تاریخ : Wed 05 Jan 2022 - 03:36
کد خبر : 67262
سرویس خبری : دانشگاه

علامه مصباح‌یزدی «فیلسوف بصیر»  و شهید سلیمانی «فرمانده بصیر» بودند

دکتر طهرانچی در همایش «بررسی اندیشه‌های اجتماعی علامه مصباح‌یزدی»:

علامه مصباح‌یزدی «فیلسوف بصیر» و شهید سلیمانی «فرمانده بصیر» بودند

وقتی به زندگی علامه مصباح‌یزدی می‌نگریم، ویژگی‌های خاصی دیده می‌شود که یکی از آنها نگاه مبتنی‌بر مساله‌یابی و حل مساله ایشان بود. نگاه علامه مصباح‌یزدی به جامعه بود و ازاین‌رو مسائل را بهنگام دریافت می‌کرد و برای آن راه‌حل‌های فکری و بنیادی ارائه می‌داد و نظریه‌پردازی می‌کرد. این منش و روش در میان فیلسوفان مسلمان قابل‌تأمل بوده و تمدن نوین اسلامی نیازمند چنین فیلسوفان اجتماعی است.

دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی روز گذشته در همایش علمی «بررسی اندیشه‌های اجتماعی مرحوم علامه مصباح یزدی» که به‌صورت حضوری و مجازی در دانشگاه آزاد اسلامی استان قم برگزار شد، با تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا(س) و گرامیداشت یاد و خاطره علامه مصباح‌یزدی و سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، گفت: «اکنون در ایام تکریم دو شخصیت بزرگ قرار داریم که در تثبیت اندیشه اسلامی و تمدن نوین اسلامی نقش مهمی داشتند. از مرحوم علامه مصباح‌یزدی می‌توان به‌عنوان «فیلسوف بصیر» و از شهید حاج قاسم سلیمانی می‌توان به‌عنوان «فرمانده بصیر» نام برد.»  دکتر طهرانچی ادامه داد: «آشنایی نسل ما از علامه مصباح‌یزدی به موسسه در راه حق و جزوه‌های ایشان پیش از انقلاب اسلامی بازمی‌گردد. در آن مقطع هرکسی که به‌دنبال اندیشه اسلامی بود، نگاهی به انتشارات موسسه در راه حق و مطالب علامه مصباح‌یزدی داشت.»

وی یادآور شد: «وقتی به زندگی علامه مصباح‌یزدی می‌نگریم، ویژگی‌های خاصی دیده می‌شود که یکی از آنها نگاه مبتنی‌بر مساله‌یابی و حل مساله ایشان بود. نگاه علامه مصباح‌یزدی به جامعه بود و ازاین‌رو مسائل را بهنگام دریافت می‌کرد و برای آن راه‌حل‌های فکری و بنیادی ارائه می‌داد و نظریه‌پردازی می‌کرد. این منش و روش در میان فیلسوفان مسلمان قابل‌تأمل بوده و تمدن نوین اسلامی نیازمند چنین فیلسوفان اجتماعی است.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه قرآن کریم کتاب هدایتی است که بشر تحول فرهنگی و علمی تمدن‌ساز را با آن تجربه کرده است، اظهار داشت: «تمدن اسلامی قرن دوم تا پنجم هجری قمری مرهون فرهنگی است که قرآن کریم و اهل‌بیت(ع) به جامعه آن روزگار دادند. در این دوره، تمدن یونان در کشورهای اسلامی جذب شد و جوششی دوباره با مبنایی پیدا کرد که منجر به تمدن اسلامی شد و اکنون به چنین نگاهی برای تمدن نوین اسلامی نیاز داریم.»  دکتر طهرانچی با بیان اینکه تمدن علمی برگرفته از نعمتی است که خداوند تحت‌عنوان سمع، ابصار و افئده به انسان عطا کرده است، گفت: «تربیت علمی و تربیت اخلاقی درکنار هم می‌توانند منجر به شکل‌گیری تمدن شوند. ابصار، ابزار درک و شناخت است، سمع و افئده می‌تواند عالِم‌ساز باشند اما زمانی که عالم مسائل را ناظر بر موقعیت‌های اجتماع ببیند و راه‌حل ارائه دهد، می‌توان از او به نام فیلسوف اجتماعی نام برد. ازاین‌رو فیلسوف باید نظریه‌پرداز باشد و با نگاه به بیرون از نهاد علم مساله‌یابی کند. مرحوم علامه مصباح‌یزدی چنین ویژگی‌ای داشت. ایشان عالمی بود که مساله یابی می‌کرد و مسائل را براساس آنچه در جامعه وجود داشت، به‌صورت دقیق می‌دیدند و برای آن راه‌حل ارائه می‌کرد.»

وی با بیان اینکه علامه مصباح‌یزدی در سه‌دهه اخیر مسائل نظام را در اولویت امور خود قرار داده بود، خاطرنشان کرد: «علامه مصباح‌یزدی فیلسوفی بود که ناظر بر اجتماع و مطالبات اجتماعی، در نظام‌سازی حضور داشتند اما ویژگی بارز ایشان برخورداری از «بصیرت دل» بود. این ویژگی مخصوص کسانی است که درکنار انجام وظیفه و حضور به‌موقع، از هیاهوها ترسی ندارند و فقط خدا را در کار خود می‌بینند. به همین دلیل علامه مصباح‌یزدی علاوه‌بر بصیرت علمی، نظام‌سازی و نظریه‌پردازی، بصیرت قلبی نیز داشت و در بیان مطالب ترسی از غیرخدا نداشت و جز خدا نمی‌دید. ان‌شاءالله خداوند روح ایشان را در اعلی ‌علیین قرار دده و چنین بصیرتی را به ما عطا کند.»

ریل‌گذاری خوبی در مسیر توسعه دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده است

سیروس صابری مشاور ریاست و رئیس مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی با رضا نوری نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان شمالی و امام‌جمعه بجنورد دیدار و گفت‌وگو کرد.

رضا نوری در این دیدار گفت: «در دانشگاه آزاد اسلامی همه حوزه‌ها مانند زنجیری به هم متصل هستند، بنابراین برای انجام امور باید همدلی، همراهی، وفاق و یکپارچگی در بین تمامی مجموعه خانواده دانشگاه آزاد اسلامی وجود داشته باشند.»

امام‌جمعه بجنورد خاطرنشان کرد: «در مسیر پیشبرد اهداف مهم دانشگاه باید ایده‌های ناب و مشترک به هم گره بخورند تا مسائل و مشکلات به‌نحو مطلوب برطرف شود.»

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان شمالی با تاکید بر انتخاب و پذیرش درست استادان در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «در جذب استادان برای ورود به مجموعه دانشگاهی باید دقت بیشتری صورت گیرد تا افرادی که شایستگی لازم و کافی را دارند بتوانند برای هدایت و آموزش جوانان به این مجموعه بزرگ آموزش عالی ورود کنند.»  سیروس صابری نیز در این دیدار گفت: «در مسیر توسعه دانشگاه آزاد اسلامی ریل‌گذاری خوبی انجام شده است و برای رسیدن به اهداف متعالی دانشگاه باید با جدیت بیشتری گام برداریم.»

رئیس مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: «یکی از وظایف مهم حراست حل مسائل و مشکلات اعضای دانشگاه است. باید بتوانیم این جایگاه را به‌نحوی تعریف کنیم تا مراجعان با آسودگی خاطر مراجعه و برای رفع مشکل خود راهکارهای مناسب و کاربردی را دریافت کنند.»