تاریخ : Wed 15 Dec 2021 - 00:22
کد خبر : 65809
سرویس خبری : سیاست

بودجه ۱۴۰۱ به دولت بازنمی‌گردد

مجلس با بودجه ۱۴۰۱ چه می‌کند؟

بودجه ۱۴۰۱ به دولت بازنمی‌گردد

مطابق گفته‌های روز گذشته قالیباف، مجلس قرار است با تشکیل کارگروهی متشکل از نمایندگان کمیسیون‌های تخصصی مجلس، مرکز پژوهش‌ها و دیوان محاسبات به بررسی وضعیت شرکت‌های دولتی پرداخته تا جمع‌بندی این بررسی‌ها در لایحه بودجه 1401 لحاظ شود.

لایحه بودجه 1401 به‌عنوان عالی‌ترین سند اقتصادی دولت یکشنبه این هفته توسط رئیسی به مجلس تقدیم شد. مطابق اظهارات پیشین میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه، دولت سیزدهم براساس دستورات مقام‌معظم‌رهبری و اسناد بالادستی و تمرکززدایی دست به اصلاح ساختار بودجه در سال 1401 زده است.

با وجود این اظهارات میرکاظمی اما هنوز هم برخی نقدهای ریشه‌ای موجود در لوایح بودجه قبلی بر بودجه 1401 نیز وارد است. نامشخص بودن وضعیت بودجه شرکت‌های دولتی از مهم‌ترین این نقدهاست که روز گذشته نیز قالیباف، رئیس‌مجلس نسبت به آن صراحتا واکنش نشان داد و گفت، اشکالات ساختاری مربوط به شرکت‌های دولتی در بودجه پیشنهادی 1401 نیز باقی است.

طبق اظهارات رئیس‌مجلس، دولت سیزدهم بودجه 2 هزار هزار میلیارد تومانی شرکت‌های دولتی را که بیش از دخل عمومی دولت است به مجلس آورده، اما هیچ‌کدام از مجامع عمومی شرکت‌ها پای بودجه آرا امضا نکردند و عادت تخلف از بودجه در این شرکت‌ها همچنان ادامه دارد. به همین دلیل بنابر سخنان قالیباف اگر بودجه 1401 به همین شیوه‌ای که تاکنون رایج بوده است بررسی و درنهایت تصویب شود، در آینده نیز شرکت‌ها هر آن‌گونه که دلشان بخواهد عمل خواهند کرد.

برای حل این چالش مطابق گفته‌های روز گذشته قالیباف، مجلس قرار است با تشکیل کارگروهی متشکل از نمایندگان کمیسیون‌های تخصصی مجلس، مرکز پژوهش‌ها و دیوان محاسبات به بررسی وضعیت شرکت‌های دولتی پرداخته تا جمع‌بندی این بررسی‌ها در لایحه بودجه 1401 لحاظ شود.

 برای بررسی چالش شرکت‌های دولتی و سایر موضوعات مرتبط با بودجه 1401 در ادامه گزارش امروز «فرهیختگان» با دو تن از نمایندگان مجلس؛ علی‌اکبر بسطامی و جلال رشیدی‌کوچی و نیز وحید شقاقی، اقتصاددان و عضو هیات‌علمی دانشگاه 1401 به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

در همین رابطه مطالب زیر را بخوانید:

وحید شقاقی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:
مهم‌ترین ایراد به بودجه شرکت‌های دولتی نبود شفافیت است (لینک)

 

علی‌اکبر بسطامی، نماینده مردم ایلام در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:
درصورت رد کلیات هم بودجه به دولت بر نمی گردد (لینک)

 

جلال رشیدی‌کوچی، عضو کمیسیون تلفیق مجلس در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:
شرکت‌های دولتی دوسوم بودجه را می‌بلعند (لینک)