تاریخ : Mon 17 Jan 2022 - 13:09
کد خبر : 67962
سرویس خبری : جامعه

درگیری بیشتر بچه‌ها با امیکرون به‌خاطر واکسینه نشدن آنها است

محمدحسین یزدی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

درگیری بیشتر بچه‌ها با امیکرون به‌خاطر واکسینه نشدن آنها است

رئیس مرکز تحقیقات واکسن دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در رابطه با اثرگذاری سویه اُمیکرون در بچه‌ها خصوصا افراد زیر 12 سال این روند خیلی قبل‌تر قابل پیش‌بینی بود، چون این جمعیت تاکنون واکسینه نشده‌اند. نه‌تنها سویه اُمیکرون بلکه هر سویه دیگری از کرونا به‌دنبال جمعیت‌هایی می‌رود که واکسینه نیستند و در آنها بهتر می‌تواند تکثیر شود

محمدحسین یزدی، رئیس مرکز تحقیقات واکسن دانشگاه علوم پزشکی تهران در ارتباط با شیوع اُمیکرون در کشور و همچنین واکسیناسیون کرونا به «فرهیختگان» گفت: «در رابطه با اثرگذاری سویه اُمیکرون در بچه‌ها خصوصا افراد زیر 12 سال این روند خیلی قبل‌تر قابل پیش‌بینی بود، چون این جمعیت تاکنون واکسینه نشده‌اند. نه‌تنها سویه اُمیکرون بلکه هر سویه دیگری از کرونا به‌دنبال جمعیت‌هایی می‌رود که واکسینه نیستند و در آنها بهتر می‌تواند تکثیر شود، بنابراین این ربطی به تغییر سویه اُمیکرون ندارد که به نحوی تغییر کرده که بچه‌ها را بیشتر درگیر کند، بلکه این به رفتار ما در سلامت خود و آن روندی که در مقابله با این ویروس پیش گرفتیم و تغییراتی که بدن ما کرده و ایمنی که در ما ایجاد شده که عمدتا ایمنی جمعی است، گروه هدف این ویروس را از افراد واکسینه به افراد غیرواکسینه تبدیل کرده است. در این میان افراد واکسینه بیشتر در جمعیت بچه‌های زیر 12 سال است و به این علت است که اُمیکرون بیشتر در این افراد پیدا می‌شود. اینکه اگر بخواهیم بگوییم از هر 10 کودک مبتلا به اُمیکرون یک نفر بستری می‌شود، با همین تفسیر باید نگاه شود. تا قبل از این بچه‌ها خیلی در درگیری‌ها دیده نمی‌شدند، چون جمعیت بزرگسال ما دائم مراجعه می‌کرد، بستری می‌شد و شاید در این میان بچه‌ها را کم‌کم فراموش می‌کردیم، کما اینکه در سویه دلتا به یاد داریم جوانان و بچه‌ها درگیر می‌شوند. الان چرا بچه‌ها بیشتر مورد توجه هستند؟ چون طیف افرادی که واکسن دریافت کردند در جوانان و میانسالان و سالمندان بود و نسبت‌به جمعیت مبتلا در کودکان افزایش می‌یابد و این افزایش می‌تواند به همان نسبتی که در جامعه بزرگسال به‌نسبت تعدادی که مبتلا می‌شدند مراجعه به بیمارستان داشتند، حالا که در کودکان گردش می‌کند در آنها این روند وجود دارد. هیچ تفاوت ماهیتی ویروس در اینکه بچه‌ها را بیشتر آلوده کند یا بزرگسالان را آلوده کند وجود ندارد، بلکه رفتار ویروس تابع رفتار ماست و رفتار ما و تغییر آن در این مدت تنها واکسیناسیون است.»

