تاریخ : Sun 02 Jan 2022 - 20:32
کد خبر : 67080
سرویس خبری : دانشگاه

حاج قاسم شهید پروژه نرمالیزاسیون در ایران بود

در مراسم بزرگداشت حاج‌قاسم سلیمانی در دانشگاه تهران مطرح شد

حاج قاسم شهید پروژه نرمالیزاسیون در ایران بود

در دومین سالگرد ترور ناجوانمردانه شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، دانشگاه تهران بار دیگر میزبان مراسم یادواره شهدای ۱۲ دی بود.

در دومین سالگرد ترور ناجوانمردانه شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، دانشگاه تهران بار دیگر میزبان مراسم یادواره شهدای ۱۲ دی بود. جایی که پیش‌تر میزبان شخص شهید حاج قاسم سلیمانی در زمان حیاتش بود. مراسم با همت بسیج دانشجویی دانشگاه تهران، این بار در سالن شیخ انصاری دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران؛ سیاسی ترین دانشکده سیاسی ترین دانشگاه ایران بزرگزار شد. میهمانان قرار بود هم از شخص حاج قاسم برای حضار بگویند و هم از مکتب او. مکتب صبر و اخلاص، صبر و اخلاص یعنی در میدانی بجنگی که جز فحش و شکست چیزی انتظارت را نمی‌کشد، وگرنه در میدانی که سراسر تشویق و پیروزی است، همگان می‌توانند قهرمان باشند.

مراسم با اندکی تاخیر و حضور دکتر بیژن پیروز، استاد علوم سیاسی همین دانشکده آغاز شد. صحبت های دکتر پیروز پیرامون امنیت روانی جامعه آغاز شد. فضایی که با موج رسانه ای و خبری دشمنان استراتژیک ایران به قدری مسموم شد که نه تنها بر دیدگاه های عده ای از مردم اثر مستقیم داشت بلکه روی افکار و نگرش بعضی از مسئولان بلندپایه جمهوری اسلامی نیز بی‌تاثیر نبود. آن جا که رییس وقت مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گفت که دارید از دیکتاتوری حمایت می‌کنید که حتی ورزشگاه ها را هم به زندان مردم خود تبدیل کرده، آن جا که استاد دانشگاهی که انتظار می‌رود فردی پیشرو در جامعه باشد، توییت می‌زند که شهید سلیمانی منفعت‌طلب بوده نه عدالت‌طلب، آن جا که تهدید های پی در پی آمریکا به حمله نظامی به ایران که یک بلوف رسانه ای بیش نبود، متاسفانه در نگرش مسئولان اثرگذار بود و در ادامه آن بخشی از جامعه ایران را نسبت به مقاومت دلسرد کرد.

مهمان بعدی مراسم سردار حسین فتاحی، همرزم حاج قاسم بود که ضمن تبیین نقش بزرگ آن شهید در شکل‌دهی مقاومت در منطقه‌ خاطره‌ای ویژه از حاج قاسم نقل کرد. به گفته سردار فتاحی، حاج قاسم در زمان درگیری با اشرار در مرز های شرقی کشور، شخص عیدوک بامری که یکی از اشرار منطقه به شمار می‌رفت را به اسارت گرفت اما بجای برخورد با او ترجیح داد از توانایی وی استفاده کرده و او را به پاکستان گسیل دارد که این ماموریت بامری با هلاکت چندین تن از فرماندهان سپاه تروریستی صحابه پاکستان به پایان رسید. بعد ها که بامری در پاکستان شناسایی و دستگیر شد. حاج قاسم با وجود آن که فرزند بامری خود نیز از اشرار به شمار می‌رفت، شخصا به خانواده وی رسیدگی کرد.

