تاریخ : Tue 04 Jan 2022 - 20:02
کد خبر : 67233
سرویس خبری : سیاست

پایان 8 سال انتظار برای راه اندازی سامانه جامع تجارت

عضو کمیسیون اصل ۹۰ در گفتگو با فرهیختگان مطرح کرد

پایان 8 سال انتظار برای راه اندازی سامانه جامع تجارت

برای راه اندازی سامانه تجارت وزاری اقتصاد و صمت را به کمیسیون اصل 90 دعوت کردیم. همچنین به مشکلات گمرک که با پیمانکار سامانه داشت نیز رسیدگی کرده ایم و در حال حاضر با پیگیری کمیسیون یک توافق نامه تهیه شده است که 11 بند دارد.

حسن شجاعی عضو کمیسیون اصل 90 در گفتگو با «فرهیختگان» درخصوص سامانه تجارت عنوان کرد: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده این سامانه قرار است یک سامانه جامع باشد که به سامانه موجود در سایر دستگاه ها متصل شود. در واقع در چنین سامانه ای می توان مجموع زنجیره ها را رصد و رهگیری کرد. ایجاد چنین سامانه ای موجب شفافیت در اقتصاد خواهد شد به طوری که می تواند به گلوگاهی برای مبارزه با قاچاق و فساد تبدیل شود. اما متاسفانه در حال حاضر حدود 8 سال است که قانون قاچاق کالا تصویب شده و وزارت صمت را مکلف کرده است که سامانه جامع تجارت را راه اندازی کند. علاوه بر آن بر اساس این قانون سایر دستگاه های نیز مکلف به اتصال به این سامانه بوده اند اما تا کنون چنین اتفاقی رخ نداده است.

وی یکی از مهمترین دستگاه هایی که باید به این سامانه متصل شود را سامانه مربوط به گمرک دانست و افزود: به علت اینکه تا کنون این اتصال صورت نگرفته است بستر فساد و قاچاق به شدت وسیع شده است به طوری که برای بررسی این امر حدود یک سال گذشته پرونده ای را در کمیسیون اصل 90 تشکیل داده و تیم های بازرسی را به گمرکات کشور اعزام کردیم تا بتوانند به خوبی شرایط موجود را بررسی کنند. در این بررسی ها مشخص شد شکاف های عمیقی برای قاچاق و فساد در کشور ایجاد شده است.

شجاعی گفت: برای راه اندازی سامانه تجارت وزاری اقتصاد و صمت را به کمیسیون اصل 90 دعوت کردیم. همچنین به مشکلات گمرک که با پیمانکار سامانه داشت نیز رسیدگی کرده ایم و در حال حاضر با پیگیری کمیسیون یک توافق نامه تهیه شده است که 11 بند دارد. در واقع این 11 مورد اشکالات و ایرادهایی است که برای سامانه جامع تجارت وجود دارد و باید هرچه سریعتر رفع شود. این 11 بند به زودی بین وزارت صمت و وزارت اقتصاد به امضا خواهد رسید و در طی چند ماه آینده سامانه گمرک نیز به این سامانه متصل خواهد شد که با اینکار در واقع زنجیره سامانه کامل شده و بسیاری از مشکلات همچون افزایش مفاسد و قاچاق رفع خواهد شد.