تاریخ : Tue 25 Jan 2022 - 02:14
کد خبر : 68425
سرویس خبری : دانشگاه

همکاری با مرکز پژوهش‌های مجلس انگیزه جدیدی برای فعالیت‌های علمی در میان دانشجویان

دبیر اتحادیه انجمن‌های علمی-دانشجویی مهندسی برق، مهندسی پزشکی، مهندسی انرژی و ماشین‌های ریلی کشور مطرح کرد

همکاری با مرکز پژوهش‌های مجلس انگیزه جدیدی برای فعالیت‌های علمی در میان دانشجویان

با توجه به شرایطی که اکنون اتحادیه‌ها و انجمن‌های علمی دارند و به‌دلیل عدم ارتباط مناسب دوجانبه می‌تواند گامی موثر و شروع خوبی باشد، البته مقصر این عدم ارتباط مناسب انجمن‌های علمی و نهادهای دولتی هستند.

 روشنک مرادی، دبیر اتحادیه انجمن‌های علمی-دانشجویی مهندسی برق، مهندسی پزشکی، مهندسی انرژی و ماشین‌های ریلی کشور درخصوص تعاملی که جدیدا بین مرکز پژوهش مجلس و اتحادیه انجمن‌های علمی صورت گرفته است، گفت: «با توجه به شرایطی که اکنون اتحادیه‌ها و انجمن‌های علمی دارند و به‌دلیل عدم ارتباط مناسب دوجانبه می‌تواند گامی موثر و شروع خوبی باشد، البته مقصر این عدم ارتباط مناسب انجمن‌های علمی و نهادهای دولتی هستند. برای بحث همکاری و آغاز حضور دانشجویان و فعالان علمی-دانشجویی در سراسر کشور این تعامل نقطه مثبتی خواهد بود، نکته مهم دیگر اینکه حتما باید این روند ادامه داشته باشد.»

وی به بی‌توجهی به انجمن‌ها و اینکه چگونه دانشجویان را از فعالیت بازمی‌دارند، اشاره و تصریح کرد:‌ «اتحادیه انجمن‌های علمی-دانشجویی درحال‌حاضر 42 اتحادیه دارد و قدیمی‌ترین آنها اتحادیه مهندسی برق برای سال 1300 است که پیشینه خوبی دارد. امروز قریب به هزار یا دوهزار انجمن علمی فعالیت می‌کنند که تنها در حوزه مهندسی برق 127 انجمن در کشور داریم. بااین‌حال متاسفانه انجمن‌ها و اتحادیه‌های علمی، جایگاه مناسبی برای فعالیت کردن ندارند، با‌ وجود اینکه دانشجویانی که داخل این اتحادیه‌ها و انجمن‌ها فعالیت می‌کنند، همگی افرادی هستند که به فعال بودن در این حوزه علاقه دارند و اینکه فعالیت‌های علمی را درکنار آن ادامه دهند.»

دبیر اتحادیه انجمن‌های علمی-دانشجویی مهندسی برق، مهندسی پزشکی، مهندسی انرژی و ماشین‌های ریلی کشور بیان داشت:‌ «اعضای اتحادیه و انجمن‌های علمی از لحاظ تحصیلی و علمی جایگاه خوبی دارند اما درکنار آن به انجام فعالیت‌های علمی هم علاقه‌مندند. با وجود چنین ظرفیتی اما توجهی به اتحادیه‌ها و انجمن‌ها صورت نمی‌گیرد و امتیازات و امکاناتی در اختیارشان قرار نمی‌دهند، حتی شاهدیم که با شرایط کنونی کشور، چه از لحاظ اقتصادی و چه فرهنگی بسیاری از دانشجویان علاقه خود را به فعالیت کردن در انجمن‌های علمی از دست ‌داده‌اند.»

