تاریخ : Thu 16 Dec 2021 - 00:15
کد خبر : 65896
سرویس خبری : سیاست

بازی ایران‌ با کارت آژانس

اثر توافق با گروسی در مذاکرات وین چیست؟

بازی ایران‌ با کارت آژانس

هدف از انتشار اخبار جعلی توسط رسانه‌های غربی صهیونیستی که موجب نگرانی برخی کشورهای حاضر در مذاکرات وین نیز شد، ایجاد فشار بر دیپلمات ایرانی بود، اما توافق هوشمندانه ایران با آژانس بر سر تعویض دوربین‌های نظارتی در کرج و همچنین تاکید ایران و آژانس بر تداوم همکاری‌های پادمانی میان دوطرف تا حد زیادی این توطئه رسانه‌ای صهیونیست‌ها را خنثی کرد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه کشورمان سه‌شنبه‌شب خبر از توافق میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داد. وی در این رابطه گفت: «به توافق خوبی با آژانس رسیدیم که می‌تواند برخی نگرانی‌های ادعایی درخصوص برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران را برطرف کند و تداوم بیش از پیش همکاری‌های متقابل با آژانس را به‌دنبال داشته باشد.»

توافقی که امیرعبداللهیان به آن اشاره دارد، مربوط می‌شود به دوربین‌های مجتمع هسته‌ای تسای کرج، تیر امسال بعد از حمله خرابکارانه و پهپادی رژیم‌صهیونیستی به این سایت هسته‌ای که مرکز تولید سانتریفیوژهای نسل جدید ایران است، چهار دوربین نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آسیب جدی دید. بعد از این حمله سازمان انرژی اتمی، دسترسی بازرسان آژانس را به سایت تسا تا زمان مشخص شدن ابعاد کامل امنیتی و قضایی حمله صورت گرفته محدود کرد، این محدودیت شامل تعویض دوربین‌ها نیز می‌شد.  اما اکنون با پایان یافتن بررسی‌های امنیتی – قضایی روی دوربین‌های آسیب‌دیده، مطابق بیانیه روز گذشته  آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است دوربین‌های آسیب‌دیده در سایت کرج تعویض شده و به‌جای آن دوربین‌های نظارتی جدید آژانس نصب شوند.

مطابق زمان‌بندی اشاره‌شده در این بیانیه، آژانس 19 دسامبر 2021 [28 آذر 1400] نمونه‌ای از دوربینی را که قرار است در سایت تسای کرج نصب شود همراه با اطلاعات فنی مربوط به آن در اختیار ایران قرار خواهد داد تا بررسی‌های امنیتی و قضایی لازم پیرامون دوربین‌های جدید در حضور بازرسان آژانس توسط مقامات ایران انجام شود. همچنین قرار است تا قبل از 31 دسامبر 2021 [دهم دی‌ماه 1400] با توافق میان ایران و آژانس، دوربین‌های جدید در سایت هسته‌ای تسای کرج نصب شوند. به‌جز موارد مذکور در بیانیه آژانس به دسترسی این نهاد بین‌المللی بر تصاویر ضبط‌شده توسط دوربین‌های نظارتی هیچ ‌اشاره‌ای نشده است،  بنابراین به نظر می‌رسد توافق صورت‌گرفته میان ایران و آژانس بر سر تعویض دوربین‌های سایت کرج خلاف قانون راهبردی لغو تحریم‌های مجلس نباشد، زیرا آن‌گونه که پیداست تصاویر ضبط‌شده توسط دوربین‌های جدید مانند تصاویر قبلی قرار نیست در اختیار آژانس  قرار بگیرد.

توافق صورت‌گرفته میان ایران و آژانس بر مسیر مذاکرات هسته‌ای در وین نیز بی‌تاثیر نخواهد بود،  در چند روز گذشته همزمان با آغاز دور هشتم گفت‌وگوها در وین، رسانه‌های غربی صهیونیستی با فضاسازی علیه ایران، کشورمان را به تلاش برای دستیابی به اورانیوم 90 درصد غنی‌سازی‌شده متهم کردند. هدف از انتشار  این اخبار جعلی که موجب نگرانی برخی کشورهای حاضر در مذاکرات وین نیز شد، ایجاد فشار بر دیپلمات ایرانی بود، اما توافق هوشمندانه ایران با آژانس بر سر تعویض دوربین‌های نظارتی در کرج و همچنین تاکید ایران و آژانس  بر تداوم همکاری‌های پادمانی میان دوطرف تا حد زیادی این توطئه رسانه‌ای صهیونیست‌ها را خنثی کرد.

در همین رابطه مطالب زیر را بخوانید:

عبدالرضا فرجی‌راد، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:
مذاکرات مثبتی با گروسی در جریان است (لینک)
 
حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:
رفتار گروسی خلاف اساسنامه آژانس است (لینک)
 
دیاکو حسینی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:
توافق با آژانس نقشه غرب را برهم زد (لینک)