تاریخ : Thu 16 Dec 2021 - 00:10
کد خبر : 65879
سرویس خبری : ورزش

سایپا نامطمئن!

هیات‌مدیره متلاشی و مدیری که درگیر اختلاف با فدراسیون است

سایپا نامطمئن!

سعی کردیم با اعضای هیات‌مدیره باشگاه سایپا گفت‌وگویی داشته باشیم اما همگی از انجام مصاحبه سر باز زدند و اعلام کردند به‌خاطر درخواست مدیریت کارخانه سایپا فعلا صحبتی نمی‌کنند.

اخباری: استعفا ندادم بی‌مقدمه برکنار شدم

اردلان بزرگ‌نیا، روزنامه‌نگار: این روزها و درمیان هیاهوی اخبار فوتبال ملی و لیگ برتر و حواشی سرخ‌آبی‌ها شاهد اتفاقات نه‌چندان خوشایند در تیمی هستیم که زمانی در سطح اول فوتبال ایران حرف‌های زیادی برای گفتن داشت. تیم سایپا معرف حضور همه علاقه‌مندان به فوتبال هست. تیمی که در دهه 70 و 80 شمسی گوی سبقت را از پرسپولیس و استقلال ربود و توانست جام قهرمانی را از آن خود کند و در کنار تیم‌های سپاهان و پاس فوتبال را از حالت دوقطبی دربیاورد. اما حالا این تیم در مسیر سقوط گام برمی‌دارد. ظاهرا سقوط به لیگ دسته اول برای این تیم کافی نبوده و حالا در لیگ یک شرایط نامساعدی دارد و رسما دارد در آتش حواشی داخلی خود می‌سوزد. روزنامه «فرهیختگان» نگاهی انداخته به شرایط کنونی سایپا و اختلافاتی که اخبارش این روزها به گوش می‌رسد.

تیم فوتبال نیمه‌جان

اگر نگاهی به جدول رده‌بندی لیگ یک بیندازیم خواهیم دید قهرمان 4 دوره کشور این روزها اصلا شرایط خوبی ندارد. سایپا بعد از ناکامی در لیگ برتر فصل 99 حالا با امتیازاتی کم در میان 18 تیم حاضر در لیگ یک در رده سیزدهم جدول ایستاده است. تیمی که در فصول 1372 و 1373 طعم شیرین قهرمانی را در لیگ کشور و البته جام حذفی 1372 چشیده بود در لیگ برتر و در فصل 1385 نیز این موفقیت را تکرار کرد تا شرکت خودروسازی کشور نشان دهد رویاهای زیادی در ورزش و البته فوتبال ایران در سر دارد. در این راه هم داشت موفق می‌شد و توانست برخلاف بسیاری از تیم‌های دیگر مثل کشاورز، بهمن و استیل‌آذین که با پشتوانه مالی خوب پا به میدان گذاشته بودند، در فوتبال ایران دوام بیاورد و نزدیک به سه دهه فعالیتی قابل‌قبول از خود بروز دهد. اما درنهایت فصل قبل نتوانست خود را در لیگ برتر حفظ کند و به لیگ دسته اول سقوط کرد. هرچند این سقوط حواشی بسیاری داشت. آن زمان سایپا مقابل پیکان به میدان رفت و حریف با تعویض بیشتر از بازیکن غیرمجاز استفاده کرده بود. همین موضوع باعث کشمکش‌هایی شد و البته سایپا در ابتدا توانست رای لازم را به دست بیاورد اما درنهایت رای برگشت و سایپا با همان باخت راهی دسته اول شد و بعدا به دادگاه cas پناه برد اما هیچ اتفاقی در این مورد نیفتاد. حالا این تیم درگیر حواشی شده که می‌تواند احتمال سقوط این تیم به لیگ دسته دوم را بیشتر کند.

استعفا به‌خاطر اختلاف با سراجی

از هیات‌مدیره باشگاه سایپا خبر می‌رسد تعدادی از اعضای این هیات‌مدیره از سمت خود استعفا داده‌اند. گفته می‌شود اختلاف آنها با مهرداد سراجی، مدیرعامل این باشگاه باعث شده تا این نفرات در فواصل مختلف زمانی از سمت خود کنار بروند. افرادی همچون اسلامی، رحیمی و پیرانی مدتی قبل از سمت خود استعفا دادند و جدیدترین اتفاق مربوط به استعفای حسین خبیری از هیات‌مدیره سایپاست. درحال حاضر سراجی و فراهانی تنها اعضای این هیات‌مدیره هستند که البته برخی از اختلاف این دو نفر نیز خبر می‌دهند اما باید صبر کرد و دید آیا این خبر صحت دارد یا نه. گفته می‌شود دلیل اصلی این اختلاف عملکرد سراجی بدون دخالت دادن هیات‌مدیره است. ظاهرا سراجی بدون مشورت با هیات‌مدیره تصمیمات خود را اجرایی می‌کند و البته اختلافات او با عزیزی خادم رئیس فدراسیون فوتبال هم به این مشکلات اضافه کرده است.

