تاریخ : Mon 24 Jan 2022 - 02:19
کد خبر : 68367
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

فضای مجازی به کمک هیات‌ها بیاید

مصطفی خورسندی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

فضای مجازی به کمک هیات‌ها بیاید

بحث جهاد تبیین با توجه به اینکه هیات‌ها به‌عنوان یک تشکل ویژه و با حضور افراد مومن، متدین و انسان‌های جهادی تشکیل می‌شود، یقینا نظر آقا نظر ویژه برای جهاد تبیین است. این جهاد در ابعاد مختلف باید مورد توجه قرار گیرد، مثلا در حوزه سبک زندگی ایرانی-اسلامی، رهبری مطالباتی دارند که هیات‌ها می‌توانند در این بخش کارهای مهمی را انجام دهند و ابعاد مختلف را می‌توان برای آنها درنظر گرفت.

روز گذشته رهبر انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از مداحان اهل‌بیت(ع) برای جایگاه هیات‌ها، عنوان کانون جهاد عظیم تبیین را مطرح کردند. پیرو بیانات رهبری و درخصوص الزامات و ویژگی‌هایی این جهاد تبیین با مصطفی خورسندی، رئیس کانون مداحان استان تهران گفت‌وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

در دیدار رهبری با مداحان درباره جهاد تبیین و روش‌های خلاقانه و اینکه هیات‌ها کانون و مرکز این جهاد تبیین شوند، صحبت شد. درباره این بگویید که این هیات‌ها با چه ابزار و چه ویژگی‌هایی می‌توانند این کار را انجام دهند و این جهاد تبیین باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

بحث جهاد تبیین با توجه به اینکه هیات‌ها به‌عنوان یک تشکل ویژه و با حضور افراد مومن، متدین و انسان‌های جهادی تشکیل می‌شود، یقینا نظر آقا نظر ویژه برای جهاد تبیین است. این جهاد در ابعاد مختلف باید مورد توجه قرار گیرد، مثلا در حوزه سبک زندگی ایرانی-اسلامی، رهبری مطالباتی دارند که هیات‌ها می‌توانند در این بخش کارهای مهمی را انجام دهند و ابعاد مختلف را می‌توان برای آنها درنظر گرفت. در این بحث نمی‌خواهم وارد شوم. ابعاد مختلفی در بحث جهاد تبیین باید اتفاق بیفتد از جمله تحول در تمام امور، تحول در مدیریت، تحول در نوگرایی، تحول در مواردی که قشر جوان با آن روبه‌رو است و... به‌نظر من باید یک کار ویژه را هیات‌های مذهبی با شناخت از پتانسیل خود انجام دهند. پتانسیل هیات بسیار بالا، والا و ارزشمند است. اگر به این موضوع و این پتانسیل توجه خاص شود یقینا اثر هیات برای عموم مردم معین می‌شود. ذاکرین امام حسین(ع) و هیات‌های مذهبی می‌توانند تاثیرات ویژه‌ای را در جهاد تبیین داشته باشند، به‌عنوان نخبه در عرصه امور مردمی و به‌عنوان خواص ورود و تمامی امور را برای مردم تبیین کنند.

نکته‌ای درخصوص تعامل با نسل جوان مطرح شد که هیات‌ها می‌توانند به شبهات نسل جوان پاسخ دهند.

یقینا یکی از کارهایی که دشمن انجام می‌دهد ایجاد شبهه بین جوانان است. طبیعتا نسل جوان اگر پاسخ شبهات خود را از هیات‌های مذهبی نگیرد از جای درستی دریافت نمی‌کند. منظور از هیئات مذهبی این است که کاری در هیات اتفاق می‌افتد و دوستان آن را در شبکه‌های مجازی پخش می‌کنند و اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد. خود هیات می‌تواند کار جهاد تبیین را در آن جمع انجام دهد و همچنین آنچه در هیات اتفاق افتاده و شبهاتی را که پاسخ داده شده در فضای مجازی منتشر کنند و پاسخ به شبهات را داشته باشند.

یقینا مساجد، مدارس، هیئات و... هدف‌گذاری شده است و شبهات مختلف باید در این اماکن پاسخ داده شوند. در حوزه هیات با توجه به اینکه قشری که ورود می‌کند عاشقانه حضور دارند و به‌دنبال پاسخ به مطالب و شبهات خود هستند، گیرایی بالایی دارند، لذا مسئولیت ذاکرین امام حسین(ع)، سخنران‌ها و مسئولان هیئات در این حوزه چنین است که از فرصت گردهمایی قشر جوان حداکثر بهره را ببرند و در پاسخ به شبهات اقدامات لازم را انجام دهند. نیاز اینجا این است که شبهات موجود در جامعه را هیات‌ها رصد کنند، بعد پاسخ لازم را به‌دست بیاورند و توسط افراد توانمند رفع شبهه کنند و این موارد را در فضای مجازی منتشر کنند و با توجه به اینکه هیئات در شبکه‌های مجازی فعالند، به اطلاع کسانی که در هیات حضور ندارند- اما گرایش مذهبی دارند- رسانده شود و شبهات از جامعه برداشته شود.

یکی از ابزارهایی که جهاد تبیین می‌تواند استفاده کند همین فضای مجازی است.

درست است، فضای مجازی باید به کمک هیات‌ها بیاید.

مانند دوسالی که کرونا شیوع پیدا کرد و هیات‌های آنلاین برنامه‌ریزی و تشکیل شد؟

بله، ضمن اینکه باید از هر امکانی برای رفع شبهات استفاده کرد. هیات رودررو است و بحث فضای مجازی قشر جوان را درگیر خود کرده و می‌توان این جنس از مباحث را از طریق فضای مجازی طرح کرد و جهاد تبیین را در آن به‌نوعی به منصه ظهور رساند.