تاریخ : Thu 13 Jan 2022 - 01:06
کد خبر : 67701
سرویس خبری : ورزش

پرتغال مقصد جدید ایرانی‌های مستعد

بانوان والیبالیست در مسیر لژیونرهای فوتبال

پرتغال مقصد جدید ایرانی‌های مستعد

سمیرا ایمانی‌فولادی تهران را به مقصد پورتو ترک کرده تا به همراه زهرا مغانی، یکی از پدیده‌های والیبال این کشور کار در والیبال اروپا را تجربه کند. پورتو به‌تازگی قرارداد همکاری با فدراسیون ایران را امضا کرده که طی آن قرار است همکاری‌های دوطرف در زمینه‌های مختلف ازجمله تبادل مربی افزایش یابد و این حضور هم به نظر در ادامه همین همکاری قابل‌تعریف است.

سیامک خاجی، خبرنگارگروه ورزش: والیبال بانوان ایران در سال‌های اخیر پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای داشته و حالا بازیکنان این رشته هم به‌تدریج درحال انتقال به باشگاه‌های خارجی و لژیونرشدن هستند. آخرین نمونه از این استعدادها زهرا مغانی است که در 18سالگی توانسته توجه‌های زیادی را به سمت خود جلب کند و به‌تازگی با امضای قراردادی به تیم پورتوی پرتغال پیوسته است. حالا در تیم‌های این باشگاه دو بازیکن ایرانی حضور دارند که اولی یکی از بهترین مهاجمان سال‌های اخیر آنها در فوتبال محسوب می‌شود و دومی هم امیدوار است بتواند عملکرد خوب مهدی طارمی را این‌بار در والیبال تکرار کند و به یکی از ستاره‌های تیم والیبال این باشگاه پرتغالی تبدیل شود. این بازیکن جوان که پیش از این در باشگاه پیکان عضویت داشت، جوان‌ترین والیبالیست بانوی ایرانی است که توانسته در لیگ‌های اروپایی حاضر شود. البته در تیم والیبال این باشگاه یک مربی ایرانی هم حضور دارد که به این ترتیب تعداد ایرانی‌های پورتو به سه نفر می‌رسد.

والیبال پس از فوتبال

البته پیش از این نیز شاهد حضور چند والیبالیست ایرانی در باشگاه‌های پرتغالی بوده‌ایم و به نظر می‌رسد تیم‌های این کشور پس از اینکه استعداد بالای فوتبالیست‌های ایرانی را در تیم‌های خود دیدند حالا به سراغ والیبالیست‌ها رفته‌اند و در تلاشند با کمک آنها بتوانند تیم‌های خود را در شرایط بهتری قرار دهند. مدتی پیش مهتاب رحمانی و مونا دریس‌محمودی به تیم والیبال بوآویشتا ملحق شده بودند و نگین شیرتری نیز به آوس پیوست که هردو تیم سابقه به خدمت گرفتن لژیونرهای فوتبال ایران را دارند. علیرضا بیرانوند هم‌اکنون در بواویشتا بازی می‌کند و در آوس نیز پیش از این شاهد حضور مهرداد محمدی بوده‌ایم. به این ترتیب به نظر می‌رسد این لژیونرهای جدید با استفاده از تجربیات فوتبالیست‌ها توانسته‌اند انتخاب خوبی انجام دهند. البته پورتو پیش از اینکه مغانی را به خدمت بگیرد، تصمیم گرفت در کادر فنی خود یک مربی ایرانی اضافه کند و به سراغ سمیرا ایمانی‌فولادی رفت تا این مربی جوان به‌عنوان دستیار در تیم والیبال زنان این باشگاه مشغول به‌کار شود. بی‌شک حضور ایمانی در لیگ پرتغال و تیم پورتو نقش مهمی در خرید مغانی داشته است. حالا این دو نماینده جدید ورزش ایران در باشگاه پورتو کار خود را در این تیم آغاز کرده‌اند و اگرچه هنوز مغانی نتوانسته در دیدارهای تیمش به میدان برود اما تا پایان فصل فرصت نسبتا زیادی باقی مانده است و او احتمالا پس از چند جلسه تمرین و هماهنگی لازم با سایر نفرات می‌تواند در دیدارهای تیمش در لیگ به میدان برود. مغانی والیبال را از سنین پایین آغاز کرده و از 16سالگی در تیم ملی نوجوانان ایران عضویت داشته است. در این مدت از او به‌عنوان یکی از نفرات آینده‌دار والیبال زنان ایران نام برده می‌شد و حالا راهی پرتغال شده تا سرعت پیشرفتش را بیشتر کند. جالب اینکه این بازیکن جوان در تابستان راهی یک تیم اسلواکیایی شد و حتی با این باشگاه قرارداد هم امضا کرد اما وقتی پیشنهاد پورتو را دریافت کرد ترجیح داد به‌جای حضور در لیگ اسلواکی به پرتغال برود و به دلیل اینکه مهلت نقل‌وانتقالات تابستانی به پایان رسیده بود، تصمیم گرفت در نیم‌فصل نخست در پیکان بازی کند و سپس در ژانویه به پورتو ملحق شود. به این ترتیب او به آرزوی خود که حضور به‌عنوان لژیونر در والیبال اروپا بود، دست پیدا کرد و البته کار سختی هم در ترکیب تیم قهرمان لیگ پرتغال خواهد داشت.

