مجتبی اردشیری، روزنامهنگار: قابل پیشبینی بود که با اعلام اسامی 22 فیلم بخش سودای سیمرغ جشنواره چهلم، بخشی از اهالی سینما نسبتبه حذف برخی از فیلمها اعتراض کنند.
به رسم سالیان گذشته، دبیرخانه جشنواره هنوز نسبتبه این اعتراضها واکنشی نشان نداده است، اما قدرمسلم میتوان ازطریق راهکارهایی چون انتشار اسامی 74 فیلمی که مورد بازبینی هیات انتخاب درآمدند، به بخش قابلتوجهی از این اعتراضها پاسخ گفت.
این اعتراضها در شرایطی مطرح میشود که برخی فیلمهایی که همچنان پروسه فیلمبرداری آنها ادامه دارد، اصلا فرم حضور در جشنواره را پر نکرده بودند و برخی دیگر، بهرغم پرکردن فرم، اصلا نسخهای از فیلم را به هیات انتخاب ارائه ندادند. درنتیجه بخشی از فیلمها، به این ترتیب از گردونه رقابتهای جشنواره امسال کنار گذاشته شدند.
طبق شنیدههای خبرنگار «فرهیختگان» برخی فیلمها که از ماهها پیش با پایان یافتن مراحل فنی، آماده نمایش هستند هم اصلا فرم جشنواره را پر نکردند. این فیلمها که روی کاغذ میتوانستند آثار مهم جشنواره این دوره باشند و تنور آن را حسابی گرم کنند، بهنظر میرسد سودای حضور در جشنوارههای برلین و کن را در سر میپرورانند و چون شرط اصلی حضور در این دو جشنواره، عدمنمایش فیلم در هیچ فستیوالی است، بنابراین قید فجر را زده و با تیم سینمایی خود که ازجمله چهرههای مشهور سینمای ایران در هر حوزهای هستند، خود را برای حضور در این دو جشنواره جهانی آماده میکنند.
مجموع این اقدامات سبب شده تا فیلمهایی که توسط هیات انتخاب مورد بازبینی و کارشناسی قرار گرفتهاند، چندان پروپیمان نباشد، بنابراین بسیاری از فیلمهایی که عنوان میشود چرا در جشنواره امسال حضور ندارند، به یکی از سه علل فوق، نتوانستند جواز حضور در این دوره را بهدست بیاورند. هرچند برخی فیلمها نیز بهدلیل نداشتن کیفیت لازم کنار گذاشته شدند که همانگونه که پیشتر عنوان شد، انتشار اسامی فیلمهایی که توسط هیات انتخاب مورد بازبینی قرار گرفت، میتواند شائبههای این حوزه را تاحدود بسیاری رفع کند.
با نگاهی به فهرست حاضر در بخش سودای سیمرغ متوجه میشویم کلیت سنی کارگردانان آثار را جوانان تشکیل میدهند و حضور قدرتمند فیلماولیها که رقابتشان با آثار کیمیایی و میرکریمی میتواند تنور جشنواره را حسابی گرم کند. درواقع جشنواره امسال برخلاف دورههای گذشته، چندان تابع نامها نیست. همین اتفاق سبب شده تا با دیده جستوجوگری به کنکاش در آثار امسال پرداخته و از ارائه نظر تا زمان نمایش آثار خودداری کنیم.
رقابت در حضور تهیهکنندگان نامآشنا
البته که نمیتوان از هماکنون به مانند آنچه برخی رسانهها ادعا کرده و این دوره را بهدلیل نبود نامهای بزرگ، کمرمق توصیف کردهاند، قضاوت کرد، اما همین که در این دوره، کارگردانان جوان و کمنشانتری به رقابت با آثار کیمیایی، میرکریمی، شعیبی، مهدویان و شاهحاتمی میپردازند، خود میتواند بزرگترین محل برای دنبال کردن این رویداد و گرم شدن تنور آن باشد. در میان تهیهکنندگان، چهرهها، نامدارتر از حوزه کارگردانی هستند. در این دوره، ابراهیم حاتمیکیا، مجید برزگر، هومن سیدی، علی اوجی، عباس نادران و بهرام رادان، در میان سایر تهیهکنندگان، توجه بیشتری را به خود جلب کرده و خود به قطب استقبال از جشنواره این دوره تبدیل شدهاند که میتوانند فضای دوره چهلم را حسابی داغ کنند. درمیان فیلمهای بخش مسابقه فجر نام امیر بنان تهیهکننده آخرین فیلم مجید مجیدی یعنی «خورشید» با دو فیلم به چشم میخورد؛ یکی «مرد بازنده» و دیگری «ملاقات خصوصی».
