تاریخ : Thu 06 Jan 2022 - 09:55
کد خبر : 67738
سرویس خبری : دانشگاه

گزارش کامل همایش ملی «تربیت سیاسی، راهکارها و چالش‌ها، الگوی ایرانی ـ اسلامی مکتب شهید سلیمانی»

دانشگاه آزاد واحد بافت

گزارش کامل همایش ملی «تربیت سیاسی، راهکارها و چالش‌ها، الگوی ایرانی ـ اسلامی مکتب شهید سلیمانی»

نخستین همایش ملی تربیت سیاسی، راهکارها و چالش ها راهکارها و چالش‌ها، الگوی ایرانی - اسلامی مکتب شهید سلیمانی با قرائت پیام رئیس دانشگاه آزاد در واحد بافت برگزار شد.

به گزارش «فرهیختگان» به نقل از واحد بافت، نخستین همایش ملی تربیت سیاسی، راهکارها و چالش ها راهکارها و چالش‌ها، الگوی ایرانی - اسلامی مکتب شهید سلیمانی با قرائت پیام دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در واحد بافت برگزارشد.محورهای این همایش «محورهای تربیتی مکتب شهید سلیمانی، محورهای آینده پژوهشی مکتب شهید سلیمانی، محورهای مقایسه‌ای مکتب شهید سلیمانی، محورهای بین‌رشته‌ای مکتب شهید سلیمانی و محورهای آسیب‌شناختی مکتب شهید سلیمانی را بود.

نخستین همایش ملی تربیت سیاسی، راهکارها و چالش‌ها در واحد بافت با قرائت پیام رئیس دانشگاه آزاد برگزار شد. مرادی در ابتدای همایش پیام دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی را قرائت کرد که در بخشی از آن آمده بود: سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در قامت یک فرمانده میدان با تشخیص ثاقب و صحیح وضع زمانه خود و شناسایی خطوط تماس بین دو جبهه حق و باطل، تمام داشته‌های خود را که ریشه در باورهای دینی و فرهنگی او داشت برای نصرت و پیروزی جبهه حق به‌کار گرفت. این موضع او، تابعی از بصر و بصیرتی بوده که حاج قاسم سلیمانی با تمسک به ریسمان ولایت، زندگی خود را وقف تحقق اهداف والا و بلند اسلامی کرده بود.

شهید سلیمانی باید به سمت پژوهش‌محوری برویم

علیرضا مرادی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافت  در خصوص ترویج مکتب شهید سلیمانی گفت: برای ترویج مکتب شهید سلیمانی باید به سمت پژوهش‌محوری برویم؛ چراکه تربیت سیاسی و فرهنگی انسانی مانند شهید سلیمانی به جامعه نشان داد که باید پژوهش‌محور بود.

شهید سلیمانی با تبعیت از حضرت زهرا(س) با تمام وجود مدافع ولایت و امامت زمانش بود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان که از دیگر سخنرانان برنامه بود  گفت: حضرت فاطمه زهرا(س) به عنوان مظهر و نمونه کامل یک دختر برای پدر، یک همسر برای همسرش، یک مادر برای فرزندانش و یک زن مسئول در مقابل سرنوشت خویش و جامعه‌اش می‌تواند الگوی تربیت همه‌جانبه ازجمله تربیت سیاسی قرار گیرد.

منظری با بیان اینکه شهید سلیمانی یکی از فرزندان مکتب فاطمه زهرا(س) است، گفت: او با تبعیت از این بانوی مکرم با تمام وجود مدافع ولایت و امامت زمانش بود. همانطور که فاطمه زهرا(س) نخستین شهیده راه ولایت و امامت شد، شهید سلیمانی نیز همواره در طول عمر بابرکتش در مسیر رهبری و ولایت تلاش کرد تا به شهادت رسید.

رزق حلال پدر زمینه ساز سرانجامی چون شهید سلیمانی شدن را پدید می‌آورد

امام جمعه بافت با بیان اینکه آنچه باعث شد تا حاج قاسم قهرمان دنیای اسلام شود، رزق و روزی حلال پدر بود، ادامه داد: پدر بزرگوارسردار اهل حلال و حرام بود و لقمه حلال بر سر سفره می برد. علاوه بر آنکه اهل حلال و حرام بود با کسانی که مال شبهه‌ناک داشتند نیز معامله نمی‌کرد. محمدزاده ابراز امیدواری کرد که رزق و روزی حلال نصیب همگان شود تا امثال سردار سلیمانی پدید آیند.

استخراج نظریه از مکتب شهید سلیمانی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالحسین خسروپناه از دیگر میهمانان حاضر در این همایش گفت: در باب تحول علوم انسانی زیاد سخن گفته شده است ولی در اینجا قصد داریم قرائت خود را از مکتب شهید سلیمانی ارائه کنیم. مکتب به چه معناست و چه زمان می‌توان به کسی نسبت مکتب داد.

وی مکتب را منظومه‌ای از پنج نظام بینشی، دانشی، انگیزشیِ، منشی و کنشی دانست و گفت: نظام بینشی مجموعه باورها و اعتقادات است. نظام دانشی نظام علم و دانش نافع است و مجموعه انگیزشی عوامل محرک فعالیت را در بر می‌گیرد که باید انگیزه در کار باشد که گاهی بینش و دانش هست ولی انگیزش نیست. نظام منشی خلقیات است و نظام کنشی فعالیت‌ها و عملیات اجرایی را در بر می‌گیرد.

خسروپناه با بیان اینکه آیا مکتب حاج قاسم این نظام را داراست، گفت: پاسخ مثبت است. وقتی رهبر فرزانه انقلاب تعبیر مکتب حاج قاسم را بکار می‌برد برهمگان معلوم است که حقیقتی وجود دارد.

لازم به ذکر است در همایش ملی تربیت سیاسی، راهکارها و چالش‌ها، الگوی ایرانی - اسلامی مکتب شهید سلیمانی، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، حجت‌الاسلام نجف لک‌زاده رئیس پژوهش علوم و فرهنگ اسلامی، حجت‌الاسلام کریم خان‌محمدی عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم قم، حجت‌الاسلام سیدکاظم میرباقری مدیر گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگی و اندیشه اسلامی، دکتر علیرضا منظری توکلی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان، استادان، محققان و اندیشمندان، امام جمعه، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و فرماندار بافت حضور داشتند.