای جدایی آماده بود.

در این شرایط نفت مسجدسلیمان دو بازی حساس در پیش داشت؛ یکی بازی با استقلال که نتیجه‌اش قهرمان نیم‌فصل را مشخص می‌کرد و دیگری بازی در مرحله یک‌هشتم نهایی جام‌حذفی. کمالوند در هر دو بازی تیمش را تنها گذاشت ولی اجازه داد دستیارانش درکنار تیم باشند و حداقل این تیم بدون مربی نشود. بعد از این دو بازی نیز حرف‌وحدیث‌های زیادی به‌وجود آمد. کمالوند در اهواز حضور داشت، اما درکنار تیمش قرار نگرفت و مسجدسلیمانی‌ها درحالی که حاشیه‌های بسیاری داشتند از نعمت حضور سرمربی نیز محروم بودند.

پیش‌بینی می‌شد کمالوند به‌دلیل سابقه همکاری با فرهاد مجیدی در این بازی روی نیمکت نشسته و با همکار سابقش رقابت جانانه‌ای داشته باشد،اما از این کار امتناع کرد و ترجیح داد از اهواز و از تلویزیون شکست سنگین تیمش مقابل استقلال را تماشا کند و قهرمانی نیم‌فصل را به مجیدی هدیه دهد. به این ترتیب بعد از بازی با استقلال و در پی آن حذف از جام‌حذفی، او را کنار گذاشتند و برایش جانشین انتخاب کردند.

 بازگشت دوباره فکری

محمود فکری فصل قبل تیم نفت مسجدسلیمان را در لیگ برتر حفظ کرد. او در شرایطی به این تیم آمده بود که وضعیت اصلا خوب نبود. البته فکری خوش‌شانس بود که تقریبا یک‌ماه بازی‌های تیمش بنابه دلایل مختلف تعطیل شد و او فرصت کافی را برای احیای این تیم داشت. با این حال نتایج او چندان راضی‌کننده نبود ولی همین که تیم را در لیگ برتر حفظ کرد برای نفتی‌ها کافی بود. نفتی‌ها دوست داشتند کار او را خوب و درست جلوه دهند از این‌رو این بقا را بزرگ کرده و صحبت از تمدید قرارداد این مربی می‌کردند. ادامه همکاری فکری با نفتی‌ها اما میسر نشد و درنهایت این تیم قبل از شروع لیگ جدید تاکنون چهار مربی عوض کرد و دوباره به فکری رسید. او به‌دلیل بقای تیمش در فصل قبل و صعود با این تیم به لیگ برتر به‌اندازه کافی دلیل برای محبوبیت در مسجدسلیمان دارد. از این‌رو شروع کارش در این تیم با استقبال هواداران همراه بود.

بازگشت فکری به این شهر اما تغییراتی داشت. نکته قابل‌توجه درمورد کادرفنی محمود فکری، جدایی حنیف عمران‌زاده است؛ دستیاری که در تیم‌های خوشه‌طلایی، نساجی، استقلال و نفت مسجدسلیمان همراه این مربی بود. فصل گذشته علاوه‌بر حنیف عمران‌زاده، سعید لطفی هم در کادرفنی تیم نفت مسجدسلیمان حضور داشت اما درنهایت محمود فکری بعد از چندسال تصمیم گرفت آرایش دستیارانش را در کادرفنی تیم تغییر داده و با دستیاران جدید به مسجدسلیمان برود. با این حال او هنوز صمد مرفاوی را درکنار خود دارد. آنها پیش‌تر نیز درکنار هم کار کرده‌اند و ظاهرا فکری به همکاری با مرفاوی اعتقاد دارد و می‌خواهد همچنان از حضور او بهره ببرد!

 امید به بقا دلیل بازگشت به مسجدسلیمان

هدایت یزدی که پیش از این هم مدیرعامل باشگاه نفت مسجدسلیمان بود وقتی بار دیگر به این عنوان رسید فکری را برای مربیگری تیمش انتخاب کرد. در اولین سالی که فکری به تیم نفت مسجدسلیمان رفت یزدی مدیرعامل بود و همان خاطرات خوب همکاری باعث شد بار دیگر فکری را برای سرمربیگری تیمش انتخاب کند.

فکری در این مورد به «فرهیختگان» گفت: «فرصت خوبی است که بازیکن جذب کنیم. می‌دانیم تیم در شرایطی است که به بازیکن احتیاج دارد و باید تقویت شود. تمام تلاش‌مان را می‌کنیم که نفت مسجدسلیمان در لیگ برتر بماند. از بازیکنان فعلی شناخت دارم و از طرفی باید تیم را هم تقویت کنیم. فصل قبل هم با همین شرایط تیم را در لیگ برتر نگه داشتیم. آن زمان هم کار خوب پیش رفت و اگر در حق این تیم کم‌لطفی نمی‌شد و بی‌پولی تمرکز بازیکنان را به‌هم نمی‌ریخت کار به هفته‌های آخر نمی‌کشید و خیلی زود بقا را مسجل می‌کردیم. امسال هم اگر تیم را تنها نگذارند می‌توانیم شرایط خوبی به‌وجود بیاوریم.»

فکری یک برگ برنده دارد و او شناخت خوبی است که از مسئولان و مردم این شهر دارد. او سال‌ها در این شهر زندگی کرده و به‌خوبی از شرایط این تیم باخبر است. از این‌رو قلق آنها را به‌خوبی می‌داند و این شرایط برایش یک امتیاز محسوب می‌شود.