امکان واکسیناسیون کودکان فراهم است

یزدی در ارتباط با واکسیناسیون کودکان ادامه داد: «این تصمیم در ستاد ملی کرونا گرفته شد و مصوب شد بچه‌های 5 تا 11 سال در گروه هدف واکسیناسیون قرار بگیرند، چون تا قبل از این افراد 12 تا 18 سال را واکسینه کرده بودیم، ولی طیف دیگری از جمعیت دانش‌آموز را داریم که در بین 7 ساله‌ها تا 11 ساله‌ها هستند و برای حدود 5 تا 11 سال گروه هدف دیگری مشخص شده و مصوب شده اینها باید واکسن دریافت کنند. مطالعاتی که در دنیا انجام شده و به‌نوعی می‌توان به آنها استناد کرد، تفاوت عمده‌ای در عوارض جانبی یا میزان حساسیت در بین بچه‌ها و بزرگسالان در هیچ‌یک از پلت‌فرم‌های واکسن قائل نشده است؛ یعنی نمی‌توانیم بگویم پلت‌فرم واکسنی است که به هیچ عنوان نباید در بچه‌ها تست شود و استفاده شود. اتفاقا بچه‌ها در این طیف سنی بیشترین میزان واکسن را دریافت می‌کنند، به دلیل اینکه در سال‌های انجام واکسیناسیون آنها گیرنده واکسن سه‌گانه، واکسن هپاتیت و... هستند و تا آن سن هم برسند چندین واکسن روی آنها تزریق شده است، بنابراین حساسیت خاصی وجود ندارد، یک لجستیک و برنامه تامین واکسن درنظر گرفته شده است. با راه‌اندازی خط واکسن پاستوکووک این اطمینان را داریم که این واکسن چیزی شبیه به واکسن هپاتیت بی ‌است که بچه‌ها هم تزریق کرده‌اند، بنابراین می‌توان این را در بچه‌ها تزریق کرد. مطالعاتی روی سازنده اصلی سوبرانا در کوبا روی بچه‌ها انجام شد که نتایج موفقیت‌آمیز بود و میزان ایمنی‌زایی مناسب را داشت، بنابراین می‌توانیم واکسن پاستوکووک و سینوفارم که فرم غیرفعال ویروس است را برای بچه‌ها مناسب بدانیم و در برنامه‌ریزی مشخص تزریق شوند، چون تعداد بچه‌ها زیاد نیست و تلاش شود درصد بیشتری ایمن شوند تا با این مواجه نشویم که فکر کنیم اُمیکرون بیشتر بچه‌ها را درگیر می‌کند یا اگر بچه‌ها را درگیر می‌کند درصد بیشتری از این بچه‌ها ممکن است حال‌شان به وخامت اوضاع بکشد و بستری شوند.»

در شرایط موجود باید با احتیاط بیشتری عمل کنیم

رئیس مرکز تحقیقات واکسن دانشگاه علوم‌پزشکی تهران ناظر به وضع موجود در ارتباط با بازگشایی‌ها افزود: «اگر بخواهم درست و علمی بیان کنم، خیر. هنوز باید با احتیاط عمل کنیم، چون وضعیت شکننده‌ای وجود دارد. خصوصا سراغ گروه‌هایی برویم که در معرض خطر هستند؛ مثلا بچه‌ها و آن‌هم طیفی از بچه‌ها که در دوره اول ورود به مدرسه از سن 7 سال تا 11 سال که برنامه واکسیناسیون روی آنها اجرا نشده است، بخواهیم تجمعاتی قرار دهیم، مسلما با موج اُمیکرون مواجه می‌شویم، کما اینکه اخباری به گوش آدم می‌رسد که در نقاطی از کشور بچه‌ها بیشتر درگیر سرماخوردگی می‌شوند. امروز که با هم صحبت می‌کنیم، من چیزی به اسم سرماخوردگی نمی‌شناسم، چیزی به نام سرماخوردگی جدای از کرونا و شاید در غالب موارد جدای از اُمیکرون در دنیا وجود ندارد. به‌دلیل اینکه قبل از این نیز سرماخوردگی داشتیم. یکی از عوامل سرماخوردگی رایج سالانه همین کروناویروس‌ها در دسته‌های دیگر بودند. از وقتی کووید به‌وجود آمد، غالب سرماخوردگی‌ها به این دلیل است. اینکه بگوییم بچه‌ها سرما خورده‌اند و ویروس در آنها مشخص نشود، ساده‌انگاری است. هر نوع سرماخوردگی را باید جدی بگیریم. گزارش‌هایی به گوش می‌رسد که در برخی نقاط کشور بچه‌ها دچار بیماری‌های سرماخوردگی شدید آنفلوآنزا شده‌اند. این چیزی غیر از اُمیکرون نیست. اگر اینها را یکجا جمع کنید و تجمعاتی قائل شوید، قبل از واکسیناسیون منطقی نیست.»