تاریخ : Mon 03 Jan 2022 - 03:50
کد خبر : 67100
سرویس خبری : دانشگاه

برگزاری حضوری امتحانات درحالی‌که دنیا به شرایط قرنطینه بازگشته، عقلانی نیست

دبیر مرکزی شورای صنفی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:‌

برگزاری حضوری امتحانات درحالی‌که دنیا به شرایط قرنطینه بازگشته، عقلانی نیست

دانش دانشجویان و افراد وابسته به آموزش است نه ارزشیابی. اگر ما به دنبال دانش هستیم باید به توسعه زیرساخت آموزشی و زیرساخت رفاهی در دانشگاه علوم پزشکی بپردازیم. علاوه‌برآن باید به آموزش حضوری توجه بیشتری می‌کردیم و زیرساخت آموزش مجازی را نیز توسعه می‌دادیم. با ارزشیابی سطح دانش مشخص نمی‌شود بلکه در بهترین حالت از پاس نکردن دروس توسط دانشجویان جلوگیری می‌شود.

سیامک برزیده، دبیر مرکزی شورای صنفی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره شرایط ایجادشده درخصوص برگزاری امتحانات در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با تاکید بر اینکه در این زمینه چند محور اصلی وجود دارد که باید مدنظر متولیان امر قرار بگیرد، گفت: «مساله اول کیفیت آموزش مجازی است؛ در اصل در این نوع آموزش کیفیت پایین است و در دوره آموزش مجازی زیرساخت‌های آموزشی نه‌تنها ارتقا پیدا نکرد بلکه در همان نقطه ضعف ماند و چه‌بسا بعضی از اساتید به بارگذاری پاورپوینت اکتفا می‌کردند؛ حال سوال اینجاست که آیا در چنین شرایطی آموزش مجازی و ارزشیابی حضوری درست است؟ مساله دیگر نیز زیرساخت‌های خوابگاهی دانشگاه‌های علوم پزشکی است، به‌طوری‌که در این دو سال شیوع کرونا نه‌تنها دانشگاه‌ها خوابگاه‌های اجاره‌ای را پس دادند بلکه کاری هم برای افزایش ظرفیت خوابگاه‌های تملیکی نکردند.»  او در توضیح بیشتر این مساله افزود: «در اواخر دوره حضور سیما‌سادات‌ لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، نامه‌ای برای اسکان رزیدنت‌ها زده شد. اما برای اسکان رزیدنت‌ها ظرفیتی به خوابگاه‌ها اضافه نشد و با همان ظرفیت سابق و به‌صورت بسیارضعیف، این افراد اسکان داده شدند. از طرفی هم ما افزایش ظرفیت نهایی را داشتیم که با حضور ورودی‌های جدید کاملا مشهود است. وقتی دانشگاه‌های شهید بهشتی، تهران و دانشگاه تبریز که تیپ یک هستند برای اسکان دانشجوی 1400 مشکل دارند دیگر وضعیت دانشگاه‌های تیپ2 و3 با امکانات کمتر مشخص است؛ در چنین شرایطی هم برگزاری حضوری امتحانات به معنی بازگشت همه دانشجویان به خوابگاه‌های دانشجویی است.»  دبیر مرکزی شورای صنفی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به شیوع امیکرون و حضوری شدن امتحانات اشاره و تصریح کرد: «موضوع قابل‌توجه در‌این‌باره آن است که بسیاری از کشورهای اروپایی که واکسن‌هایی با ایمنی بالاتر تزریق کرده‌اند، به شرایط قرنطینه برگشته‌اند اما در کشور ما شرایط نه‌تنها به قرنطینه برنگشته، بلکه در برخی خوابگاه‌ها دراتاق‌های 6 نفره، 8 دانشجو اسکان داده شده‌اند.

یعنی نه‌تنها پروتکل‌ها اعمال نمی‌شود بلکه شرایط قرنطینه را هم حذف کرده‌ایم. از نظر علم اپیدمیولوژی، هرچه شیوع ویروس و تعداد افراد کرونامثبت کمتر باشد، امکان انتقال بیشتر است؛ درحالی‌که وقتی در دوره پیک کرونا هستیم انتقال کمتر صورت می‌گیرد. این موضوع از نظرعلم اپیدمیولوژی نیز ثابت شده ‌است. بنابراین قطعا وزارت بهداشت در بحث آموزش نباید منبعی برای تکثیر ویروس امیکرون در جامعه خصوصا جامعه دانشجویی باشد.» برزیده افزود: «‌متاسفانه برای این معضل هیچ تدبیری اندیشیده نشده و مشخص نیست اگر تست دانشجویی در خوابگاه مثبت شود باید به‌صورت حضوری یا مجازی امتحان بدهد یا اینکه از خوابگاه برود و به خانه برگردد؟ هرکدام از این موارد که انجام شود نتیجه بدی خواهد داشت و مسئولان باید وضعیت را در این زمینه شفاف کنند.»

 او با تاکید بر اینکه برگزاری حضوری امتحانات آن هم در شرایط فعلی روحی دانشجویان باعث استرس مضاعف در میان آنها می‌شود، اظهار داشت:‌ «دانشجویان ورودی جدید(1399-1400و بهمن98) که تا‌به‌حال زندگی خوابگاهی را تجربه نکرده‌اند باید درعرض دو روز در خوابگاه ساکن شوند و در چنین شرایط استرس‌زایی، از دانشجو امتحان هم گرفته می‌شود، طبیعی است که این دانشجو از لحاظ روحی توانایی امتحان دادن ندارد.»  

دبیر مرکزی شورای صنفی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره پیگیری‌های شورا برای غیرحضوری شدن امتحانات بیان داشت:‌ «ما دو راه مکاتبه و مذاکره شفاهی را برای پیگیری جلوی روی‌مان داشتیم. در این راستا حدودا از آبان‌ماه این مورد مطرح شد و پیگیر امتحانات غیرحضوری بودیم. با وزیر بهداشت، رئیس ستاد ملی مبارزه با کرونا و معاون آموزشی وزارت بهداشت مکاتباتی انجام دادیم و حتی هفته گذشته نیز با معاون آموزشی وزارت بهداشت جلسه‌ای داشتیم که مقرر شد تلاش کنند با توجه به مشکلات و شرایط هر دانشگاه، امتحانات ورودی‌های جدید به‌ویژه سال 1400 را مجازی کنند. اگر ویروس امیکرون شیوع پیدا کرد، تمام امتحانات مجازی ‌شود.»

  او با اشاره به صحبت‌های معاون آموزشی وزارت بهداشت مبنی‌بر اینکه حفظ کیفیت امتحانات تنها با برگزاری حضوری آن امکان‌پذیر است، افزود: «دانش دانشجویان و افراد وابسته به آموزش است نه ارزشیابی. اگر ما به دنبال دانش هستیم باید به توسعه زیرساخت آموزشی و زیرساخت رفاهی در دانشگاه علوم پزشکی بپردازیم. علاوه‌برآن باید به آموزش حضوری توجه بیشتری می‌کردیم و زیرساخت آموزش مجازی را نیز توسعه می‌دادیم. با ارزشیابی سطح دانش مشخص نمی‌شود بلکه در بهترین حالت از پاس نکردن دروس توسط دانشجویان جلوگیری می‌شود.»