پای یک نماینده مجلس وسط است؟

گفته می‌شود نقش یکی از نمایندگان مجلس در بروز این اختلافات پررنگ بوده است. گفته می‌شود این نماینده که سابقه فعالیت فوتبالی هم دارد به‌واسطه ارتباطش با وزیر صمت سراجی را در پست مدیرعاملی این باشگاه حفظ کرده و مانع برکناری او توسط هیات‌مدیره باشگاه سایپا شده است. حتی عنوان شده نماینده مذکور در انتخاب امید روانخواه به جای محمد سعید اخباری سرمربی این تیم نقش داشته و چون این انتخاب بدون هماهنگی با هیات‌مدیره صورت گرفته باعث شده تا اختلافات در این باشگاه عیان شود. البته روزنامه «فرهیختگان» نمی‌تواند به صراحت درستی این شنیده‌ها را تایید کند و باید حتما شنونده حرف‌های این نماینده مجلس درمورد این اتفاقات باشیم.

اختلاف با فدراسیون فوتبال

حضور سراجی در هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال می‌توانست به یک ارتباط خوب میان او و عزیزی‌خادم ختم شود اما درنهایت این اتفاق نیفتاد تا مدیر سایپا در ابتدا از سمت خود در کمیته فوتسال بدون بیان دلیلی مشخص کناره‌گیری کند و بعد هم به‌عنوان عضو هیات‌رئیسه عملا نسبت به عملکرد فدراسیون فوتبال درمورد مسائل مختلف ازجمله اعلام صورتحساب مالی انتقادهایی را مطرح کرد تا مشخص شود ارتباط خوب اولیه تبدیل به اختلاف شده است. اعتراض سراجی به برخی پاداش‌های پرداخت‌شده با این صحبت سخنگوی فدراسیون فوتبال همراه شد که خود سراجی هم این پاداش را دریافت کرده! البته این سخنگو اعلام کرده اعضای هیات‌رئیسه هیچ درخواست مکتوبی برای دریافت صورتحساب‌های مالی فدراسیون فوتبال نکرده‌اند. همه این جدل‌های کلامی نشان از عمیق‌شدن اختلافات داشت.

الان این سوال از سوی برخی اطرافیان باشگاه سایپا مطرح شده که آیا این اختلافات با اتفاقاتی که در بازی‌های این تیم ازجمله مسائل داوری رخ می‌دهد ارتباطی دارند یا خیر.

اخباری: به یکباره برکنار شدم، به‌زودی حرف‌هایم را خواهم گفت

برکناری محمدسعید اخباری از سرمربیگری سایپا خبری بود که چند روز قبل منتشر شد. سایپا بلافاصله بعد از برکناری اخباری امید روانخواه را به‌عنوان سرمربی این تیم معرفی کرد. به سراغ اخباری رفتیم تا نظر او را درمورد این برکناری جویا شویم. اخباری به روزنامه «فرهیختگان» گفت: «فعلا قصد ندارم در این مورد صحبت کنم تا وضعیت و بحث قراردادم با باشگاه سایپا مشخص شود. فقط می‌توانم بگویم من تا پایان این فصل با سایپا قرارداد داشتم و هیچ‌گونه استعفایی هم از سمت خود ندادم و این باشگاه سایپا بود که به یکباره من را از کار برکنار کرد. این اتفاق بدون هماهنگی صورت گرفت و البته این طبیعت فوتبال است و مدیریت این باشگاه حتما صلاح دیده که چنین تصمیمی را بگیرد.»

اخباری در پاسخ به این سوال که چقدر ناکامی‌های سایپا در این برکناری نقش داشته به «فرهیختگان» گفت: «متاسفانه ما در این مدت 9 بازیکن مصدوم داشتیم و به خاطر بدشانسی‌ها این نفرات را از دست دادیم. رسما دست‌مان برای چیدمان نفرات بسته بود و حتی قبل از بازی با شمس آذر قزوین 2 بازیکن ما به علت کرونا از همراهی تیم محروم شدند. دائم مجبور بودیم از بازیکنان موجود در پست‌های غیرتخصصی بهره ببریم. این مشکلات را درحالی داشتیم که شاهد برخی مشکلات داوری هم در بازی‌های تیم‌مان بودیم و برخی داوری‌ها واقعا عجیب بود! ما اگر نفرات کامل را در اختیار داشتیم، مطمئنا سایپا اکنون در رده‌های بالای جدول بود.»

اخباری در ادامه گفت: «برای عدم همکاری هیچ اولتیماتومی دریافت نکردم. البته سراجی یک‌بار به من گفت با این شرایط یا من باید استعفا دهم یا شما؛ که به ایشان توضیح دادم نیازی به استعفا نیست و با آماده شدن همه نفرات قطعا نتایج تیم تغییر خواهد کرد اما ظاهرا تصمیم‌شان را گرفته بودند.»

سرمربی جوان و پیشین سایپا در پایان گفت: «سایپا با همین نفرات و بدون مصدوم قطعا توانایی صعود به لیگ برتر را دارد. البته حرف‌های زیادی دارم که به‌زودی آنها را بیان خواهم کرد.»

همه ممنوع‌المصاحبه

سعی کردیم با اعضای هیات‌مدیره باشگاه سایپا گفت‌وگویی داشته باشیم اما همگی از انجام مصاحبه سر باز زدند و اعلام کردند به‌خاطر درخواست مدیریت کارخانه سایپا فعلا صحبتی نمی‌کنند. روزنامه «فرهیختگان» آمادگی خود را برای شنیدن و نشر حرف‌های همه اعضای مدیریت این باشگاه اعلام می‌کند.