تاریخ : Sun 12 Dec 2021 - 02:57
کد خبر : 65564
سرویس خبری : ورزش

داوران فوتبال: تحت‌فشار و بدشانس هستیم، تمرکز نداریم

جلسه آنلاین کمیته داوران برای یافتن راه خروج از بحران در غیاب VAR

داوران فوتبال: تحت‌فشار و بدشانس هستیم، تمرکز نداریم

واقعا تحت‌فشار هستیم و صحنه‌های عجیب و غریبی در رقابت‌‌های لیگ برتر رخ می‌دهد و به‌نظر می‌رسد تا زمانی که کمک‌داور ویدئویی نباشد وضعیت همین است. اما با همه این تفاسیر بدشانس هم هستیم چون معمولا صحنه‌هایی رقم می‌خورد که شاید به‌طور معمول طی چند سال هم اتفاق نیفتد اما می‌بینیم که هر هفته در چند دیدار این صحنه‌ها رقم می‌خورد و مشکلات را افزایش می‌دهد.

رقابت‌های هفته هشتم لیگ برتر درحالی برگزار شد که به‌مانند هفته‌های گذشته اشتباه‌های تاثیرگذار داوری در این هفته نیز بیشتر از هر مورد دیگری به‌خصوص مسائل فنی و تاکتیکی تیم‌ها به چشم آمد که البته اوج شاهکار داوران نیز به دیدار تیم‌های پرسپولیس و هوادار مربوط می‌شد، جایی که در این دیدار گل تیم هوادار که با دست به ثمر رسید به اشتباه توسط داور سالم اعلام شد و ازسوی دیگر در دقایق پایانی بازی نیز یک صحنه مشکوک در محوطه ۱۸قدم هوادار که توأم با گل مساوی پرسپولیس بود یک‌بار دیگر فریادهای اهالی فوتبال مبنی‌بر اینکه باید هرچه سریع‌تر فوتبال ایران مجهز به کمک‌داور ویدئویی شود را بلند کرد.

در این هفته از رقابت‌ها یک صحنه مشکوک نیز در دیدار مس رفسنجان و تراکتور به وجود آمد که به موجب آن مس اولین گل دیدار را از روی نقطه پنالتی به ثمر رساند و ازسوی دیگر در دیدار نفت مسجدسلیمان و ذوب‌آهن اصفهان نیز داور بازی یک پنالتی مسلم را برای نفتی‌ها اعلام نکرد. این درحالی است که در هفته‌های گذشته و به‌خصوص دیدار دربی این اشتباه‌های تاثیرگذار ادامه داشت و کاهش داوران رقابت‌های لیگ برتر در راستای کیفی‌سازی آنها همچنان تاثیری بر ماجرا نداشته و به‌نظر می‌رسد تا زمانی که در فوتبال باشگاهی ایران از کمک‌داور ویدئویی خبری نباشد این مشکلات داوری ادامه خواهد داشت.

البته داوران فوتبال ایران که این روزها تحت فشار زیادی هستند نظر دیگری دارند، بر همین اساس یکی از این داوران که البته نمی‌خواست نامش فاش شود در گفت‌وگوی کوتاهی با «فرهیختگان» اظهار داشت: «واقعا تحت‌فشار هستیم و صحنه‌های عجیب و غریبی در رقابت‌‌های لیگ برتر رخ می‌دهد و به‌نظر می‌رسد تا زمانی که کمک‌داور ویدئویی نباشد وضعیت همین است. اما با همه این تفاسیر بدشانس هم هستیم چون معمولا صحنه‌هایی رقم می‌خورد که شاید به‌طور معمول طی چند سال هم اتفاق نیفتد اما می‌بینیم که هر هفته در چند دیدار این صحنه‌ها رقم می‌خورد و مشکلات را افزایش می‌دهد.»

وی ادامه داد: «به‌طور مثال همین بازی پرسپولیس مقابل هوادار و اتفاقات آن را ببینید، صحنه‌ای که منجر به گل دوم تیم هوادار شد حتی خود حامد لک هم نفهمید چه اتفاقی افتاده، حتی در صحنه آهسته واقعیت ماجرا مشخص نبود تا جایی که بازیکن ادعا کرد توپ به دستش خورده اما کادرفنی هوادار این موضوع را تکذیب کرد. جالب است که دوربین‌ها هم نمی‌توانند این صحنه‌ها را تشخیص بدهند، مثلا پنالتی که داور برای مس رفسنجان گرفت از هر زاویه‌ای که دیدیم چیزی مشخص نبود اما داور خودش معتقد است که صحنه هند را دیده است. بازهم تاکید می‌کنم که خیلی تحت فشار هستیم و خودمان هم مانده‌ایم باید چه کار کنیم. داوران قبل از اینکه به زمین مسابقه بروند به‌خاطر همین فشارها و تبعات احتمالی قضاوت‌های خود، تمرکزشان را از دست می‌دهند و با این وضعیت قضاوت کردن سخت می‌شود.» قرار بود دیشب یک جلسه آنلاین اینترنتی بین اعضای کمیته داوران و دپارتمان داوری یعنی خداداد افشاریان و رضا سخندان با داوران لیگ برتری برگزار شود تا راهکارهای خروج از بحران داوری درحالی که همچنان خبری از کمک‌داور ویدئویی نخواهد بود توسط حاضران مورد بررسی قرار گرفته و برخی پیشنهادها و راهکارهای منطقی و مورد قبول ارائه و هرچه سریع‌تر اجرایی و راه‌های ممکن برون‌رفت داوران از فشارهای اذهان عمومی و رسانه‌ای و جامعه فوتبال ارزیابی شود.