 همکاری با مجلس نقطه آغازی برای ازسرگیری دوباره فعالیت بسیاری از انجمن‌های علمی خواهد بود

مرادی با تاکید بر امیدبخش بودن این تعامل اظهار داشت: «با این اوصاف انجمن‌ها سعی می‌کنند بتوانند مجددا فعالیت‌های خود را از سر بگیرند. همکاری‌ای که با مجلس صورت می‌گیرد، نقطه آغازی برای این امر است و امیدواریم با همکاری‌های باقی نهادهای دولتی و خصوصی و حمایت‌های وزارتخانه فعالیت‌ها را ادامه دهیم تا مثمرثمر واقع شوند.»

وی درباره چالش‌هایی که برای انجمن‌های علمی وجود دارد، گفت:‌ «به‌دلیل اینکه چنین فعالیت‌هایی در دسته فعالیت‌های داوطلبانه است، دانشجویانی که شروع به همکاری می‌کنند، بخش زیادی از زمان و انرژی خود را برای این کار می‌گذارند. آنها تلاش دارند دوره‌های آموزشی برگزار کنند و رویدادهای متفاوتی داشته باشند، برای مثال اتحادیه که شامل مهندسی برق و رشته‌های ارشد آن می‌شود، در یک‌سال اخیر توانسته 15 شماره مجله با حمایت اتحادیه مهندسی برق منتشر کند و شاید قریب به 100 دوره آموزشی برگزار شده است. نکته اصلی، بحث ترغیب انجمن‌ها به ادامه فعالیت و حتی ازسرگیری آنهاست، به‌خصوص اینکه به‌خاطر کرونا برخی از این انجمن‌ها غیرفعال شده‌اند. همچنین چالش اصلی که با آن مواجهیم بحث عدم‌حمایت و عدم‌توجه است. منظور حمایت صرفا مالی از انجمن‌ها نیست، بلکه هدف عدم جدی گرفتن این قبیل فعالیت‌هاست.»
مرادی تصریح کرد: «عدم‌حمایت‌های معنوی بسیار حس می‌شود. حمایت‌ها نسبت به انجمن‌های علمی و اتحادیه‌ها و همه فعالان دانشجویی که محدود به انجمن‌ها نمی‌شوند و شامل دبیران ادوار و... نیز می‌شود. بحث بی‌توجهی یا کم‌توجهی نهادهای دولتی قابل‌توجه است. استفاده نکردن از نیروهای متخصص و جوان و دارای دانش که تاثیر به‌سزایی در سطح کشور دارند، موضوع قابل‌ملاحظه‌ای است. با عدم توجه و همچنین حمایت‌هایی که در این چندسال کمتر شده است، نتیجه‌ای که خواهیم داشت، این است که فعالان علمی-دانشجویی خودشان را تنها می‌بینند و از حمایت‌هایی که به سمت‌شان می‌آید و همکاری‌هایی که می‌توانند داشته باشند، استقبال می‌کنند.»

وی درباره تمایل فعالان دانشجویی به شرکت در فعالیت‌های مربوط به مرکز پژوهش مجلس گفت: «چون نخستین‌باری است که چنین بستری فراهم شده تا دانشجویان و فعالان علمی-دانشجویی بتوانند در آن فعالیت کنند، برای این موضوع به‌شکل مشخص نمی‌توان نظر داد اما مشخص است که با مطرح کردن این قضیه با دبیران انجمن‌های سراسر کشور یا دبیران اتحادیه استقبال زیادی از این فضا شده است. فعالان این عرصه از اینکه این روند تداوم داشته باشد، ‌استقبال خواهند کرد و همچنین به‌مرور به تعداد دانشجویانی که درحال‌حاضر مجددا فعالیت‌های علمی-دانشجویی را از سر گرفته‌اند، افزوده خواهد شد و انجمن‌ها هم می‌توانند کار خود را شروع کنند اما نقطه‌نظر من نسبت به این قضیه در صورت ادامه‌دار و مثمرثمر بودن مثبت است و قطعا می‌تواند تاثیر خوبی داشته باشد.»