تاریخ : Tue 28 Dec 2021 - 01:15
کد خبر : 66704
سرویس خبری : دانشگاه

ایده‌های دانشجویی برای نجات محیط‌زیست مورد حمایت قرار نمی‌گیرند

دبیر انجمن محیط‌زیست دانشگاه الزهرا(س):

ایده‌های دانشجویی برای نجات محیط‌زیست مورد حمایت قرار نمی‌گیرند

در دوران کرونا کیف ضدعفونی کننده همراه را اختراع کردم تا کمتر از الکل استفاده شود و به محیط‌زیست آسیب کمتری برسد. در اصل تلاش داریم در انجمن بیشتر بر کارآفرینی و عملکرد تمرکز کنیم. در همین راستا نیز همایش یا نشست‌هایی برگزار کرده‌ایم که ازجمله آن می‌توان به نشستی درباره وظیفه شیمی‌دانان درقبال حفظ محیط‌زیست یا درمورد سوخت‌های پاک اشاره کرد.

ملیکا ابراهیمی، دبیر انجمن محیط‌زیست دانشگاه الزهرا(س) درباره فعالیت‌های انجمن درخصوص معضلات محیط‌زیستی گفت: «ما در انجمن به بررسی علل و راهکارهای رفع آلودگی هوا یا پیگیری از مسئولان نپرداخته‌ایم، بلکه بیشتر به‌صورت عملی به این بحث ورود کرده‌ایم. در دوران کرونا کیف ضدعفونی کننده همراه را اختراع کردم تا کمتر از الکل استفاده شود و به محیط‌زیست آسیب کمتری برسد. در اصل تلاش داریم در انجمن بیشتر بر کارآفرینی و عملکرد تمرکز کنیم. در همین راستا نیز همایش یا نشست‌هایی برگزار کرده‌ایم که ازجمله آن می‌توان به نشستی درباره وظیفه شیمی‌دانان درقبال حفظ محیط‌زیست یا درمورد سوخت‌های پاک اشاره کرد.»

وی با بیان اینکه درباره آلودگی هوا نیز سمینار و کارگاه‌هایی را برگزار کرده‌ایم، ادامه داد: «از دانشگاه نیز خدماتی برای تشکیل تیم و فعالیت دانشجویان در این مورد گرفتیم. ما به‌جای برخورد کلیشه‌ای، راهکار ارائه دادیم. به‌عنوان مثال برای کربن‌دی‌اکسیدی که کارخانه‌ها تولید می‌کردند، پیشنهاد راه‌اندازی گلخانه درکنار کارخانه را دادیم. اولین نتیجه‌ای که این فعالیت‌ها داشت، دو اختراع ظروف یک‌بار مصرف جلبکی و کیف ضدعفونی همراه بود. اما درخصوص طرح‌هایی که دانشجویان دادند، یا زیرساخت آن وجود نداشت یا دانشجویان همکاری نکردند. حمایت از طرح‌ها وجود داشت مثلا برای مسابقات ره‌نشان به ما پیشنهاد دادند، اما تلاش ما درقالب انجمن بود.»

دبیر انجمن محیط‌زیست دانشگاه الزهرا(س) درباره حمایت‌های صورت‌گرفته از طرح‌های دانشجویان بیان داشت: «متاسفانه نتوانستیم تمامی ایده‌های دانشجویان را عملی کنیم. از دستگاه‌های دولتی نیز حمایتی نداشتیم. تنها کسی که از ما حمایت کرد بخش معاونت فرهنگی دانشگاه بود.»

ابراهیمی درمورد راهکارهای علمی کوتاه‌مدت برای حفظ محیط‌زیست اظهار داشت: «دانشجویان درخصوص معضلات مختلف مثل شیرآبه‌ها، پسماند، کودهای شیمیایی و... طرح‌هایی را داشته‌اند، اما آنچه واضح است اینکه برای رفع معضلات محیط‌زیستی باید علوم مختلف ورود کنند و این‌طور نیست که صرفا یک رشته تحصیلی بتواند مشکلات موجود را حل کند. به‌طور مثال درباره آتش‌سوزی‌های زاگرس یک ایده با بچه‌های طراحی صنعتی و شیمی داشتیم که براساس آن می‌توان تفنگی ساخت تا گوی‌ها و حباب‌های کربن‌دی‌اکسید را تا چندصدمتر پرتاب کند.»

دبیر انجمن محیط‌زیست دانشگاه الزهرا(س) با تاکید بر اینکه وقتی بحث حفظ گونه‌ها و تنوع زیستی به میان می‌آید، حتما باید از دانشجویان ژنتیک کمک گرفت، اظهار داشت: «به همین دلیل است که می‌گویم صرف رشته محیط‌زیست نمی‌توان چالش‌های این حوزه را رفع کرد. قطعا دانشجویان ما علم کافی برای ارائه راهکارهای عملیاتی را دارند اما باید از آنها و ایده‌هایشان حمایت شود و روندهای دست‌وپاگیر مانند ثبت اختراعات و تجاری‌سازی محصولات نیز اصلاح شود.»