تاریخ : Mon 03 Jan 2022 - 15:15
کد خبر : 67115
سرویس خبری : دانشگاه

حاج‌قاسم مقابل پروژه مذهب علیه مذهب ایستاد

در برنامه بسیج دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی تهران مطرح شد

حاج‌قاسم مقابل پروژه مذهب علیه مذهب ایستاد

جمشیدیها استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: اروپایی‌ها پروژه مذهب علیه مذهب را به راه انداخته و داعش را بوجود آوردند، حاج قاسم که مصداقی از تربیت دینی است در مقابل این پروژه غربی‌ها ایستاد.

به گزارش «فرهیختگان»، وارد‌ حوزه‌ هنری‌ که بشوی‌ سمت‌ راست‌ روی‌ تابلوی‌ بزرگ‌ آبی‌ رنگی‌ نوشته‌ «تالار‌ سوره».‌ قرار بود‌ مستند‌ در‌ همین‌ سالن‌ اکران شود.‌ وارد‌ شدم،‌ جمعیت‌ زیادی‌ داخل‌ سالن‌ نبودند.‌ هماهنگ کننده برنامه، بسیج دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران بود.

روی یکی از صندلی های سالن نشستم. برنامه با پخش کلیپی از تشییع پیکر حاج قاسم و سرود ملی و قرائت قرآن شروع شد. ابتدا ریاست دانشکده علوم اجتماعی غلامرضا جمشیدیها سخنرانی خود را شروع کرد. از آنجایی که بیشتر دانشجویان علوم اجتماعی در برنامه حاضر بودند و اساتید هم، اساتید دانشکده علوم اجتماعی، بیشتر صحبت ها با نگاهی جامعه شناسانه و ادبیات دانشگاهی مطرح می شد،گویی سعی می‌شد روایت ها از حاج قاسم و بررسی و تحلیل ابعاد شخصیتی این شهید با رویکرد اجتماعی باشد؛ نگاهی که اگر چه در طول گذشت این دو سال از شهادت حاج قاسم به آن پرداخته شده اما چندان پررنگ نبوده است.

جمشیدیها استاد دانشگاه و نخستین سخنران برنامه سالگرد شهید سلیمانی، از نگاهی کلان تر به روایت پرداخت، او می گفت: اروپایی‌ها پروژه مذهب علیه مذهب را به راه انداختند و داعش را به وجود آوردند.

جمشیدیها داعش را همان مجرمان اروپایی که به وسیله عربستان سعودی مسلمان شدند، می دانست و از تجربه یکی از دوستانش در انگلستان می‌گفت که سعودی ها را به زندان ها می‌فرستادند تا مجرمین اروپایی را مسلمان کنند. او می گفت حاج قاسم که مصداقی از تربیت دینی است در مقابل این پروژه غربی‌ها می‌ایستد.

صحبت های این استاد دانشگاه که تمام شد، هم رزم شهید سلیمانی سخنران بعدی بود. دکتر مبینی هم رزم حاج قاسم  اشاره کرد: شب گذشته که با من برای حضور در برنامه تماس گرفته شد، گفتند ابعاد اجتماعی شخصیت حاج قاسم را روایت بکنم . چیزهای زیادی از این شهید وجود دارد که شما  و خیلی‌ها نمی دانند.

پس از مقدمه، روایتی از کارآفرینی حاج قاسم در مناطق مرزی کشور گفت و ادامه داد: در این مناطق بیشتر بزهکاری‌ها به خاطر نبود شغل و فقر اتفاق می‌افتاد و حاج قاسم یک موسسه‌ای به نام بنیاد نیکوکاری مجوعه شرق کشور تاسیس وطرح ‌های مختلفی را در این مناطق اجرا کرد.

همرزم شهید سلیمانی نیز خاطره‌ای از زمان وقوع زلزله بم بیان کرد و گفت: در زمان وقوع زلزله بم حاج قاسم با پرواز از مسکو به تهران می‌رفت وقتی متوجه وقوع زلزله شد، هواپیما به تهران نرسید و در همان فروگاه بم به زمین نشست و شهید سلیمانی جزو اولین کسانی بود که در منطقه بم حاضر شده و بسیاری از مسئولین را مطلع کرد.

میهمان بعدی نیز استاد جامعه شناس، سامان یوسفبند بود که تحلیلی از خدمات اجتماعی حاج قاسم ارائه کرد.

پرداختن به خدمات اجتماعی حاج قاسم نگاه جدیدی بود که بسیج دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی در تلاش بود، در دومین سالگرد شهادت حاج قاسم به آن بپردازد، نگاهی که اگر چه نو وقابل توجه بود اما شاید بشود گفت، نگاهی عمیق‌تر و بررسی بیشتری برای پرداخت به ابعاد اجتماعی خدمات حاج قاسم می‌طلبد.

بعد از استراحت 5 دقیقه‌ای، مستند 72 ساعت، روایتی از 3 روز پیش از شهادت حاج قاسم و آنچه  در آن برهه رخ داده بود، پخش شد.

* امید طاهری