تاریخ : Tue 28 Dec 2021 - 10:09
کد خبر : 66733
سرویس خبری : اقتصاد

چرا از یک سوراخ ۱۰ بار گزیده می‌شویم؟! + فیلم

بخشی از مناظره طغیانی و صمصامی در برنامه جهان‌آرا

چرا از یک سوراخ ۱۰ بار گزیده می‌شویم؟! + فیلم

صمصامی، اقتصاددان و سرپرست اسبق وزارت اقتصاد می‌گوید: آیا مردم در آبان ۹۸ بخاطر تورم پنج شش درصدی در خیابان ریختند؟ چرا از یک سوراخ ۱۰ بار گزیده می‌شویم و از رو نمی‌رویم؟

به گزارش «فرهیختگان»، موافقان حذف ارز ۴۲۰۰ بر پایه یک استدلال از حذف این ارز طرفداری می‌کنند؛ می‌گویند چون مصرف طبقه برخوردار جامعه (دهک دهم) بیشتر از طبقات پایین جامعه است پس آنها از یارانه‌ها بیشتر برخوردارند. این همان استدلالی است که هدفمندی یارانه‌ها هم برهمان اساس انجام شد و اتفاقی که افتاد این بود تورم حاصل از هدفمندی و بعد طرح بنزینی و حالا حذف ارز ۴۲۰۰ فقرا را فقیرتر و اغنیا را غنی‌تر می‌کند‌‌

بخشی از مناظره دکتر طغیانی و دکتر صمصامی در برنامه جهان‌آرا را مشاهده کنید:‌


دکتر طغیانی در بخشی از این مناظره می‌گوید: بهره‌مندی دهک دهم از ارز ترجیحی حدود ۳ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان است اما دهک اول که فقیرترین دهک است ۲ میلیون است؛ چرا؟ چون هرچه بیشتر مصرف کنی بهره‌مندتری و طبعا دهک ثروتمند مصرف بیشتری دارد و این در حالی است که ما ارز ۴۲۰۰ را برای دهک‌های پایین در نظر گرفته بودیم.

دکتر صمصامی پاسخ می‌دهد: اولا بر اساس آمار بانک مرکزی چنین چیزی (برخورداری طبقات بالاتر از یارانه‌ها) درست نیست اما فرضا درست سوال من این است که آیا مردم در آبان ۹۸ بخاطر تورم پنج شش درصدی در خیابان ریختند؟ چرا از یک سوراخ ۱۰ بار گزیده می‌شویم و از رو نمی‌رویم؟