تاریخ : Sun 12 Dec 2021 - 02:01
کد خبر : 65569
سرویس خبری : دانشگاه

در ایران سخت تر از بقیه دنیا پزشک می شوید

«فرهیختگان» نظام آموزش پزشکی دنیا را با نگاهی تطبیقی بررسی می کند

در ایران سخت تر از بقیه دنیا پزشک می شوید

با وجود اینکه وزارت علوم به‌عنوان متولی اصلی آموزش عالی در کشور تلقی می‌شود، اما عملا هیچ دخالتی در آموزش و تربیت نیروی انسانی موردنیاز نظام سلامت کشور ندارد و تمام بار این حوزه بر دوش وزارت بهداشت است، کاری که در دنیا سابقه ندارد و متولیان آموزش عالی در عموم کشورهای دنیا ترجیح می‌دهند نظام یکپارچه آموزشی را تجربه کنند.

زهرا رمضانی- ندا اظهری، گروه دانشگاه: هدف‌گذاری بخش جالب‌توجهی از دانش‌آموزان به‌خصوص در دهه‌های اخیر از همان صندلی‌های مدرسه، این است که بتوانند روزی روپوش سفید پزشکی را به تن کرده و به‌عنوان دانشجوی پزشکی در کلاس‌های درس نشسته یا در بیمارستان‌ها کشیک بمانند. آرزویی که برای رسیدن به آن علاوه‌بر اینکه باید در وهله اول از کنکور عبور کرد، بلکه باید بخش جالب‌توجهی از عمر را هم صرف درس خواندن در مقاطع مختلف کرد؛ چراکه نزدیک به 2 دهه زمان لازم است تا دانش‌آموزی با قبولی در کنکور بتواند به یک پزشک متخصص تبدیل شود. قطعا برای اینکه دانشجویی بتواند عنوان فوق‌تخصص را در هرکدام از زیرگروه‌های پزشکی یدک بکشد، خود نیاز به رد شدن از خان‌های جدید دارد. اما قصه دکتر شدن در کشور ما را اگر بخواهیم از سطح کلان‌تر یعنی نظام تربیت نیرو نگاه کنیم، باید گفت داستان جالبی دارد. با وجود اینکه وزارت علوم به‌عنوان متولی اصلی آموزش عالی در کشور تلقی می‌شود، اما عملا هیچ دخالتی در آموزش و تربیت نیروی انسانی موردنیاز نظام سلامت کشور ندارد و تمام بار این حوزه بر دوش وزارت بهداشت است، کاری که در دنیا سابقه ندارد و متولیان آموزش عالی در عموم کشورهای دنیا ترجیح می‌دهند نظام یکپارچه آموزشی را تجربه کنند. قطعا در چنین وضعیتی نه‌تنها بهتر می‌توان سیاستگذاری‌های آموزشی را در میدان عمل اجرایی کرد، بلکه بسترها برای پیوند علم و فناوری هم به آسانی فراهم می‌شود.

در ایران نیز با وجود اینکه از ابتدای انقلاب اسلامی، وظیفه تربیت نیرو به وزارت بهداری آن زمان و بعدها وزارت بهداشت محول شد، اما از 2 دهه پیش نیز زمزمه‌هایی برای یکپارچه شدن نظام آموزش عالی در کشور مطرح شد. از همان زمان تاکنون زور مخالفان این طرح به موافقان رسیده و هنوز این وزارت بهداشت است که در همه حوزه‌های مرتبط با تربیت کادر پزشکی اعم از ظرفیت پذیرش، نحوه پذیرش و... نظارت مستقیم دارد؛ اما به نظر می‌رسد با روی کار آمدن دولت سیزدهم بار دیگر زمزمه‌هایی مبنی‌بر کنار زدن وزارت بهداشت از بحث آموزش به گوش می‌رسد. به‌طوری‌که محمدعلی زلفی‌گل، ‌وزیر علوم در 22 آبان‌ماه امسال در جلسه شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور با بیان اینکه نظام آموزش عالی، اعم از آموزش علوم انسانی، فنی، مهندسی، کشاورزی، هنر و علوم پزشکی مثل بسیاری از نقاط دیگر دنیا باید دارای یک متولی واحد باشد، از ضرورت ادغام آموزش پزشکی و رشته‌های علوم پایه وزارت بهداشت در وزارت علوم خبر داد. جالب اینجاست که روند فعلی آموزش عالی در کشور ما که عملا دارای دو متولی است در هیچ نقطه‌ای از دنیا تجربه نشده و حتی کشوری مانند روسیه که در برهه‌ای دست به این کار زد هم بعد از مدتی ترجیح داد تنها یک متولی را برای عرصه آموزش خود مشخص کند.

در همین رابطه مطالب زیر را بخوانید:

پزشک شدن در ایران با هزینه یک دهه عمر! (لینک)

دعواهای ناتمام برای در دست‌گرفتن سکان تربیت پزشک در کشور (لینک)

رئیس سابق دانشگاه صنعتی‌شریف: دیوارکشی بین وزارت علوم و بهداشت راهکار حل مشکل نیست (لینک)
 
رئیس سابق دانشگاه تهران: تصمیم جداسازی آموزش پزشکی از وزارت علوم در سال 64 اشتباه بوده است (لینک)
 
معاون سابق آموزشی وزارت بهداشت: کشور در شرایط فعلی تحمل جراحی بزرگ واگذاری آموزش به وزارت علوم را ندارد (لینک)
 
رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی: شرایط فعلی وزارت علوم اجازه واگذاری آموزش پزشکی را نمی‌دهد (لینک)