بازگشت فارابی و حوزه هنری و غیبت اوج
در این دوره از جشنواره، فارابی حضور قدرتمندی دارد و توانسته در شراکت با سایر نهادها با 6 فیلم بدون قرار قبلی، بیرو، لایههای دروغ، نگهبان شب، دسته دختران و شادروان، بخش بزرگی از آثار مهم جشنواره امسال را به خود اختصاص دهد. حوزه هنری امسال با چهار فیلم، پررنگتر از همیشه ظاهر شده و توانسته علاوهبر تولید مستقل دو فیلم ضد و صورت فلکی، در دو فیلم دسته دختران و شادروان، بهعنوان شریک فارابی حاضر شود. سازمان هنری رسانهای اوج که حضور مهم و موثری در ادوار گذشته جشنواره فیلم فجر داشت، امسال برای تکفیلم سینمایی «پسر مریم» فرم حضور در جشنواره را پر کرده بود که البته نتوانست نظر هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر را به خود جلب کند و از لیست سودای سیمرغ کنار گذاشته شد.
5 فیلم انقلاب و دفاع مقدس و 7 فیلماولی
در جشنواره این دوره، 5 فیلم با محوریت اتفاقهای تاریخ انقلاب و دفاع مقدس حضور دارند. ضمن اینکه سهم ملودرامهای اجتماعی و خانوادگی جشنواره، 17 فیلم است. در جشنواره امسال، 7 فیلماولی حضور دارند که این ظرفیت 30 درصدی آثار، نشان از کیفیت بالای آثار کارگردانان عمدتا جوان دارد.
فرزندان سیاست و سینما
وقتی به لیست فیلمها و عوامل تولیدش نگاه میکنیم ارتباط برخی از نامها با شخصیتهای سیاسی و سینمایی هم جالب توجه است.
عباس نادران فرزند الیاس نادران فعال سیاسی اصولگرا بهعنوان تهیهکننده «شادروان» و علی حضرتی فرزند الیاس حضرتی فعال سیاسی اصلاحطلب بهعنوان کارگردان «شهرک» در این جشنواره حضور دارند. مرتضی فاطمی فرزند عباس فاطمی از مدیران تلویزیون هم با کارگردانی فیلم «بیمادر» در جشنواره حضور دارد.
حسن مصطفوی، معاون اجرایی کانون هنرمندان حزب اعتدال و توسعه با تهیهکنندگی فیلم «برف آخر» در جشنواره حضور دارد. البته احسان علیخانی هم در شمار سرمایهگذاران این فیلم است.
محمود بابایی، تهیهکننده مستند انتخاباتی سعید جلیلی در انتخابات ۹۲ هم بهعنوان تهیهکننده فیلم «بدون قرار قبلی» که با حمایت فارابی تولید شده در جشنواره حضور دارد.
در جشنواره فیلم فجر امسال هم نسبتهای فامیلی سینمایی به چشم میخورد. حمید شاهحاتمی فرزند علی شاهحاتمی کارگردان سینما با اولین فیلمش به نام «ماهان» در جشنواره حضور دارد، یوسف حاتمیکیا فرزند ابراهیم حاتمیکیا هم با اولین فیلمش به نام «شب طلایی» در جشنواره حضور دارد.
منیر قیدی و محمدرضا منصوری زن و شوهر هستند و با فیلم «دسته دختران» که با حمایت فارابی و حوزه تولید شده، وارد جشنواره شدهاند.
دو برادر با نامهای هادی محقق و رضا محقق هم با فیلم سینمایی «درب» در جشنواره حضور دارند.
غایبان بزرگ دوره چهلم
قطعا در این دوره، خیلیها منتظر حضور فیلمهای «تفریق»، «برادران لیلا» و «شب، داخلی، دیوار» بودند.
