تاریخ : Wed 22 Dec 2021 - 01:17
کد خبر : 66315
سرویس خبری : دانشگاه

فعالیت نوآورانه در صنعت هوافضا سوددهی بالایی دارد

فعالیت نوآورانه در صنعت هوافضا سوددهی بالایی دارد

کاربرد پهپادها روزبه‌روز بیشتر می‌شود، به‌طور مثال این پهپادهای کابلی برای شست‌وشو و استفاده از ضدیخ مقرهای کابل برق بسیار مناسب است و انجام این کار هزینه بسیاری دارد، درحال حاضر برای آن کار از هلیکوپترها و نیروی انسانی بالا استفاده می‌شود.

امیرحسین والی، مدیر بازرگانی شرکت «آوا شریف» و فارغ‌التحصیل دانشگاه صنعتی‌شریف با اشاره به دستاوردهای این شرکت بیان کرد: «ما شرکتی هستیم که چندین سال است روی پرنده‌های بدون‌سرنشین کار می‌کنیم و دو محصول اصلی در این زمینه داریم؛ نخست پهپاد کابلی است که در دنیا کم‌نظیر است و شرکت‌های محدودی در این زمینه آن هم با توانی که ما فعالیت می‌کنیم، فعال هستند و این قابلیت را دارد که با اتصال کابل برق به آن می‌تواند بیشتر از یک روز در آسمان حضور داشته‌ باشد و به‌عنوان دکل از آن استفاده شود. کارهای امدادی، مخابراتی، آتش‌نشانی، دیده‌بانی و... ازجمله کاربردهای این پهپاد است. دستاورد دیگر شرکت ما، پرنده ویتول (عمود پرواز) است که برای نشست و برخاست به باند نیاز ندارد، عمودی بلند شده و فرود می‌آید و وقتی در هوا قرار می‌گیرد، حرکت افقی دارد و برای اقداماتی چون پایش و نقشه‌برداری بسیار مناسب است؛ چراکه مساحت بسیاری را با هزینه کمی پوشش می‌دهد.»

وی در ادامه عنوان کرد: «شرکت ما زیرمجموعه پژوهشکده شهید رضایی است که این پژوهشکده، یکی از نهادهای وابسته به دانشگاه صنعتی‌شریف است و در اکوسیستم فناوری این دانشگاه شناخته‌ شده است و حمایتی که این پژوهشکده از ما داشته، برای بحث تامین مالی، ارتباطات و... حمایت مستقیمی بوده است؛ البته که این اکوسیستم فناوری و نوآوری نیازمند حمایت‌های بسیار مالی و معنوی است و بدون حمایت‌های مجموعه‌های اینچنینی و پارک‌های علم و فناوری، اقدامات فناورانه نه‌تنها شروع نشده بلکه پیش هم نمی‌رود.»

مدیر بازرگانی شرکت «آوا شریف» با بیان اینکه خلأ چنین پهپادهایی در صنعت و کشور حس می‌شود، توضیح داد: «کاربرد پهپادها روزبه‌روز بیشتر می‌شود، به‌طور مثال این پهپادهای کابلی برای شست‌وشو و استفاده از ضدیخ مقرهای کابل برق بسیار مناسب است و انجام این کار هزینه بسیاری دارد، درحال حاضر برای آن کار از هلیکوپترها و نیروی انسانی بالا استفاده می‌شود. شرکت‌های توزیع برق برای جلوگیری از قطعی برق نیاز دارند که مقر کابل‌های برق را شست‌وشو بدهند که برای این کار هم هزینه هنگفتی می‌کنند و بهره‌مندی از این پهپاد می‌تواند این کار را با سرعت بالا و هزینه کم انجام بدهد.»

والی اشاره کرد: «درحال حاضر مشکل سرمایه‌گذار نداریم، بلکه اصلی‌ترین مساله ما توسعه کاربردهای این پهپادها و پیداکردن مشتری‌های جدید است. صنعت هوافضا صنعت نویی به حساب می‌آید و شرکت‌ها و سازمان‌ها باید بدانند با هزینه کم و کیفیت بالا می‌توانند در راستای فعالیت‌هایشان از پهپادها استفاده کنند.»

وی در پایان درخصوص درآمدزایی پهپادها بیان کرد: «نسبت درآمد صنعت هوافضا به هزینه‌هایش بیشتر است. درآمدزایی در این صنعت تابع شرایط است، اینکه یک شرکت چقدر می‌تواند پایدار باشد و محصولاتی که وارد بازار می‌کند، چه اندازه با استقبال روبه‌رو می‌شود. اگر چک‌پوینت‌هایی که باید را قبول شویم و مشتری‌های لازمه را پیدا کنیم، قطعا در آینده سوددهی بالایی خواهیم داشت.»