تاریخ : Sun 02 Jan 2022 - 10:31
کد خبر : 67055
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

دولتمردان نمی‌دانند انقلاب چیست

گزارش «فرهیختگان» از نشست خبری دوازدهمین دوره جشنواره عمار

دولتمردان نمی‌دانند انقلاب چیست

دبیر جشنواره فیلم «عمار» گفت: برای رسیدن به انقلاب، چهارده قرن طول کشیده است، باید نترسیم، اصلاً چه کسی می‌خواهد ما را بترساند؟ البته الان صدا و سیمای قوی‌تری داریم، امید بیشتری داریم تا حرف‌های بیشتری در صدا و سیما بزنیم و آزادتر باشیم.

کیانا تصدیق مقدم: نشست خبری جشنواره عمار با حضور نادر طالب زاده، دبیر جشنواره، سعید خورشیدی، رئیس شورای سیاست گذاری و مجتبی نامخواه، دبیر علمی علوم انسانی و اهالی رسانه صبح روز یکشنبه ۱۲ دی ماه در حسینیه هنر برگزار شد.

حمید صالحی، دبیر اجرایی دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار ضمن خوش آمد گویی در رابطه با این جشنواره گفت:«در این دوره رشد به خصوصی در سراسر کشور برای آثار جشنواره داشتیم. فراخوان از مهر شروع شد و آثار فیلم سازان تا آبان به دست ما رسید. ۳۳۱۶ اثر در قالب فیلم، مستند، فیلمنامه، برنامه تلویزیونی برای ما ارسال شد که بعد از مستند بیشترین تعداد برای فیلمنامه بود.

عمار جای سکوت کردن نیست

در ادامه نشست نادر طالب زاده، دبیر جشنواره صحبت هایش را شروع کرد و ‌در رابطه با عقیده های موجود در این مجموعه گفت:«عمار یک بستر جدی و استخوان دار و عقیده ای و ریشه ای در کل وطن ما  است. درواقع یک عقیده، کانسپت و فکری بوده است که باید بر همان اساس در آن اقدام می شد. ریشه های اصلی آن را آقای آوینی بنیان گذاری کرد و سوره بستری بود که جلیلی در آن کار را انجام دهد».
وی در ادامه درباره مشکلات موجود در جامعه گفت: «مشکل ما این است که نصف دولت مردان نمی دانند اصلا انقلاب چیست به همین دلیل درگیر مسائل متعدد می شویم. در حوزه جنگ نرم فکر و تفکر عمار به خوبی گرفت و به عنوان نگهبان انقلاب اسلامی فعالیت کرد و می‌کند و جوانان پر فکر و پر دغدغه در آن هستند و ما امروز آدم های حرفه ای در این کار داریم».
طالب زاده در ادامه در رابطه با خصوصیات این مجموعه گفت:«یکی از خصوصیات عمار این است که هویت انقلاب اسلامی در وجودش است و الان سوال چیستی انقلاب در سراسر دنیا وجود دارد. ما در بعضی مواقع نگهبان خوبی در عمار نبودیم و بعضی حوزه ها را کار‌ نکردیم. دوستان ما جوان بودند و ‌می ترسیدند که کار کنند. ما به عمود خیمه انقلاب اعتقاد داریم و برای همین باید نقدش کنیم تا بفهمند از کجا آمده است. باید بفهمیمش تا فساد جمع شود. آخرین احکام امام در این راستا نادیده گرفته شد. بچه های انقلاب باید آن را حفظ و حمایت کنند. اتفاق الکی نبوده و الان در موقعیتی هستیم که باید آن را حمایت کنیم و این موضوع یکی از ویژگی های عمار است و در این مسیر از چیزی هم نمی ترسد. وقتی دولت قبلی آمد اولین اقدامش این بود که جلوی کنفرانس ما را بگیرد و ما استادگی کردیم. فکر می کنند ما باید ساکت باشیم و حرفی نزنیم، اما عمار جای حرف نزدن نیست».