«تفریق» که طولانیترین پروژه «مانی حقیقی» است و رویای ساخت آن، بیش از یکدهه است با این کارگردان همراه است، بالاخره و پس از فرازونشیبهای بسیار، جلوی دوربین رفت و توانست با چند مرحله توقف که بهدلیل کرونایی شدن عوامل اصلی فیلم بود، پایان خود را جشن بگیرد؛ فیلمی که اگرچه تا زمان آغاز جشنواره، آماده نمایش میشود، اما پیگیریهای ما نشان داده این فیلم اصلا توسط هیات انتخاب مورد بازبینی قرار نگرفته است و احتمالا رونمایی از آن، در یک جشنواره خارجی باشد.
«برادران لیلا» سعید روستایی میتوانست بمب خبری جشنواره امسال باشد، اما طبق پیگیریهای خبرنگار «فرهیختگان» فیلمبرداری فیلم همچنان ادامه دارد و طبق شنیدهها، گروه مترصد است تا با وقت کافی روی مراحل فنی، فیلم را برای نمایش در یک جشنواره معتبر جهانی آماده کند.
«شب، داخلی، دیوار» نیز سرنوشتی مشابه با «تفریق» را تجربه کرد و پروسه فیلمبرداری آن، چندبار بهدلیل کرونا گرفتن عوامل اصلی به تعویق افتاد. تازهترین اثر سینمایی وحید جلیلوند که با حساسیتهای فراوان، آخرین مراحل فنی را پشتسر میگذارد، حتی فرم جشنواره را هم پر نکرد تا نخستین رونمایی از آن در یک جشنواره معتبر جهانی اتفاق بیفتد.
«قاتل و وحشی» حمید نعمتالله که از آن بهعنوان بهترین فیلم کارنامه فیلمساز نام برده میشود، حالا برای سومین سال پیاپی، از حضور در فجر بازمیماند. طبق آنچه عنوان شده، فیلم بهدلیل بازبینی ازسوی هیات انتخاب جشنواره سیوهشتم، شانس حضور در جشنواره چهلم را از دست داد تا یکی از متفاوتترین فیلمهای حمید نعمتالله همچنان نادیده باقی بماند.
«جنگ جهانی سوم» هومن سیدی هم باوجود اینکه فرم حضور در جشنواره را پر کرد، اما عملا نمیتواند خود را به این دوره برساند؛ چراکه طبق پیگیریهای ما، گروه کمتر از 20 روز است کار فیلمبرداری را در گیلان به پایان رسانده و راهی تهران شدهاند، بنابراین نسخهای از این فیلم برای هیات انتخاب نمایش داده نشد تا «جنگ جهانی سوم» یکی از غایبان بزرگ دوره چهلم جشنواره باشد.
«مست عشق» نیز همچنان در دایره توجهات قرار دارد؛ فیلمی که بهدلیل اختلاف سازندگان ایرانی با طرف ترکیهای، چندینبار در اواسط فیلمبرداری متوقف شد و حتی کار به فروش اثر به یکی از شبکههای ماهوارهای نیز کشید که با پادرمیانی سفارت ایران در ترکیه، این اتفاق رخ نداد. قرار بود فیلمبرداری چند سکانس باقیمانده در پاییز امسال انجام شود تا با ضبط این سکانسها، فیلم کامل شود، اما سکوت عوامل پروژه همچنان مشخص نمیکند که دلیل عدمحضور آنها در فجر چهلم، پایان نیافتن مراحل فیلمبرداری و فنی پروژه است یا عدمعلاقه آنها برای رونمایی فیلم در جشنواره.
«پیرپسر» به نویسندگی و کارگردانی اکتای براهنی و تهیهکنندگی بابک حمیدیان، هم دیگر پروژهای است که از قبل از پروسه فیلمبرداری، حسابی خبرساز شده بود؛ فیلمی که مهرماه جلوی دوربین رفت و گویا فیلمبرداریاش هنوز به پایان نرسیده. مشخص نیست صاحبان فیلم، نسخهای از آن را برای بازبینی به دفتر جشنواره تحویل ندادهاند یا فیلم به دلایل کیفی از حضور در جشنواره این دوره محروم مانده است.
«شبگرد» فرزاد موتمن هم غایب بزرگ جشنواره امسال است؛ فیلمی که پروسه فیلمبرداری آن، نیمههای تیرماه به پایان رسید و قطعا مراحل فنی آن هم انجام شده. نبود این فیلم در بخش مسابقه، در امتداد بیتوجهیهای چندسال اخیر جشنواره به آثار موتمن تعبیر میشود.
