تاریخ : Tue 21 Dec 2021 - 02:34
کد خبر : 66210
سرویس خبری : ورزش

کی‌روش را برکنار کنید!

افزایش انتقادات به مرد پرتغالی در مصر

کی‌روش را برکنار کنید!

مصری‌ها امیدوار بودند با به‌خدمت گرفتن مربی باتجربه‌ای همچون کی‌روش -که سابقه هدایت تیم‌های بزرگی را در کارنامه دارد- بتوانند نتایج بهتری کسب کنند اما اگرچه تا اینجای کار تیم او تنها دو شکست در 11 بازی داشته که هر دو در رقابت‌های جام عرب بوده، بااین‌حال کارشناسان و پیشکسوتان فوتبال مصر چندان از نمایش تیم او راضی نیستند.

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: کارلوس کی‌روش اگرچه هنوز با تیم ملی مصر یکی از مدعیان صعود به جام‌جهانی و همچنین قهرمانی در جام ملت‌های آفریقاست اما تحت‌فشار زیادی در رسانه‌ها و نزد افکار عمومی این کشور قرار دارد و بعید است بتواند حضوری طولانی‌مدت در این کشور داشته باشد. مصری‌ها امیدوار بودند با به‌خدمت گرفتن مربی باتجربه‌ای همچون کی‌روش -که سابقه هدایت تیم‌های بزرگی را در کارنامه دارد- بتوانند نتایج بهتری کسب کنند اما اگرچه تا اینجای کار تیم او تنها دو شکست در 11 بازی داشته که هر دو در رقابت‌های جام عرب بوده، بااین‌حال کارشناسان و پیشکسوتان فوتبال مصر چندان از نمایش تیم او راضی نیستند.

لیست پرحاشیه

کی‌روش برای حضور در رقابت‌های جام عرب که روز شنبه این هفته با قهرمانی الجزایر به‌پایان رسید با ترکیبی از بازیکنان بومی و شاغل در لیگ این کشور تیمش را روانه مسابقات کرد و اگرچه توانست تا نیمه‌نهایی پیش بروند، شکست برابر تونس در این مرحله و سپس ناکامی مقابل قطر در مسابقه رده‌بندی باعث شد مصری‌ها در نخستین دوره این بازی‌ها که تحت‌نظر فیفا برگزار می‌شد به رتبه‌ای بهتر از چهارمی دست پیدا نکنند. سرمربی پرتغالی در این رقابت‌ها بالاخره طعم شکست را با تیم جدیدش چشید و نوار دیدارهای بدون باخت او پاره شد.

طارق یحیی، سرمربی تیم جوانان الزمالک مصر از نفراتی است که چندان با حضور کی‌روش در راس تیم ملی این کشور موافق نیست و عقیده دارد او باید هرچه زودتر از سمتش برکنار شود. کی‌روش به‌تازگی لیست اولیه تیمش برای حضور در جام ملت‌های آفریقا را اعلام کرده و یحیی از اینکه نام طارق حامد، یکی از ستاره‌‌های الزمالک در این فهرست نیست اظهار تعجب کرده است: «وقتی لیست را دیدم از اینکه نام حامد در آن وجود نداشت بسیار تعجب کردم. او عملکرد بسیار خوبی در تیم ما داشت و اصلا تصور نمی‌کردم نامش برای این تورنمنت خط بخورد. طارق حامد بازیکنی بسیار خوب و موفق بوده و طی این سال‌ها با مربیان زیادی در الزمالک و همچنین تیم ملی مصر کار کرده است. هم مربیان بومی و هم خارجی معمولا او را در ترکیب تیم خود قرار می‌دهند و برایم دور از انتظار بود که از فهرست تیم برای جام ملت‌ها خط بخورد. کادر فنی تیم ملی باید در این زمینه پاسخگو باشد که چرا از حامد در رقابت‌های پیش رو استفاده نخواهد کرد. به‌نظرم کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی روحیه بسیار عجیبی دارد و معمولا عادت ندارد به توصیه بقیه گوش کند، حتی حاضر نیست دلایل اینکه چرا یک بازیکن را دعوت می‌کند و دیگری را خط می‌زند بگوید و این موضوع باعث بروز مشکلاتی در تیم می‌شود. به‌نظرم با توجه به عملکردی که تیم در جام عرب داشت و نتایجی که به‌دست آورد کی‌روش باید از سمتش برکنار شود و فرد دیگری جانشین او شود. او درحالی از سیستم 3-3-4 در تیم استفاده می‌کند که به‌نظرم اصلا مناسب تیم ملی نیست و با توجه به اینکه بیشتر تیم‌های لیگ از سیستم 1-3-2-4 استفاده می‌کنند، بهتر است در این زمینه تجدیدنظر کند.»