رسانه ما بعضی از اقشار را نشان نمی دهد

در ادامه برنامه سعید خورشیدی، رئیس شورای سیاست گذاری عمار در رابطه با دوازدهمین دوره جشنواره گفت:« این‌ دوره را در شرایطی شروع می‌ کنیم که عمار توانسته با آسیب شناسی نظام سینمایی در جهت رفع نواقص تلاش و آسیب شناسی کند. وضعیت رسانه و سینمای ما به گونه ای است که‌ بعضی از اقشار را روایت نمی کنند. عمار در این سال ها تلاش کرده تا این موضوعات را نشان دهد و باید بیشتر از این هم تلاش کرد. من اشاره می کنم به اتفاق جدیدی که رقم می خورد و آن هم جشنواره علوم انسانی است. ما تلاش می‌ کنیم از این ظرفیت برای حل سایر مسائل و‌ کاستی هایی که‌ در فضای انقلاب اسلامی با آن مواجه هستیم  استفاده کنیم».

از ۱۰سال پیش ایده اش را داشتیم

در آخر مجتبی نامخواه دبیر جشنواره علوم انسانی درباره آغاز کار این دوره جدید گفت:«ایده جشنواره انسانی از ۱۰ سال قبل به طور جدی مطرح بود. جشنواره عمار تجربه تحقق یافته ای از گفت وگوها دارد و می خواهد یک فراخوانی داشته باشد که اهالی علوم انسانی به مسائل عینی بیشتر توجه کنند و از طرفی هم اهالی هنر را وادار می کند تا با اهالی اندیشه بیشتر ارتباط داشته باشند. قالب های این جشنواره جنبه هایی از بداعت دارد. گفتارهای علمی، سخنرانی های شفاهی، تقریر آرا توسط پژوهشگران جوان و حاشیه نویسی در این بخش از جشنواره قابل مشاهده است. اساتید متعددی از اندیشوران علوم اجتماعی در کنار ما بودند و به نوعی این قسمت جشنواره محصول پیشنهاد آنها است. جشنواره علوم انسانی در اسفند ماه امسال برگزار می شود».


آمار آثار این دوره از جشنواره به این ترتیب است

بخش فیلم داستانی

کوتاه ۳۱۶ عدد، نیمه بلند ۳۹ عدد، بلند ۲۷ عدد، تیزر فرهنگی ۷۸ عدد، سریال ۲ عدد

بخش فیلم مستند

رویای ایرانی ۱۷ عدد، نقد درون گفتمانی ۶۱ عدد، حافظه ملی ۱۷۵ عدد، نهضت جهانی مستضعفین ۱۲۰ عدد، جنگ اقتصادی ۵۵ عدد، ملت قهرمان ۱۲۴ عدد

فیلم‌ پویانمایی

جنگ نرم ۱۵۵ عدد، دو بعدی ۸۵ عدد، سه بعدی ۳۴ عدد، اسناپ موشن ۲۳ عدد
فیلم نماهنگ ۲۹۱ عدد

برنامه تلویزیونی

ترکیبی ۴۹ عدد، اینترنتی ۴۹ عدد، گزارش خبری ۱۳۱ عدد، موشن گرافیک ۹۸ عدد، کلیپ و آیتم تلویزیونی ۲۱۳ عدد، فیلم ما ۵۹۰ عدد.

بخش فیلمنامه

پویانمایی ۱۱ عدد، داستانی ۳۰۳ عدد، سریال ۳ عدد، مستند ۵ عدد، سیناپس ۵۹ عدد، طرح ۳۰۳ عدد.

نتیجه این جشنواره تا یکی دو‌ روز آینده اعلام می شود. بیشترین آثار متعلق به استان های تهران، خراسان رضوی، قم، فارس و البرز بود. ۱۸ دی ۱۴۰۰ افتتاحیه جشنواره در سالن اندیشه حوزه هنری برگزار می شود و تا ۲۴ دی ادامه دارد. از روز ۱۹ تا ۲۳ دی ماه هم اکران مرکزی جشنواره در سینما فلسطین انجام می شود. در افتتاحیه از محمد سرور رجایی نویسنده افغان و در اختتامیه از مسعود جعفری جوزانی پاس داشت داریم. اکران های مردمی جشنواره در سراسر کشور به صورت حضوری برگزار می شود.