«غریزه» سیاوش اسعدی نیز میتوانست بهتنهایی مخاطبان بسیاری در این دوره از جشنواره داشته باشد؛ فیلمی که فیلمبرداری آن نیمههای مرداد به پایان رسید و «محمدرضا موئینی» نیز تدوین آن را در مهر به اتمام رساند. باتوجه به اقبال خوب آثار اسعدی در دورههای مختلف جشنواره فجر، عدم حضور این فیلم در فهرست نهایی سودای سیمرغ هم سوالبرانگیز است.
«کابل پلاک 10» برادران محمودی که فیلمبرداری آن اواخر مهر به پایان رسید، میتوانست با تیم خوب پروژه و سوژه ملتهب و بهروز خود، یکی از پرطرفدارترینهای جشنواره این دوره باشد که مشخص نیست چرا این فیلم نسبتا آماده که فرم حضور در جشنواره را نیز پر کرده، در فهرست سودای سیمرغ حضور ندارد.
«پسر مریم» به کارگردانی علی جعفرآبادی و تهیهکنندگی مهدی فرجی و جلیل شعبانی تازهترین اثر سینمایی سازمان هنری رسانهای اوج است که بهنظر نتوانسته نظر اعضای هیات انتخاب جشنواره چهلم فجر را جلب کند. سازمان اوج حضور موثری در ادوار گذشته جشنواره فیلم فجر داشته و امسال بعد از سالها حضور مستمر، یکی از غایبان بزرگ جشنواره فیلم فجر است. البته ارسال فقط یک اثر برای انتخاب در جشنواره فیلم فجر هم در این غیبت بیتاثیر نیست و بهنظر میرسد مدیران اوج ترجیح دادند تا پیش از نمایش آثار قبلیشان که در صف اکران باقی ماندهاند، به تولید اثر جدید سینمایی نپردازند.
معرفی فیلمهای این دوره:
خائنکشی
کارگــــــردان: مســعود کیمیایی
بازیگران: امیر آقایی، مهران مدیری، پولاد کیمیایی، فرهاد آئیش، سارا بهرامی، پانتهآ بهرام، حمیدرضا آذرنگ، الهام حمیدی، اندیشه فولادوند، سام درخشانی، امیررضا دلاوری، نرگس محمدی، سعید پیردوست، نسیم ادبی، کیانوش گرامی و رضا یزدانی
داستان: فیلم، داستان یکی از بزرگترین کلاهبرداران تاریخ است. «مهدی بلیغ» معروف به «آرسنلوپن ایران» کسی بوده که کاخ دادگستری تهران را بهعنوان هتل به دو تاجر خارجی فروخت. حالا قرار است علاوهبر این داستانها، بخشهایی از زندگی وی که گویا خود وی برای «مسعود کیمیایی» روایت کرده، به تصویر کشیده شود. فیلم در این رهگذار، گذری هم به ماجرای ملیشدن صنعت نفت میزند.
تکمله: سیامین ساخته «مسعود کیمیایی» با این سوژه جذاب، پس از دلگرمیهایی که با دیدن «خون شد» به وجود آمد، دوستداران این کارگردان صاحبسبک را به وجد آورده است. نکته جالب دیگر این فیلم، نخستین همکاری کیمیایی با مدیری است که پیشتر قرار بود در «ضیافت» و «جرم» اتفاق بیفتد اما شروع این همکاری تا سال گذشته بهطول انجامید. فیلم، پاییز سال گذشته جلوی دوربین رفت. تهیهکنندگی این فیلم را «علی اوجی» برعهده دارد.
2888
کارگـــــــــــردان: کیوان علیمحمدی و علیاکبر حیدری
تکمله: نام قبلی فیلم، «سوباشی» بود. آنطور که علیمحمدی به «فرهیختگان» اعلام کرده، فیلم به هشتسال جنگ ایران و عراق پرداخته است که از روز اول تا روز آخر جنگ را دربر میگیرد. در این فیلم با یک فضای جنگی متفاوت روبهرو هستیم و بهنام بسیاری از شخصیتهای مهم زمان جنگ که در جبههها حضور داشته و شهید شدهاند یا رشادت داشتهاند، اشاره شده است.