طارق حامد اگرچه در این سال‌ها یکی از نفرات تاثیرگذار تیم ملی مصر بوده اما کی‌روش در تصمیمی جنجالی تصمیم گرفته او را از ترکیب تیمش کنار بگذارد. مصر در 10 بازی اخیر خود بدون حضور این هافبک با تجربه 4 برد، 5 تساوی و یک شکست کسب کرده و به نظر می‌رسد نبود او در عملکرد فراعنه تاثیرگذار است.

کی‌روش به‌تازگی لیست 40 نفره ابتدایی تیمش را اعلام کرده که محمد صلاح (لیورپول)، محمد الننی (آرسنال) و محمود حسن (استون‌ویلا) شناخته‌شده‌ترین نام‌های این فهرست هستند. سرمربی پرتغالی مصر باید تا حدود 10 روز دیگر فهرست نهایی و 23 نفره تیمش برای حضور در این رقابت‌ها را که از 9 ژانویه در کامرون آغاز می‌شود، اعلام کند. شاگردان او در گروه D این مسابقات با تیم‌های نیجریه، سودان و گینه بیسائو همگروه هستند و با توجه به اینکه از هر گروه 2 تیم مستقیما راهی مرحله بعد خواهند شد و 4 تیم برتر سوم نیز به یک‌هشتم نهایی راه پیدا می‌کنند، بعید است تیم او در رسیدن به دور حذفی ناکام باشد.

مخالفان مرد پرتغالی

مصر با 7 عنوان قهرمانی در تاریخ این مسابقات رکورددار است و فوتبال‌دوستان این کشور امیدوارند با کمک‌مربی باسابقه‌ای چون کی‌روش بتوانند برای هشتمین بار جام قهرمانی را بالای سر ببرند. کی‌روش که در این سال‌ها کمتر توانسته بدون حاشیه به مربیگری بپردازد در مصر هم خیلی زود با رسانه‌ها و کارشناسان این کشور دچار چالش شد و حالا هم با عدم دعوت از کاپیتان الزمالک همه را بهت‌زده کرد. باشگاه مصری با انتشار توئیتی به حمایت از هافبک با تجربه خود پرداخت و نشان داد که با این تصمیم سرمربی پرتغالی اصلا موافق نیست.

محمد صلاح، سرمربی سابق الزمالک یکی دیگر از مخالفان این تصمیم کی‌روش است که معتقد است این تصمیم او هیچ منطق خاصی ندارد. صلاح از طرف دیگر به انتقاد از دستیاران بومی این مربی پرتغالی پرداخته و گفته است: «دستیاران کی‌روش به‌جز مربی دروازه‌بان‌ها این روزها هدف حملات رسانه‌ای قرار گرفته‌اند. آنها برخلاف مربیان خارجی منافع مربی مصر و تیم ملی را مدنظر دارند و از آن می‌ترسند. وقتی یک سرمربی نظر دستیارانش را لحاظ نمی‌کند و به توانایی‌های فنی آنها ایمان ندارد، چنین مشکلاتی ایجاد می‌شود. همان‌گونه که در الزمالک کارترون (سرمربی فرانسوی تیم) چنین مشکلاتی دارد. اگر من به‌جای ضیا السید و محمد شوقی بودم و چنین رفتاری را می‌دیدم، بلافاصله از سمتش کنار می‌رفتم؛ چراکه آنها قدرت لازم در کادر فنی را ندارند و از نظرات آنها در تصمیمات نهایی استفاده نمی‌شود. خود من هم زمانی که فریرا به تیم الزمالک آمد همین کار را کردم و از تیم کنار رفتم. به‌نظر من تورنمنت جام عرب فرصت خوبی برای شناخت نقاط ضعف تیم بود. مصر در این رقابت‌ها سه بازی با تیم‌های قوی داشت که در هیچ‌کدام برنده نشد و تنها توانستیم تیم‌های ضعیف را ببریم.»