با سوره انتقام بر می‌خیزیم        این تازه اول بسم‌الله است
در ادامه مراسم مجری برنامه از دکتر علی عبدی دعوت کرد تا به بررسی روند شکل‌گیری مقاومت در منطقه هم پرداخته شود. اما آقای عبدی ضمن بررسی زمینه های شکل‌گیری مقاومت در منطقه، جمله ای تامل برانگیز گفت: «حاج قاسم شهید پروژه نرمالیزاسیون در ایران بود.» به گفته آقای عبدی، پروژه نرمالیزاسیون که قبلا در مصر، روسیه و چین با موفقیت انجام شده بود، برای اجرا مانعی بزرگ در ایران داشت که شخص حاج قاسم سلیمانی بود و او که بزرگترین دشمن صهیونیسم و زیاده خواهی های آمریکا در منطقه بود، باید می‌رفت تا اصلاحات اقتصادی و سیاسی بعدی بتواند کار مقاومت را در ایران یکسره کند. آن جریانی که با نام دیپلماسی پروژه نرمالیزاسیون در ایران را دنبال میکرد نه تنها حاج قاسم را رقیب بزرگ خود در محبوبیت و مقبولیت می‌دید و به وی حسادت می‌ورزید، بلکه حذف حاج قاسم را به منزله فرصتی برای اجرای برنامه هایش می‌دید. به گفته علی عبدی عجیب است که هنوز هیچ پژوهش کاملی روی نحوه ترور حاج قاسم صورت نگرفته، اما اندک بررسی وی نشان می‌دهد که این ترور، یک پروژه بین المللی بود، نه اینکه تنها ترامپ و رژیم صهیونیستی پشت آن باشند بلکه تنها دو کشور امارات و عربستان سعودی در سال ۲۰۱۱ مبلغ هنگفت ۲ میلیارد دلار را به تنهایی برای ترور حاج قاسم اختصاص دادند.

بعد از اجرای زیبای گروه سرود نوجوانان شهید فرجی، دکتر نژندی‌منش، استاد حقوق بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی‌ به بررسی ابعاد حقوقی ترور حاج قاسم پرداخت و از تبعیض در رسیدگی به ترور ها در شورای امنیت سازمان ملل گفت. از اینکه برای ترور رفیق حریری سریعا قطع‌نامه صادر می‌شود و دادگاه ویژه تشکیل می‌شود اما برای ترور حاج قاسم که نقض صریح اصول و اهداف منشور سازمان ملل متحد بود. هیچ مرجعی برای رسیدگی به شکایات ما وجود ندارد. دیوان بین‌المللی کیفری هم به این خاطر که ایران و عراق طرف اساس‌نامه دیوان نیستند از رسیدگی به این جنایت سرباز می‌زند. در کل ظرفیت های حقوق بین‌الملل برای رسیدگی به شکایات ما کافی نیست و لازم است مقاومت حقوقی هم به دنبال مقاومت منطقه ای ایجاد گردد.

بعد از بررسی ابعاد حقوقی شهادت حاج قاسم نوبت  خانم حسنی محمدزاده، شاعر و منتقد ادبی بود تا در رثای شهدای ۱۲ دی شعرخوانی کند؛
در دل نامردمی ها مرد بودن دیدنی‌است       با زمین و آسمان همدرد بودن دیدنی‌است

ماجد غماس، نماینده مجلس اعلای عراق در ایران میهمان دیگر مراسم بود. او ضمن سخنرانی به زبان فارسی برای حضار، از نقش شهید ابومهدی المهندس در خنثی‌سازی توطئه همه‌جانبه داعش در عراق گفت. از اینکه داعش با تحریک جمعیت اهل تسنن عراق برای بازگشت به حکومت و گسست و اختلاف‌افکنی بین مذاهب در عراق، برنامه ها تدارک دیده بود که با مدیریت شهید ابومهدی و حاج قاسم تمامی این برنامه ها خنثی گشتند. این توطئه زمانی شکست خورد که در حشدالشعبی، گردان های اهل تسنن و ایزدی شکل گرفت. ماجد غماس می‌گفت از حضرت آقا شنیدم که از نظر ایشان، عراق مهمترین کشور عربی در منطقه است و برادری ایران و عراق تنها سیاسی نبوده و استقرار ایرانی ها برای صدها سال در نجف اشرف و پیوند برادری ایران و عراق به وضوح نشان دهنده این موضوع است.

در ادامه صحبت های آخرین میهمان برنامه، سردار نقدی با حرارت ویژه ای دنبال شد. حاج قاسم کسی بود که با یک هواپیمای مسافربری و صد نفر نیرو درست نشست وسط فرودگاهی که در محاصره کامل تکفیری ها در سوریه قرار داشت و پیروزی را در نبردهایی به ارمغان آورد که احتمالی جز شکست در آن ها متصور نبود. مکتب چنین شهیدی استکبار را برای همیشه از منطقه ما محو خواهد کرد.
در پایان مراسم از خانواده های محترم شهید ایرلو و شهید طارمی‌، فرمانده مقاومت در یمن و همراه حاج قاسم در فرودگاه بغداد، توسط مسئولان بسیج دانشجویی و سردار نقدی تجلیل به عمل آمد.