بیرویا
کارگردان: آرین وزیردفتری
بازیگران: طناز طباطبایی، صابر ابر، شادیکرمرودی، رضا داوودنژاد و مائده طهماسبی
داستان: فیلم، داستانی درباره هویت را روایت میکند و درباره مواجهه رویا با دختری بینامونشان است که اتفاقات عجیبی را در زندگی رویا و بابک ایجاد میکند.
تکمله: نخستین ساخته وزیردفتری، در روزهای برگزاری جشنواره سال گذشته فجر کلید خورد و در آخرین روزهای اسفند نیز به پایان رسید. تهیهکنندگی این فیلم مشترکا برعهده «سعید سعدی» و «هومن سیدی» بوده است.
برف آخر
کارگردان: امیرحسین عسگری
بازیگران: امین حیایی، لادن مستوفی و مجید صالحی
داستان: فیلم، نگاهی متفاوت به روزمرگیهای یک دامپزشک دارد.
تکمله: فیلم، انتهای زمستان سال گذشته و ابتدای بهار امسال در مازندران و در شرایط آبوهوایی بسیار سرد جلوی دوربین رفت. «احسان علیخانی» یکی از سرمایهگذاران این فیلم است. بدون مرز اولین ساخته بلند امیرحسین عسگری بود که این فیلم در سیوسومین دوره جشنواره فیلم فجر برنده تندیس بلورین جایزه ویژه هیات داوران در بخش نگاه نو شد.
بیمادر
کارگردان: سیدمرتضی فاطمی
بازیگران: امیر آقایی، میترا حجار، پژمان جمشیدی، پردیس پورعابدینی، علی اوجی و سارا محمدی
داستان: انسان چیزی به دست نمیآورد، مگر چیزهایی از دست بدهد.
تکمله: نخستین ساخته «سیدمرتضی فاطمی»، روایتگر داستانی در ژانر اجتماعی است و در کانون فیلم نسیم با مدیریت محمدرضا مصباح و علی اوجی تولید شده است. گفتوگوی عوامل مختلف فیلم طی ماههای گذشته نشان میدهد این فیلم، یکی از برترین تولیدات یکسال اخیر سینمای ایران است.
بدون قرار قبلی
کارگردان: بهروز شعیبی
بازیگران: مصطفی زمانی، الهام کردا و صابر ابر
داستان: فیلم، داستان بازگشت یک هنرمند به کشور پس از سالها دوری است. همچنین درباره ارادت ایرانیها به امامرضا(ع) است که با نگاهی به یکی از داستانهای «مصطفی مستور» نوشته شده است.
تکمله: شعیبی عنوان کرده نوشتن فیلمنامه این کار، حدود ۱۵سال بهطول انجامیده است. میان عوامل فیلم، نامهای آشنا کم نیستند. از «علیرضا رضاداد» بهعنوان مدیر پروژه تا «فرهاد توحیدی» بهعنوان فیلمنامهنویس کار.
بیرو
کارگـــــــــــردان: مرتضی علیعباسمیرزایی
بازیگر: سیاوش چراغیپور
داستان: فیلم تلاشهای یک نوجوان علاقهمند فوتبال را برای رسیدن به سکوهای جهانی نشان داده است و تلاش دارد امید را بین نوجوانان زنده کند.
تکمله: فیلم، داستان زندگی نوجوانی «علیرضا بیرانوند»؛ دروازهبان ملیپوش کشورمان است.
شادروان
کارگردان: حسین نمازی
بازیگران: سینا مهراد، گلاره عباسی، نازنین بیاتی، بهرنگ علوی، رویا تیموریان، رضا رویگری و بهرام ابراهیمی
داستان: فیلم، روایتی شیرین از یک خانواده حاشیهنشین است.
تکمله: شنیدهها، حاکی از یک بازی متفاوت از «نازنین بیاتی» دارند.
دسته دختران
کارگردان: منیر قیدی
بازیگران: نیکی کریمی، پانتهآ پناهیها، فرشته حسینی، هدی زینالعابدین و مهدی حسینینیا
داستان: فیلم، داستان مقاومت 34روزه زنان و دختران خرمشهر در روزهای سقوط این شهر است.