نخستین قهرمانی با غلبه بر رکورددار لیگ

پورتو فصل پیش برای نخستین‌بار توانست قهرمانی در لیگ پرتغال را جشن بگیرد. این تیم که در سال‌های اخیر حتی به دیدار نهایی نیز راه پیدا نکرده بود پس از لغو دیدارهای دو فصل پیش به‌دلیل شیوع کرونا با آمادگی خوبی فصل قبل را آغاز کرد و توانست با ارائه نمایشی خوب به مسابقه فینال راه پیدا کند. آنها در دیدار نهایی و در سه بازی پیاپی و با نتایج 3-2، 3-1 و 3-2 موفق شدند لیکسوئس را شکست دهند و نخستین جام قهرمانی خود در این رقابت‌ها را بالای سر ببرند. آنها درحالی این رقیب را مقتدرانه مغلوب کردند که لیکسوئس با 18بار قهرمانی در این مسابقات پرافتخارترین تیم لیگ والیبال زنان پرتغال محسوب می‌شود.

پورتو با این قهرمانی موفق شد به رقابت‌های جام CEV اروپا راه پیدا کند. این تیم در دور یک‌شانزدهم نهایی در مسابقه رفت در سه ست پیاپی المپیاکوس را شکست داد اما با وجود شکست 3 بر 2 در بازی برگشت توانست درمجموع به‌عنوان تیم برتر این مرحله راهی دور بعد شود. حریف پورتو در یک‌هشتم نهایی تیم آلمانی پالمبرگ شورین بود که در هر دو مسابقه که حدود یک ماه پیش برگزار شد، توانست حریف پرتغالی خود را شکست دهد و به این ترتیب پورتو از دور مسابقات کنار رفت و نتوانست به دور بعدی راه پیدا کند.

آنها در رقابت‌های این فصل لیگ نیز رقابت خوبی درصدر جدول دارند و با توجه به عملکرد خوبی که داشته‌اند امیدوارند برای دومین سال پیاپی بتوانند جام قهرمانی را بالای سر ببرند. آنها در سال جدید میلادی دو بازی در رقابت‌های لیگ برگزار کرده‌اند که در هر دو مسابقه به برتری رسیده‌اند. شاگردان کارلوس کارنو در بازی اول خود در سال 2022 موفق شدند ویلاکاندنسه را در سه ست پیاپی شکست بدهند و امتیازات این دیدار نه‌چندان دشوار را به حساب خود واریز کردند. در بازی بعدی هم این تیم در دربی برابر تیم پورتو وولی با همین نتیجه به پیروزی رسید تا در دور چهارم مرحله دوم رقابت‌های لیگ به یک برد ارزشمند دیگر دست پیدا کند. آنها این بازی را به راحتی و با نتایج 25-11، 27-25 و 25-14 بردند تا برای یکی از حساس‌ترین دیدارهای خود در این فصل آماده شوند. این تیم قرار است روز یکشنبه آینده در دیدار تکراری فینال فصل قبل و این‌بار در دور پنجم مسابقات امسال به مصاف لیکسوئس برود که این مسابقه می‌تواند نقش مهمی در تعیین تیم قهرمان امسال داشته باشد.

بازتاب در رسانه‌های اروپایی

حضور بازیکنان ایرانی در والیبال اروپا بازتاب خوبی در رسانه‌های این قاره داشته است. پس از حضور دو نماینده جدید ایران در تیم پورتو، مجله والیبال ایتالیا در این باره نوشت: «درحالی که به تازگی آلساندرا کامپدلی هدایت تیم ملی والیبال زنان ایران را برعهده گرفته است مربی سابق این تیم تصمیم گرفته راهی اروپا شود و در تیم پورتو پرتغال کارش را ادامه دهد. سمیرا ایمانی‌فولادی تهران را به مقصد پورتو ترک کرده تا به همراه زهرا مغانی، یکی از پدیده‌های والیبال این کشور کار در والیبال اروپا را تجربه کند. پورتو به‌تازگی قرارداد همکاری با فدراسیون ایران را امضا کرده که طی آن قرار است همکاری‌های دوطرف در زمینه‌های مختلف ازجمله تبادل مربی افزایش یابد و این حضور هم به نظر در ادامه همین همکاری قابل‌تعریف است. والیبال پرتغال در سال‌های اخیر پروژه‌های مختلفی را برای پیشرفت در این کشور آغاز کرده و تیم پورتو هم تلاش کرده با همکاری با این پروژه‌ها زمینه رشد این ورزش را در این کشور اروپایی فراهم کند. از زهرا مغانی به‌عنوان یکی از استعدادهای آینده‌دار والیبال ایران و آسیا نام برده می‌شود و حضور او در تیم پورتو می‌تواند برای هر دو طرف مفید باشد.»
رسانه‌های پرتغالی هم از این دو انتقال به‌خوبی استقبال کردند و معتقدند حضور دو نماینده والیبال ایران در پورتو می‌تواند امیدبخش باشد. سایت «مایس‌فوتبال» پرتغال در این‌باره نوشته است: «زهرا مغانی که در سال 2018 یکی از ستاره‌های رقابت‌های زیر 17 سال والیبال آسیا بود حالا با پورتو به توافق رسیده و قرار است در ادامه فصل در این باشگاه پرتغالی بازی کند. این انتقال می‌تواند یکی از خریدهای خوب این باشگاه پرتغالی باشد. البته آنها پیش از این سمیرا فولادی را نیز که یک مربی ایرانی است به کادر فنی خود اضافه کرده‌اند که قرار است در ادامه فصل به کارلوس کارنو، سرمربی اسپانیایی تیم کمک کند تا بتوانند از عنوان قهرمانی خود در لیگ بانوان پرتغال دفاع کنند.»