تاریخ : Thu 30 Dec 2021 - 00:35
کد خبر : 66888
سرویس خبری : سیاست

سردار سلیمانی، درهم‌شکننده هیبت آمریکا در جهان

آبشناس در گفت‌وگو با «فرهیختگان» تشریح کرد

سردار سلیمانی، درهم‌شکننده هیبت آمریکا در جهان

هدف قراردادن پایگاه عین‌الاسد و بقیه پایگاه‌های آمریکا در عراق، هیبت آمریکا را در جهان شکست. شاید بعضی‌ها از نظر تاریخی اطلاع نداشته باشند اما آخرین‌باری که پایگاه‌های آمریکا در زمان صلح، نه در زمان جنگ، هدف قرار گرفت، ماجرای پرل هاربر بود که ژاپنی‌ها حمله کردند و آمریکایی‌ها وارد جنگ جهانی دوم شدند.

درباره نقش شهید سلیمانی در تقویت جریانات مقاومت در منطقه و شکست‌های آمریکا پیش و پس از ترور فرماندهان مقاومت در غرب آسیا، گفت‌وگویی با عماد آبشناس، کارشناس مسائل بین‌الملل داشته‌ایم که آن در ادامه می‌خوانید.

چه چیزی موجب شد آمریکا به این نتیجه برسد که ترور فرماندهان مقاومت منافع آنان در منطقه را تامین می‌کند و تصور آنان درباره پیامدهای این اقدام تا چه میزان با واقعیت‌هایی که با آن مواجه شدند، منطبق بود؟

اصلی‌ترین دلیلی که آمریکایی‌ها به‌خاطر آن دست به این اقدام زدند، نقش شهید سلیمانی در خنثی‌کردن همه نقشه‌های آمریکا و رژیم‌صهیونیستی در منطقه بود. آنها دیگر نمی‌دانستند باید برای به سرانجام رسیدن نقشه‌هایشان چه کار کنند؛ از جریان ایجاد داعش و حمایت‌ از گروه‌های تکفیری گرفته تا حمله رژیم‌صهیونیستی به جنوب لبنان و توطئه علیه مردم یمن، همگی خنثی شده و به شکست انجامیده بود و آنها، شهید سلیمانی را مقصر اصلی این ماجرا می‌دانستند. به همین دلیل حتی بعد از نابود شدن داعش، آنها به‌دنبال تجزیه عراق رفته و سعی کردند با تلاش برای جداکردن کردستان عراق از این کشور، جنگ داخلی دیگری ایجاد کنند که باز هم شهید سلیمانی آن جریان را خنثی کرد. آنها تصور کردند بهترین راه، از میان برداشتن ایشان است اما تصور نمی‌کردند بحث بر سر شخص نیست، بلکه بحث، خط‌فکری مقاومت است؛ خط فکری‌ای که شهید سلیمانی و رهبر معظم انقلاب بنا گذاشته بودند، خطی نبود که آمریکایی‌ها بتوانند با ترور یک فرد جلوی حرکت و پیشرفت آن را بگیرند. این خط‌مشی بعد از ترور فرماندهان مقاومت ادامه پیدا کرد و همچنان نیز ادامه دارد و شاید بتوان گفت سرعت و شدتش بیشتر هم شده است. حداقل آن این است که «بنای اخراج آمریکایی‌ها از منطقه»، براساس همین اشتباه بزرگی که انجام دادند، گذاشته شد. پیش از آن شاید در عراق این شک و شبهه وجود داشت که اگر احیانا خروج آمریکایی‌ها از عراق را در پارلمان تصویب کنیم برایمان مشکلی پیش خواهد آمد یا خیر، اما بعد از این اتفاق، پارلمان عراق یک‌صدا تصویب کردند که آمریکایی‌ها باید از این کشور خارج شوند، کمااینکه دیدیم با چه فضاحتی از افغانستان خارج شدند و همین‌طور در دیگر نمونه‌های خارج‌شدن‌شان از پایگاه‌ها در منطقه. به این دلیل درحال خروج از پایگاه‌هایشان هستند که دیدند آن پایگاه‌ها دیگر برای آنان امن نیست و ایران می‌تواند همه را هدف قرار دهد و درصورت پیش‌آمدن اتفاقی مشابه، همه پایگاه‌ها را هدف قرار خواهد داد.

هدف قراردادن پایگاه عین‌الاسد و بقیه پایگاه‌های آمریکا در عراق، هیبت آمریکا را در جهان شکست. شاید بعضی‌ها از نظر تاریخی اطلاع نداشته باشند اما آخرین‌باری که پایگاه‌های آمریکا در زمان صلح، نه در زمان جنگ، هدف قرار گرفت، ماجرای پرل هاربر بود که ژاپنی‌ها حمله کردند و آمریکایی‌ها وارد جنگ جهانی دوم شدند. در حالت جنگ، در ویتنام و کره می‌جنگیدند و پایگاه‌هایشان مورد هدف قرار می‌گرفت اما بعد از آن و بعد از جنگ جهانی دوم تا به‌حال در زمان صلح، هیچ‌کس جسارت این را نداشته است که پایگاه آمریکایی‌ها را هدف قرار دهد ولی ایران، هدف قرار داد و ده‌ها سرباز آمریکایی آسیب دیدند. آمریکایی‌ها حتی جرات نکردند صدای آن را دربیاورند. این مساله تا حدی برای آنان سنگین بود که رئیس‌جمهور وقت آمریکا دید اگر صدایش را دربیاورد در داخل آمریکا سرنگون خواهد شد. امروز هم می‌بینید که آمریکا با چه فضاحتی درحال خروج از منطقه است. همه اینها نتیجه آن عمل تروریستی و اشتباه بزرگی بود که آنها در ترور شهید سلیمانی انجام دادند.

آیا حذف و ترور این دو فرمانده که درنتیجه تلاش‌هایشان، جریانات مقاومت منطقه به یک همگرایی در مقابله با آمریکا رسیده بودند اثری بر میزان فعالیت‌های ضدآمریکایی در غرب آسیا داشته است؟

خیر، اصلا هم چنین چیزی پیش نیامد. علاوه‌بر آنکه ساختار ایدئولوژیک ما مبتنی‌بر شهادت است و رزمندگان ما همواره بنا را بر آن می‌گذارند که هر لحظه ممکن است شهید شوند و آرزویشان هم این است. مبنای خط‌مشی عقیدتی و خط‌مشی نظامی این جریانات آن است که هرکدام از افراد که شهید شوند، آن خط‌مشی ادامه پیدا کند. همان‌طور که در جنگ تحمیلی دیدیم بسیاری از فرماندهان برومند جمهوری اسلامی در جبهه‌ها شهید شدند اما درنهایت این ایران بود که پیروز شد. خون آنها بود که مسیر را سیراب می‌کرد تا به پیروزی برسیم. در جریان ترور شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس هم همین اصل برقرار است. عملا انرژی مضاعفی به نیروهای مقاومت برای حرکت به‌سوی مقابله با آمریکا و صهیونیسم و جریان حامی آنها در منطقه تزریق شد و همین، منجر به این شد که می‌بینید درنتیجه آن، آمریکا دارد با چه فضاحتی از منطقه خارج می‌شود.

در ادامه این راه و مقاومت مقابل آمریکا باید چه راهبردی را در پیش گرفت؟

مسیری که الان جبهه مقاومت در پیش گرفته است، بهترین مسیری است که می‌توانسته در آن حرکت کند. درنتیجه این راهبرد است که آمریکا از این منطقه اخراج و رژیم‌صهیونیستی نیز نابود خواهد شد.