تکمله: دومین ساخته «منیر قیدی» بهمانند اثر اولش (ویلاییها)، یک فیلم زنانه است. گفته میشود این فیلم که محصول مشترک فارابی و حوزه هنری است، جزء یکی از آثار مهم جشنواره امسال است که باید از هماکنون چند سیمرغ را برای آن کنار گذاشت. در ابتدا قرار بود «لیلا حاتمی» نقش اصلی فیلم را بازی کند که این اتفاق، حتی با وجود تست گریم حاتمی رخ نداد و کریمی جایگزین او شد. وقوع سانحه برای کریمی حین بازی در این فیلم نیز از دیگر مواردی است که نام این فیلم را در رسانهها پرتکرار کرد.
درب
کارگردان: سیدهادی محقق
بازیگران: هادی محقق، محمد اقبالی و عبدالله نوری
داستان: فیلم، روایتگر مامور اداره برقی است که قرار است برق خانهای تک و دورافتاده را وصل کند.
تکمله: فیلم در استان کهگیلویهوبویراحمد و در روستاهای اطراف شهر سوق تصویربرداری شده است.
صورت فلکی
کارگردان: حسین دارابی
بازیگران: بهروز شعیبی، مریلا زارعی، وحید رهبانی، سیاوش طهمورث، سولماز غنی، امین میری و علیرضا نایینی
داستان: داستان فیلم، نگاهی زنانه به مقطع مهمی از تاریخ معاصر ایران داشته و روایتگر تشویشهای زنی است در آستانه از دست دادن تمام زندگیاش.
تکمله: دومین ساخته دارابی پس از «مصلحت»، در سکوت کامل خبری جلوی دوربین رفت. دارابی سال گذشته، ضمن کاندیداتوری سیمرغ بلورین در ۷رشته جشنواره، دیپلم افتخار بهترین کارگردانی اول را دریافت کرد.
شهرک
کارگردان: علی حضرتی
بازیگران: ساعد سهیلی، مهتاب ثروتی، شاهرخ فروتنیان، کاظم سیاحی و رویا جاویدنیا
داستان: شهرک یک فیلم داستانی با محوریت کودک، فقر و اعتیاد است که ایده اصلی آن، به تصویر کشیدن یک سیکل معیوب از یک زندگی است.
تکمله: فیلمبرداری کار یکبار بهدلیل کرونا قطع شد.
شب طلایی
کارگردان: یوسف حاتمیکیا
بازیگران: حسن معجونی، یکتا ناصر، مریم سعادت، مسعود کرامتی، سوگل خلیق، بهناز جعفری، سینا رازانی و ناصر هاشمی
داستان: فیلم، داستان روابط پیچیده درون یک خانواده است که در دوران کرونا، با بحرانی جدی مواجه میشوند.
تکمله: ابراهیم حاتمیکیا، تهیهکننده نخستین ساخته سینمایی پسرش است. فیلمبرداری کار، اواسط اسفند سال گذشته به پایان رسید.
لایههای دروغ
کارگردان: رامین سهراب
بازیگران: رامین سهراب، نادر فلاح، آرمان درویش، روشنک گرامی، ارسلان قاسمی و کامران تفتی
داستان: فیلم، داستان یک آتشنشان است که ناخواسته وارد ماجرایی میشود. این حادثه بعد از سالها زندگی او را تحتتاثیر قرار میدهد و بار دیگر مجبور بهمرور آن اتفاق میشود.
تکمله: این فیلم از محصولات فارابی است که بهعنوان محصول مشترک ایران و فنلاند ساخته شده است. از معدود فیلمهای حادثهای و اکشن که در ادوار مختلف جشنواره، مورد پذیرش قرار گرفته است.
علفزار
کارگردان: کاظم دانشی
بازیگران: بهرام رادان، پژمان جمشیدی، سارا بهرامی و ستاره پسیانی
داستان: بعضی رازها بهتره فاش بشن، برخی هرگز... باید دفن بشن یهجایی دور از دسترس، برای همیشه.
تکمله: این فیلم، چهارمین اثر «بهرام رادان» در مقام تهیهکننده است. پروانه ساخت فیلم، پس از هفتماه در اردیبهشت امسال صادر شد و گروه، فیلم را از اوایل مرداد کلید زد. این ملودرام اجتماعی براساس داستانی واقعی ساخته شده است و شنیده میشود «پژمان جمشیدی»، نقشآفرینی متفاوتی در این فیلم داشته است.
