تاریخ : Tue 04 Jan 2022 - 01:09
کد خبر : 67180
سرویس خبری : ورزش

استقلال در اراک مریض بود ولی شانس اول قهرمانی است

حاتمی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: نیمکت پرسپولیس خالی است، بازی ساده‌ای را برد

استقلال در اراک مریض بود ولی شانس اول قهرمانی است

۱۰ سال پیش که فوتبال بازی می‌کردم هم همین جمله را گفتم و باعث شد تا نتوانم در استقلال بمانم و آن زمان که بازی می‌کردم هم همین عقیده را داشتم که محرم نویدکیا از لحاظ منش و شخصیت و اخلاق یک بزرگ‌تر به تمام معنا به‌شمار می‌رود و از خیلی‌ها جلوتر است و الان هم به‌عنوان سرمربی همین خصوصیات اخلاقی را دارد.

تراکتور هر روز یک صاحب‌کار دارد، نویدکیا از خیلی‌ها جلوتر است

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، روزنامه‌نگار: هفته سیزدهم رقابت‌های لیگ برتر با توقف استقلال صدرنشین و برتری دیگر تیم‌های مدعی یعنی پرسپولیس و سپاهان به پایان رسید تا رقابت در صدر جدول برای کسب عنوان قهرمانی نیم‌فصل داغ‌تر از همیشه شود و در دو هفته پایانی رقابت برای رسیدن به این عنوان به اوج خود برسد. درخصوص دیدارهای این هفته و به‌خصوص دیدار تیم‌های مدعی مقابل حریفان خود دقایقی با فرزاد حاتمی که سابقه بازی در اکثر تیم‌های لیگ برتری را دارد، همکلام شدیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با وی را در ادامه می‌خوانید.

از دیدار استقلال مقابل آلومینیوم آغاز کنیم. به‌نظر می‌رسد استقلال همچنان خوب بازی نمی‌کند، اما با این وجود در صدر جدول قرار دارد.

استقلال در فصل‌جاری به‌نظرم فقط در چند بازی خوب بازی نکرده از جمله در دیدار مقابل آلومینیوم، اما درمجموع نتایج خوبی گرفته است و به‌خاطر همین موضوع در صدر قرار دارد. هیچ تیمی نمی‌تواند الکی در صدر جدول قرار بگیرد، اما قبول دارم که در برخی بازی‌ها و به‌خصوص مقابل آلومینیوم شاگردان مجیدی خوب بازی نکردند.

بعد از گل دقایق ابتدایی استقلالی‌ها خیلی زود به لاک دفاعی نرفتند؟

در این دیدار توپ و میدان بیشتر دست آلومینیوم بود و شاگردان خطیبی تیم سرحالی را نشان دادند. تیمی که سرحال باشد توپ و میدان را در اختیار دارد، اما نمی‌دانم چرا استقلالی‌ها از نظر حفظ توپ روز خوبی را پشت‌سر نگذاشتند. علت این موضوع را مجیدی باید بگردد و پیدا کند که چرا استقلال در این دیدار سخت مالکیت توپ را در اختیار نداشت، بازیکنان این تیم تمرکز هم نداشتند و درنهایت باعث شد تا در دقایق پایانی این تیم گل بخورد و به مساوی برسد. در این دیدار استقلال خوب بازی نکرد و بیشتر در لاک دفاعی قرار داشت، اما عجیب اینکه نتوانست ضدحمله هم بزند. در هر صورت باید مجیدی این دیدار را آنالیز کند، شاید از لحاظ روحی و روانی استقلالی‌ها اوکی نبودند هرچند من اعتقاد دارم آبی‌پوشان در این دیدار مریض بودند.

درباره ژستد چه نظری دارید؟ گل نمی‌زند و همچنان فیکس است.

مجیدی به این مهاجم اعتقاد دارد هرچند می‌دانیم در امر گلزنی این بازیکن موفق نیست. من در روزهای اول هم گفتم که این بازیکن توپ‌های صددرصدی را گل می‌کند، اما کار شاقی را از او ندیدیم. در هر صورت سرمربی تیم به این بازیکن اعتقاد دارد که او را به‌صورت ثابت در ترکیب تیم به میدان می‌فرستد و شاید او اهداف تاکتیکی مجیدی را پیاده می‌کند. این‌طور نیست که الکی یک نفر را در خط حمله بگذارند یا برای این کار تحت فشار باشند. احتمالا این بازیکن در پازل تاکتیکی مجیدی جا دارد و بی‌جهت فرهاد به او بازی نمی‌دهد.

یامگا اما نشان داد دوباره به روزهای خوب گذشته بازگشته است.

