تاریخ : Tue 21 Dec 2021 - 02:00
کد خبر : 66227
سرویس خبری : دانشگاه

بسیاری از مشکلات اقتصادی امروز را می‌توان با تغییر ساختار بودجه‌ریزی حل کرد

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

بسیاری از مشکلات اقتصادی امروز را می‌توان با تغییر ساختار بودجه‌ریزی حل کرد

ماهیتی که جنبش دانشجویی در دهه 90 پیدا کرد، بحث عدالتخواهی بود و در این حوزه نیز تفکرات زیاد را شاهد هستیم اما آنچه چارچوب فکری اتحادیه ماست، عدالتخواهی ساختارمند است. یعنی اینکه اگر مصداقی نیز از بی‌عدالتی ببینیم، صرف ورود به آنها مشکلی از جامعه حل نخواهد شد.

امیرحسین پناهی، دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: «سال گذشته نیز برای بررسی بودجه 1400، سلسله‌نشست‌های تخصصی را با عنوان راهبرد برگزار کردیم و طی آن سلسله‌گفت‌وگوهایی با اعضای کمیسیون تلفیق و کارشناسان اقتصادی از جناح‌های مختلف داشتیم. برای امسال نیز همین روند را با کارشناسان اقتصادی طیف‌های مختلف، اعم از افرادی که معتقد به حذف یکباره ارز 4200تومانی هستند و همچنین در مقابل با کارشناسانی که مخالف این کار بوده و معتقدند تاب‌آوری جامعه به‌گونه‌ای نیست که بتوان یکباره این مساله را محقق کرد، برگزار می‌کنیم.»

او با تاکید بر اینکه از خاندوزی و میرکاظمی نیز برای نشست‌هایمان دعوت کردیم اما به‌دلیل مشغله‌هایی که دارند، این امر محقق نشده است، افزود: «امیدواریم بتوانیم این نشست‌ها را با حضور معاونان سازمان برنامه‌وبودجه داشته باشیم. طبیعتا این نشست‌ها از هفته جاری آغاز خواهد شد اما هنوز زمان دقیق و میهمانان آنها قطعی نشده است.»

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل بیان داشت: «ماهیتی که جنبش دانشجویی در دهه 90 پیدا کرد، بحث عدالتخواهی بود و در این حوزه نیز تفکرات زیاد را شاهد هستیم اما آنچه چارچوب فکری اتحادیه ماست، عدالتخواهی ساختارمند است. یعنی اینکه اگر مصداقی نیز از بی‌عدالتی ببینیم، صرف ورود به آنها مشکلی از جامعه حل نخواهد شد. البته برخی بی‌عدالتی‌ها موضوعاتی مانند رانت‌هاست؛ اما در مقابل نیز برخی بی‌عدالتی‌ها دامن کل جامعه را می‌گیرد که ازجمله آن می‌توان به حذف ارز 4200تومانی اشاره کرد.»

پناهی با تاکید بر اینکه در عدالتخواهی ساختارمند معتقدیم اگر می‌خواهیم مشکلات و بی‌عدالتی‌ها به‌صورت ریشه‌ای حل شوند باید روی منشأ این مسائل دست بگذاریم، گفت: «یعنی اگر شیر گران می‌شود، بخواهیم به‌صورت مصداقی به آن بپردازیم باید در بحث گران شدن روغن، مرغ و... نیز وارد شویم، قطعا مصادیق نیز تمامی ندارد. با توجه به شرایط اقتصادی و تنگناهای مالی مردم، بعد از علت‌یابی متوجه شدیم که ریشه بسیاری از آنها بودجه‌ریزی است و تورم و رانتی که در واردات و صادرات داریم و در حوزه‌هایی مانند خصوصی‌سازی شاهد آن هستیم، بخش اصلی این مشکلات در بودجه‌ریزی قابل حل است و تحول و تغییر مسیر بودجه‌ریزی که رهبری از مجلس‌های قبلی و فعلی انتظار دارند، اگر محقق شود، بسیاری از مسائل حل می‌شوند.»