ضد
کارگردان: امیرعباس ربیعی
بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی و جواد خانی
تکمله: کارگردان «لباس شخصی»، حالا در دومین تجربه فیلمسازی خود، درامی سیاسی در بستر یکی از حوادث مهم و ملتهب ابتدای انقلاب اسلامی را روایت کرده است.
ملاقات خصوصی
کارگردان: امید شمس
بازیگران: پریناز ایزدیار، هوتن شکیبا، ریما رامینفر، رویا تیموریان، سیاوش چراغیپور، شیرین آقاکاشی و نادر فلاح
داستان: فیلم، داستان عاشقانه پرالتهابی را روایت میکند که در جنوب شهر اتفاق میافتد.
تکمله: در اولین ساخته بلند سینمایی «امید شمس» که اثری عاشقانه است، «بهمن ارک» بهعنوان مشاور کارگردان حضور دارد.
مرد بازنده
کارگردان: محمدحسین مهدویان
تکمله: مهدویان که سال گذشته با «شیشلیک» در جشنواره حضور داشت، امسال با «مرد بازنده» در چهلمین دوره فجر حضور خواهد داشت. مهدویان عموما در لحظات آخر فیلم خود را جلوی دوربین برده و جزء آخرین فیلمهایی است که خود را به جشنواره میرساند. اگرچه پروانه ساخت این فیلم، اوایل آذر صادر شده است اما برخی منابع اطلاع دادهاند که مهدویان، فیلمبرداری کار را قبل از انتشار مجوز، آغاز کرده بود.
ماهان
کارگردان: حمید شاهحاتمی
بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان
داستان: فیلم، داستان زندگی یک بازیگر تئاتر است که پس از مدتها میتواند نقش اصلی یک نمایش را روی صحنه ایفا کند؛ اما بیماری سرطان مسیر زندگی او را دستخوش تغییرات جدی میکند.
تکمله: داستان فیلم از یک اتفاق واقعی الهام گرفته شده است و آنطور که صاحبان آن عنوان کردهاند، دربردارنده یکی از مهمترین موضوعاتی است که تاکنون در سینما به آن پرداخته شده، بهنوعی که مخاطبان با یک اثر خلاقانه و جسورانه در سینما روبهرو خواهند شد.
موقعیت مهدی (باکری)
کارگردان: هادی حجازیفر
بازیگران: هادی حجازیفر و جمعی از بازیگران جوان تئاتر
داستان: فیلم، به برهه زمانی خاص از زندگی تا شهادت شهیدباکری و همراهان ش میپردازد.
تکمله: «هادی حجازیفر» طی دوسال اخیر، یک سریال هفتقسمتی با محوریت شهیدباکری را در مقام کارگردان جلوی دوربین برده است که احتمالا این فیلم، برآمده از آن سریال باشد؛ سریالی که در تهران، ارومیه، زنجان و آبادان جلوی دوربین رفته است.
نگهبان شب
کارگردان: رضا میرکریمی
بازیگران: محسن کیایی، لاله مرزبان، ویشکا آسایش و کیومرث پوراحمد
تکمله: در ابتدا قرار بود «نوید محمدزاده» ایفاگر نقش اصلی فیلم باشد اما پروژه چندبار بهدلیل ابتلای کارگردان و برخی عوامل آن به کرونا متوقف شد و در نتیجه با جدایی محمدزاده، کیایی جایگزین او شد. گفته میشود این فیلم در ادامه «قصر شیرین»، از غلظت داستانگویی بیشتری برخوردار است.
نمور
کارگردان: داوود بیدل
بازیگران: محمدرضا علیمردانی، سمیرا حسنپور، نسیم ادبی، پریسا شاهولیان، محمدرضا عباسی و بهاره کیانافشار
داستان: در خلاصه این فیلم که داستان یک خانواده را پس از فوت یکی از بستگان روایت میکند، آمده: تالاب رو از زندگی من نقاشی کردن؛ لجنزار و نمور.
تکمله: دومین ساخته سینمایی بیدل که یک ملودرام اجتماعی است، در مهرماه امسال در گیلان جلوی دوربین رفت.