واقعا در فاز هجومی خوب کار می‌کند و از آن دسته از بازیکنان سرعتی و قدرتی محسوب می‌شود که در آن منطقه از زمین خوب کار می‌کند، اما به هر صورت این بازیکن در دفاع مشکل دارد چون ذاتا مهاجم است و به همین دلیل نمی‌توان انتظار شاقی از او داشت که به‌عنوان یک مهاجم خوب دفاع کند، همان‌طور که دیدید استقلال در آن منطقه از زمین که یامگا حضور داشت در دقایق پایانی گل خورد.

با این روند می‌توان از استقلال توقع قهرمانی داشت؟

نمی‌توان گفت که بعید است استقلال قهرمان شود خیلی از بازی‌های امسال این تیم یک بر صفر به پایان رسیده است اما مگر همین پرسپولیس درچند فصل که قهرمان شد در چند دوره، با تکرار نتایج یک بر صفر به این عناوین نرسید یا سالی که استقلال خوزستان قهرمان ایران شد همین نتایج را به‌دست می‌آورد. استقلال هم درمجموع بد نیست و شاید هواداران این تیم از این بازی لذت نبرده باشند، اما باید به این تیم احترام گذاشت و به‌نظر من شانس اول قهرمانی در رقابت‌های امسال استقلال است.

به برتری پرسپولیس مقابل تراکتور برسیم.

البته تراکتور دیگر آن تراکتور سابق نیست و به‌نظر من پرسپولیس یک بازی ساده را در پیش داشت و به‌سادگی پیروز شد. مدیریت در تبریز باعث شده است تا کار تراکتور به اینجا برسد که هواداران در انتهای جدول به‌دنبال این تیم بگردند و اتفاقاتی افتاده که آذری‌ها از فوتبال زده شده‌اند. این بازی را هم دیدم تراکتور بعد از ضربه قشنگ بابایی که به گل رسید دیگر چیزی ارائه نداد، اما پرسپولیس فوتبال مالکانه خوبی را بازی کرد هرچند در این نتایج که برای تراکتور به‌دست می‌آید سولدو مقصر نیست و مدیریت اشتباه باعث شده است تا تراکتور به این حال و روز بیفتد. وقتی که هر روز یک صاحب‌کار داشته باشید همین وضعیت پیش می‌آید. در فوتبال کسی برنده است که ثبات داشته باشد مثل پرسپولیس چند فصل اخیر که حداقل در کادرفنی ثبات داشت، اما هر جای دنیا تغییر ایجاد شود مطمئنا ناکامی هم به بار می‌آید مثل منچستریونایتد که بعد از سال‌ها هنوز به خودش نیامده یا بارسلونا. همه جای دنیا همین است و اولین جزء موفقیت ثبات است، اما امسال زنوزی و مشاوران به غلط ثبات را از تراکتور گرفته‌اند.

به‌نظر می‌رسد دست کادرفنی پرسپولیس در فاز هجومی خالی است.

در تیم‌های بزرگ مثل پرسپولیس باید بازیکنان بزرگ حضور داشته باشند و چند جوان هم کنار آنها بازی کنند نه اینکه کنار جوانان یکی دو بازیکن بزرگ حضور داشته باشند! تیم بزرگ بازیکن بزرگ می‌خواهد چون میدان دادن به جوان‌ها ریسک دارد و حداقل یکی دو فصل طول می‌کشد تا یک جوان بتواند خودش را پیدا کند. من هم قبول دارم که نیمکت‌ یحیی خلوت بود و آنها باید یک تدبیری کرده و نیمکت خود را قوی کنند، چون پرسپولیس در دو سه جام درگیر است و با این نفرات در وسط راه کم می‌آورد.

سپاهان هم بعد از 3 شکست پیاپی با یک برد دیگر دوباره به جدول برگشت.

۱۰ سال پیش که فوتبال بازی می‌کردم هم همین جمله را گفتم و باعث شد تا نتوانم در استقلال بمانم و آن زمان که بازی می‌کردم هم همین عقیده را داشتم که محرم نویدکیا از لحاظ منش و شخصیت و اخلاق یک بزرگ‌تر به تمام معنا به‌شمار می‌رود و از خیلی‌ها جلوتر است و الان هم به‌عنوان سرمربی همین خصوصیات اخلاقی را دارد. همان‌طور که دیدید در بازی قبلی از بابت نتایج تیمش عذرخواهی کرد و تقصیر را به گردن کسی نینداخت و همان‌جا اعلام کرد که توپ‌های من گل نشد و بازی‌های بعدی جبران می‌کنیم و این هفته هم در مشهد جبران کرد. با همه این تفاسیر اعتقاد دارم که بعد از استقلال، سپاهان شانس بعدی قهرمانی است.