فکری می‌خواهد تیم را تقویت کند. او در این مدت که از نفت مسجدسلیمان دور بود تیم را رصد می‌کرد. در اصل او با اغلب بازیکنان آشناست و شاید به همین دلیل از تیمی که به او سپردند تعریف می‌کند. با این حال این مربی نیاز به برخی بازیکنان در بعضی از پست‌ها دارد. این مربی که در اولین گام مقابل پیکان شکست را پذیرفت به یارگیری کمالوند در تیم نفت انتقاد کرد و گفت: «برای تعویض بازیکن نداشتیم از این‌رو نمی‌توانستیم نیروی تازه‌نفس به تیم تزریق کنیم. اگر امروز دست‌مان برای جایگزین بازیکنانی که خسته شدند بازتر بود و می‌توانستیم یکی، دو تعویض انجام بدهیم، شاید نتیجه بهتری می‌گرفتیم.»

فکری از قبل هم می‌دانست تیمش به‌اندازه کافی بازیکن ندارد به همین دلیل در جلسه‌ای که با مسئولان این باشگاه برگزار کرد دو درخواست داشت؛ ابتدا از مسئولان خواست با حداقل‌ها نیاز تیم را برآورده کنند تا تیم دچار بحران مالی نشود و حداقل چندوقت یک‌‌بار بازیکنان با کمترین پول هم شده شارژ مالی شوند و دوم تقویت تیم در چند پست بود. او خواهان جذب چند بازیکن شده و لیستی متشکل از پنج، شش بازیکن دراختیار باشگاه قرار داده و خواهان جذب حداقل سه تن از آنهاست.

آنچه مشخص است فکری همیشه برای مسجدسلیمانی‌ها خوش‌یمن بوده است و اگر این‌بار هم با آنها نتیجه بگیرد و این تیم را از بحران خارج کند، برای این تیم هت‌تریک خواهد کرد.

 یزدی دوباره آمد

این اولین‌بار نیست که هدایت یزدی، مدیرعامل باشگاه نفت مسجدسلیمان شده بلکه این‌بار سومین مدیرعاملی اوست. انگار در این باشگاه همیشه نفراتی در شرکت مناطق نفت‌خیز حضور دارند که به شکل چرخشی مدیرعامل شده و چند صباحی مسئولیت را می‌پذیرند و درصورت ناکامی جایشان را به نفر بعدی می‌دهند.

این‌بار هم بعد از اختلافات شدید مدیریتی که چندی‌قبل منجر به استعفا و جدایی نظری، مدیرعامل وقت این باشگاه شد ابوذر شجاعی مسئولیت را پذیرفت و مثل قبل چندوقتی سرپرست بود ولی همکاری او با این باشگاه چه در این دوره و چه در دوره قبل چندان مورد قبول واقع نشد و خیلی زود او را برکنار شده و مسئولیت را به یزدی سپردند. یزدی در این مورد گفت: «من آمدم چون معتقدم این تیم در لیگ برتر می‌ماند. اصلا ناامید نیستیم و فکری را هم آوردیم تا با کمک هم تیم را در لیگ برتر نگه داریم. این تیم پتانسیل خوبی دارد ولی خوب هدایت نشده است، از این‌رو من فکر می‌کنم اگر بتوانیم برای موفقیت این تیم اتحاد خوبی به‌وجود بیاوریم می‌توانیم موفق شویم. فکری با تیم ما کارنامه خوبی دارد، از این‌رو بین نفراتی که نام‌شان مطرح شد بهترین گزینه بود. او را امیدوارانه انتخاب کردیم و به کارش اعتقاد داریم.»

این اما همه مشکل مدیریتی تیم نفت مسجدسلیمان نیست. سازمان لیگ فوتبال با ارسال نامه‌ای به مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، خواهان تعیین‌تکلیف مدیریتی و مالکیتی باشگاه نفت مسجدسلیمان شده است، چراکه براساس مستندات قانونی، عطاالله بهادری و مهران نصیریان‌دوست رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل دو فصل قبل تیم نفت حق امضا دارند و این سازمان از پذیرش امضای افراد غیرمجاز خودداری می‌کند. با این حال هدایت یزدی از این بابت نگران نیست. وی به «فرهیختگان» گفت: «جای نگرانی نیست، همان‌طور که تاکنون مشکل امضای ما حل شد از این پس هم حل می‌شود. در اصل پروسه تغییرات هیات‌مدیره و مدیرعامل زمان‌بر است و همین موضوع درگیر کارهای اداری شده و کار به تعویق می‌افتد و با این حال من نگران نیستم و برخلاف برخی شایعات این موضوع هیچ ربطی به صادرنشدن کارت محمود فکری ندارد. این مربی در بازی بعد روی نیمکت می‌نشیند و این مشکل ما نیست.»  شاید از دید یزدی مشکلی وجود نداشته نباشد اما کاملا غیرحرفه‌ای است و مشخص نیست تاکنون ثبت‌های این باشگاه چگونه و با چه ترفندی انجام شده است. البته یزدی درست می‌گوید، تغییرات مدیریتی زمان‌بر است و تا پروسه اداری معرفی مدیرعامل جدید باشگاه نفت به پایان رسیده و آماده تحویل به سازمان لیگ می‌شد، مدیریت این باشگاه تغییر می‌کرد و همین تغییرات مکرر از دلایل عدم معرفی مدیرعامل و در نتیجه واگذاری حق امضا به مدیر جدید می‌شد.

اگر نفت بتواند با انتخاب‌های جدید به ساحل آرامش برسد شاید ثبات‌گرفته و از عزل‌ونصب‌های اخیر فاصله بگیرد. اگر بخواهیم تغییرات اخیر این باشگاه را بشماریم از تعداد انگشتان دست هم بیشتر است؛ چیزی که عامل اصلی عدم تمرکز و موفقیت این تیم است.