تاریخ : Thu 30 Dec 2021 - 01:00
کد خبر : 66881
سرویس خبری : دانشگاه

شاخص‌های مکتب حاج‌قاسم به نسل جوان منتقل شود

نایب‌رئیس کمیسیون آموزش مجلس:

شاخص‌های مکتب حاج‌قاسم به نسل جوان منتقل شود

حاج قاسم در 3سطح داخل کشور، منطقه و جهان اسلام و ملت‌های آزادهای منطقه به اسطوره تبدیل شده است و حتی بعد از آزادسازی آمرلی، به‌عنوان اسطوره در لالایی‌های مادران آن منطقه شد. او در داخل کشور به استفاده حداکثری از جوانان اعتقاد داشت و خودی و غیرخودی نیز در سطح داخلی نداشت و همه را در جبهه انقلاب تعریف می‌کرد، اما در سطح منطقه و کشورهایی که او در آنها حضور و بروز داشت، وضعیت متفاوت بود.

احمد نادری، نایب‌رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه معتقدیم بازتولید هر جامعه‌ای توسط جوانان رقم می‌خورد، گفت: ‌«باید از دو منظر به حاج‌قاسم سلیمانی نگاه کرد که وابسته به دوره‌های زندگی این سردار است. منظر اول حاج‌قاسم جوان و منظر دوم نیز حاج‌قاسم و جوانان. دوره اول نیز متعلق به دوران کودکی تا اواخر دهه70 است. حاج‌قاسم در جوانی شغل‌های مختلفی را تجربه کرد و قبل از انقلاب جذب امام‌خمینی(ره) و پس از آن نیز جذب سپاه می‌شود، اما در مدت کوتاهی توانست سیر نزولی در سلسله‌مراتب نظامی را طی کند و در سن جوانی به فرماندهی لشکر برسد.»  او با تاکید بر اینکه حاج‌قاسم در سال76 به سپاه قدس ملحق می‌شود، افزود: ‌«جنگ و نظام ارزشی برخاسته از انقلاب اسلامی کلیدواژه‌هایی در دوران جوانی حاج‌قاسم است، او در این برهه و حتی در دوران حاج‌قاسم و جوانان یک انسان در تراز انقلاب به‌شمار می‌رود، فردی که محصول همین نهضت است. حاج‌قاسم در سخنرانی خود دو کلیدواژه هجرت و جهاد را مطرح می‌کند و این دو درطول زندگی‌اش به‌صورت دائم تکرار می‌شود.»

عضو کمیسیون آموزش تصریح کرد: «‌حاج‌قاسم بعد از ورودش به سپاه قدس، کلیدواژه صدور انقلاب را دنبال می‌کند و کار را تا جایی پیش برد که هژمونی آمریکا را بعد از فروپاشی شوروی به چالش می‌کشد، درنهایت نیز دیدیم که دست‌های ایران را به سراسر منطقه بسط می‌دهد و اگر امروز می‌بینیم که حوزه نفوذ ایران در لایه اول امنیتی از مرز چین در افغانستان آغاز و به مدیترانه ختم می‌شود و در طرف دیگر نیز از مرزهای روسیه شروع و به خلیج عدن ختم می‌شود، ثمره مجاهدت‌هایی است که سردار سلیمانی در دوره دوم خود دنبال کرد.»

نادری بیان داشت: ‌«حاج‌قاسم در 3سطح داخل کشور، منطقه و جهان اسلام و ملت‌های آزادهای منطقه به اسطوره تبدیل شده است و حتی بعد از آزادسازی آمرلی، به‌عنوان اسطوره در لالایی‌های مادران آن منطقه شد. او در داخل کشور به استفاده حداکثری از جوانان اعتقاد داشت و خودی و غیرخودی نیز در سطح داخلی نداشت و همه را در جبهه انقلاب تعریف می‌کرد، اما در سطح منطقه و کشورهایی که او در آنها حضور و بروز داشت، وضعیت متفاوت بود.»  او تصریح کرد: ‌«حاج‌قاسم به تعبیر خودش مانند براده آهنی جذب ائمه شده بود و در سطح پایین‌تر می‌توانیم مکتب حاج‌قاسم را به‌عنوان نمونه‌ای از مکتب اهل‌بیت(ع) مورد بررسی قرار داد و قطعا لازم است شاخص‌های مکتب او به نسل جوان منتقل شود. از طرف دیگر امروز قهرمانان خیالی مانند بتمن و جوکر به قهرمانان نسل‌های متاخر ایرانی تبدیل شده‌اند درحالی‌که ما باید با تدبیر درست و بازتولید اسطوره حاج‌قاسم را در ذهن‌های نسل جوان نهادینه کنیم.»

عضو کمیسیون آموزش خاطرنشان کرد: «اگر تصور کنیم انتقام حاج‌قاسم با شلیک به عین‌الاسد گرفته شده، خیال باطلی است، بلکه این شلیک اگرچه کار بزرگی بود و از سال1945 کشوری جرات نداشت چنین کاری را درمقابل آمریکا انجام دهد، اما قطعا تازه شروع کار است و انتقام سخت تنها با خروج آمریکا محقق می‌شود و تبدیل جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک قطب کنشگر در نظم چندقطبی جهانی است که تا حدی محقق شده و باید بیشتر محقق شود.»