تاریخ : Sun 23 Jan 2022 - 01:40
کد خبر : 68283
سرویس خبری : دانشگاه

بانوان فناور باید توانمندی‌های خود را باور کنند

بانوان فناور باید توانمندی‌های خود را باور کنند

اگر مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی بتوانند دانشجویان خانم و بانوان علاقه‌مند به این حوزه را جذب کرده، ایده‌ها را جمع‌آوری کنند و از آنها بهره بگیرند، کمک بسیار مناسب و مثبتی به رشد فعالیت بانوان در عرصه فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه داشته و بار سنگینی از دوش آنها برمی‌دارند.

نازنین فرهادیار، عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین-پیشوا، دکتری در رشته شیمی معدنی و مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان نانو پویش یکتا با اشاره به بررسی فعالیت بانوان در فضای فناورانه و نوآورانه در کشور بیان کرد: «در حقیقت با توجه به اینکه اکثر دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی از ایده‌های فناورانه و نو صاحبان ایده و محققان چه بانوان و چه آقایان حمایت می‌کنند، این امکان برای خانم‌ها نیز فراهم است که بتوانند به‌راحتی در شرایط مناسبی فعالیت کنند و به نتیجه دلخواه برسند. با توجه به اینکه ما فارغ‌التحصیلان بسیاری در رشته‌های شیمی معدنی و نانو فناوری داریم، این امکان فراهم است تا دانشجویان بتوانند در مراکز رشد در سمت هیات‌علمی و یا... در این مراکز مستقر شده و از حمایت‌های این مراکز دانشگاهی برخوردار شوند؛ چراکه این فضا برای بانوان نیز فراهم است.»  وی با اشاره به حمایت و توجه دانشگاه آزاد اسلامی برای فراهم‌کردن فضای لازم فعالیت بانوان در عرصه فناورانه و نوآورانه توضیح داد: «با توجه به اینکه تعداد دانشجویان خانم در دانشگاه آزاد اسلامی بالا است و بسیاری از این دانشجویان نیز علاقه به فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه دارند و تمایل به تشکیل استارتاپ دارند و می‌خواهند در مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی مستقر شوند تا بتوانند زیرنظر شرکت‌های دانش‌بنیان فعالیت کنند و این بستر به‌خوبی در دانشگاه آزاد اسلامی برای فعالیت بانوان فراهم است.»  فرهادیار در ادامه با اشاره به چالش‌های بانوان در زمینه فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه عنوان کرد: «نمی‌توان گفت فقط بانوان در زمینه فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه با چالش‌ مواجه هستند، بلکه چالش‌ها برای تمامی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان علاقه‌مند به این حوزه وجود دارد؛ اما برای بانوان یک‌سری محدودیت‌ها و عدم تمرکز فکری موجب می‌شود که با چالش‌های بیشتری دست به گریبان شوند. یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها، مسائل درآمدی است و بسیاری از بانوان استخدام ارگان خاصی نمی‌شوند و به‌دلیل عدم معرفی به مراکز رشد دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی و عدم حمایت‌های مالی آن هم با توجه به دارا بودن ایده‌های خوب و موثر در زمینه فناورانه و نوآورانه اما با مشکل مواجه می‌شوند.»

وی با اشاره به راهکارهای مناسب برای بهبود معضلات بانوان در زمینه فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه گفت: «اگر مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی بتوانند دانشجویان خانم و بانوان علاقه‌مند به این حوزه را جذب کرده، ایده‌ها را جمع‌آوری کنند و از آنها بهره بگیرند، کمک بسیار مناسب و مثبتی به رشد فعالیت بانوان در عرصه فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه داشته و بار سنگینی از دوش آنها برمی‌دارند.»

عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین-پیشوا با اشاره به پیشنهادهای خود برای بهبود و رشد فعالیت بانوان فعال در زمینه فناورانه و نوآورانه گفت: «نخست آنکه بانوان باید توانایی و توانمندی‌های خود را در این عرصه پیدا کرده و به آن باور داشته ‌باشند. باید بازار را بشناسند، بدانند که خواسته‌های بازار چیست. نیازی نیست که برای شروع کار آنقدر ایده‌آل‌گرایانه فکر کنند، حتی اگر لازم باشد بهتر است که کارورزی کنند. اعضای هیات‌علمی فناور را شناسایی کرده و با ایده‌های آنها همسو شوند. بانوان فعال فناور قطعا با شناسایی توانایی‌هایشان می‌توانند از محدودیت‌های کاریشان عبور کنند و بدانند که مانع همیشه وجود دارد و هیچ وقتی نمی‌رسد که موانع را برای همیشه برطرف کنیم.»