کی‌روش که نه‌تنها در ایران، بلکه در کلمبیا و حالا در مصر هم با چالش‌های زیادی روبه‌رو شده و مخالفان بسیاری دارد، از سوی ولید صلاح‌الدین، کاپیتان سابق الاهلی و تیم ملی مصر نیز مورد انتقاد قرار گرفته است. او درباره عملکرد مرد باتجربه پرتغالی در مدت حضورش در مصر گفته: «کی‌روش رابطه پرتنشی با محمد شریف و محمد مجدی افشه، دو بازیکن الاهلی دارد و این را همه می‌دانند. او نکات منفی زیادی دارد و یکی از آنها این است که برایش فرقی نمی‌کند با چه حریفی بازی دارد و همچنان روی همان سه بازیکن ثابتی تاکید دارد که در میانه میدان به‌کار می‌گیرد. در بازی رده‌بندی جام عرب، قطر از لحاظ قدرت بدنی و همچنین تکنیکی از ما ضعیف‌تر بود و درحالی‌که حدود 109 دقیقه برابر الجزایر بازی کرده بود و خسته بودند نتوانستیم از این مزیت برای غلبه بر آنها استفاده کنیم و درنهایت در ضربات پنالتی شکست خوردیم. توصیه من به کی‌روش این است که احمد رافت را به تیمش دعوت کند؛ چراکه او توانایی بازی در پست وینگر را دارد و می‌تواند در دیدارهای دشوار جام ملت‌ها به کمک تیم بیاید. ما عناصر تهاجمی خوبی در تیم داریم و باید به‌خوبی از توانایی‌های آنها برای رسیدن به موفقیت در تورنمنت پیش رو استفاده کنیم.»

البته سرمربی سابق تیم ملی ایران در مصر موافقانی نیز دارد و طرفداران او معتقدند که او با تیمی متشکل از بازیکنان بومی و کم‌تجربه توانست عملکرد قابل‌قبولی در جام عرب داشته باشد. یاسر ریان، بازیکن سابق الاهلی مصر حضور در این تورنمنت را تجربه‌ای موفق برای کی‌روش و تیمش دانسته و گفته است: «کی‌روش به‌خوبی توانسته تیمی موفق را بسازد و با اضافه کردن نفرات جدید به تیم ملی، چهره‌ای تازه از این تیم به نمایش گذاشته است. او برخلاف مربیان قبلی که کمتر ریسک استفاده از چهره‌های جدید را به جان می‌خریدند، ترسی از استفاده از بازیکنان جوان ندارد و در این مدت توانسته نفرات زیادی را به تیم ملی اضافه کند. من نمی‌خواهم مدح او را بگویم اما آیا ما باید از هر مربی که روی نیمکت تیم ملی می‌نشیند، انتقاد کنیم؟ او قدم‌های مثبتی برای تیم ملی برداشته و من همان‌طور که از هشام البدری حمایت می‌کردم از کی‌روش هم حمایت می‌کنم. این روش من است و به عقیده من باید به هر مربی فرصت کافی داد تا بتواند توانایی‌هایش را نشان دهد.»

او در ادامه درباره خط خوردن نام حسین فیصل از تیم ملی افزوده است: «از اینکه نام او در فهرست نفرات اعزامی به جام ملت‌ها نبود تعجب نکردم. این به آن معنی نیست که او بازیکن خوبی نیست اما بازیکنان بهتری از او در تیم ملی داریم و او باید تلاش بیشتری برای رسیدن به تیم ملی داشته باشد.»

بقا در گروی صعود به جام‌جهانی

کی‌روش از ابتدای حضورش در مصر تاکنون 11 بازی روی نیمکت این تیم حضور داشته که حاصل آن 7 برد، 2 تساوی و 2 شکست بوده است. شاگردان او در مرحله دوم انتخابی جام جهانی در منطقه آفریقا موفق شدند بالاتر از لیبی، گابن و آنگولا در صدر جدول گروه خود قرار گیرند و راهی مرحله سوم شوند. قرعه‌کشی این مرحله هنوز انجام نشده و رقیب تیم کی‌روش هنوز نامشخص است. شاگردان او درصورت برتری در دو دیدار رفت برگشت برابر حریفی که هنوز نامشخص است جواز حضور در جام‌جهانی قطر را به‌دست خواهند آورد و البته به گفته رئیس فدراسیون فوتبال مصر اگر او نتواند این تیم را به جام‌جهانی برساند، قراردادش فسخ خواهد شد و به‌این‌ترتیب سرنوشت او در این تیم آفریقایی ارتباط مستقیمی با موفقیت در رسیدن به جام‌جهانی دارد. مصر در ترکیب اصلی خود ستاره‌ها نامدار زیادی دارد که می‌توانند به موفقیت این تیم در جام ملت‌های آفریقا و همچنین صعود به جام‌جهانی کمک کنند.»