تاریخ : Thu 20 Jan 2022 - 01:33
کد خبر : 68148
سرویس خبری : سیاست

دست مجلس برای تغییر در بودجه 1401 باز است

میرتاج‌الدینی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

دست مجلس برای تغییر در بودجه 1401 باز است

بررسی بودجه روند عادی خودش را طی می‌کند. دو هفته کمیسیون تلفیق زمان دارد تا بودجه را بررسی کند. این هفته که گذشت، هفته اولش بود. از طرفی این دو هفته قابل افزایش به چهار هفته هم است، حتی اگر ما احتمال افزایش زمان بررسی بودجه به چهار هفته را هم بدهیم، نیمه‌دوم یا اواخر بهمن‌ماه لایحه بودجه در صحن مجلس بررسی خواهد شد و تا نیمه‌اول اسفند هم به احتمال زیاد کار تمام می‌شود.

لایحه بودجه 1401 در کمیسیون تلفیق در‌حال بررسی است، در همین راستا طی گفت‌وگویی با سید‌محمد‌رضا میرتاج‌الدینی، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون تلفیق به بررسی آخرین تغییرات بودجه در این کمیسیون پرداخته‌ایم. در ادامه گفت‌وگوی «فرهیختگان» با وی را می‌خوانید.

الان یک هفته است که اعضای کمیسیون تلفیق به‌صورت تخصصی روی بودجه 1401 کار می‌کنند. تغییراتی که کمیسیون تلفیق تا به الان روی بودجه 1401 لحاظ کرده، شامل چه مواردی‌ است؟

فعلا در تبصره‌ها بخش منابع درآمدی را کمیسیون تلفیق بررسی می‌کند و اگر تغییری باشد درخصوص افزایش یا کاهش منابع درآمدی‌ است. نمایندگان هم بیشتر به‌دنبال این هستند که منابع جدید شناسایی و با پیشنهادهایشان آن را تصویب کنند تا بتوانند هزینه‌های مورد‌نیاز کشور را به آنها تطبیق دهند. بنابراین تغییرات صورت‌گرفته تا به الان درخصوص رد لایحه یا تایید لایحه یا کاهش منابع بودجه نیست، بلکه درجهت منابعی است که دولت آورده، عموم این منابع نیز در کمیسیون رای آورده به‌جز مواردی اندک، مثلا یک‌درصد.

علاوه‌بر موارد مذکور، منابع جدیدی هم اضافه شده است، مثلا اوراق مالی حدود سه یا چهار هزار برای شهرداری‌ها، دو هزار برای شرکت‌های دولتی، نود هزار برای قسمتی از تامین اجتماعی و 10 هزار میلیارد برای آب‌های مرزی اضافه شده است. این تغییرات نیز در‌جهت تقویت منابع بودجه دولت است. یکی پیشنهاد یک میلیون بود که من ارائه کردم، واردات خودرو با ارز غیرصادراتی نزدیک به 50 هزار خودروی سواری، 10 هزار ماشین‌آلات و خودروهای سنگین، اینها مجموعا منابعی در حدود 60 هزار میلیارد تومان است که اگر در مصوبه نهایی شد، به بودجه دولت تعلق می‌گیرد و قرار است در آینده برای حمایت از وضعیت خطوط ریلی و جاده‌ها و فضای شهری به‌کار گرفته شود.

حدودا دو هفته است که دولت لایحه بودجه 1401 را به مجلس داده است. برخی معتقدند روند بررسی بودجه در کمیسیون تلفیق به‌کندی طی می‌شود. ارزیابی شما از روند و سرعت بررسی بودجه 1401 در کمیسیون تلفیق تا به الان چگونه بوده است؟ چه میزان تا بررسی کامل بودجه 1401 زمان نیاز است؟

بررسی بودجه روند عادی خودش را طی می‌کند. دو هفته کمیسیون تلفیق زمان دارد تا بودجه را بررسی کند. این هفته که گذشت، هفته اولش بود. از طرفی این دو هفته قابل افزایش به چهار هفته هم است، حتی اگر ما احتمال افزایش زمان بررسی بودجه به چهار هفته را هم بدهیم، نیمه‌دوم یا اواخر بهمن‌ماه لایحه بودجه در صحن مجلس بررسی خواهد شد و تا نیمه‌اول اسفند هم به احتمال زیاد کار تمام می‌شود.

الان بودجه تا تبصره 10 بررسی شده، به بررسی بحث ارز 4200 تومانی رسیده‌اید؟ نظرات در مجلس به چه صورت است؟ با توجه به اینکه حذف این ارز آسیب‌های جبران‌ناپذیری به سرمایه اجتماعی وارد می‌کند.

بله، بحث حذف ارز 4200 تومانی را هنوز بررسی نکردیم و نظرات مخالف درباره آن وجود دارد و احتمال اینکه بحث چالشی بشود وجود دارد، ولی اگر راهکارهای جبرانی دولت برای نمایندگان محرز شود، مجلس حذف ارز 4200 تومانی را خواهد پذیرفت. البته هنوز گفت‌وگوها در این رابطه تکمیل نشده است.

یک‌سری از نزدیکان به دولت معتقد بودند مجلس نباید در بحث حذف ارز 4200 تومانی تغییری ایجاد کند. در‌صورتی‌که این حق قانونی مجلس است که حتی اگر در بحث ارز 4200 تومانی ایرادی می‌بیند آن را تغییر بدهد.

بله، حق قانونی مجلس است و می‌تواند تغییر بدهد، من که در دوره‌های مختلف مجلس حضور داشتم و بودجه‌های متعدد را شاهد بودم، در این مجلس یازدهم هم روال همان‌طور پیش می‌رود که اگر نمایندگان ایرادی ببینند تغییر در بودجه ایجاد می‌کنند و دست‌شان برای انجام این تغییرات باز است. گاهی در این روال دولت مخالفت می‌کند ولی درنهایت مجلس به پیشنهادهای خودش رای می‌دهد. گاهی هم مجلس به پیشنهادهای دولت رای می‌دهد. مجلس با آزادگی و استقلال رای بررسی این لایحه را به جلو می‌برد.

اگر یادتان باشد، 260 نماینده برای حضور در انتخابات از رئیسی دعوت کردند. یک‌سری نگرانی‌ها پیرامون این وجود دارد، مجلسی که خودش از دولت دعوت کرده، چطور می‌تواند شأن نظارتی خودش را پیش ببرد و در لایحه‌ها تغییرات ایجاد کند؟ نظرتان در این باره چیست؟

به‌نظرم بر‌خلاف سخنان شما در عمل این نگرانی پیرامون شأن نظارتی مجلس وجود ندارد، زیرا تا به الان در بسیاری از موارد نظر مجلس با دولت سیزدهم مخالف بوده و این مخالفت را نیز صراحتا ابراز کرده است. همین مخالفت‌ها نشان می‌دهد مجلس یازدهم و نمایندگان آن تاکنون در تصمیم‌گیری‌های مختلف استقلال رای و نظر خود را حفظ کرده‌اند.