تاریخ : Sat 11 Dec 2021 - 02:00
کد خبر : 65494
سرویس خبری : ورزش

پرسپولیس اشتباه‌های فردی زیادی داشت، جای کنعانی خالی است

فرزاد آشوبی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: استقلال مقابل پیکان برتری تاکتیکی نداشت

پرسپولیس اشتباه‌های فردی زیادی داشت، جای کنعانی خالی است

نمی‌خواهم بگویم پرسپولیس خط‌دفاع خوبی ندارد اما جدایی کنعانی‌زادگان که بهترین مدافع میانی یکی، دوسال اخیر فوتبال ایران به‌شمار می‌رود این ضربه را زده چون معتقدم جایگزینی او کار ساده‌ای نبود.

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، روزنامه‌نگار: هفته نهم رقابت‌های لیگ برتر درحالی با برگزاری هشت دیدار به پایان رسید که در این هفته از رقابت‌ها از بین بالانشین‌ها تنها تیم پرسپولیس نتوانست رقیب خود را شکست دهد و سایر مدعیان با کسب ۳امتیاز همچنان در صدر جدول باقی ماندند. درخصوص دیدارهای این هفته و به‌خصوص دیدار دو تیم استقلال و پرسپولیس مقابل رقبای خود دقایقی با فرزاد آشوبی به گفت‌وگو پرداختیم که متن آن را در ادامه می‌خوانید.

از بازی استقلال مقابل پیکان صحبت را آغاز کنیم.

من معتقدم استقلال در یک بازی تقریبا برابر به این پیروزی رسید، استقلال با استفاده از ضربات ایستگاهی توأم با اشتباه‌های حریف موفق شد ۳امتیاز را ازآن خود کند. درواقع شکل بازی نشان‌دهنده ایده‌های خیلی قوی و محکمی برای برتری استقلال نبود اما تجربه بالای تیم و کیفیت فردی نفرات این تیم این تفاوت را رقم زد.

استقلال درحالی این بازی را برد که بعد از مدت‌ها روی ضربه کرنر یا ضربه ایستگاهی به گل رسید و شاهد تحولات چشمگیری در مسائل تاکتیکی این تیم بودیم.

در هر صورت اینها مواردی نیستند که با یک، دو یا سه‌روز کار کردن شما بتوانید خیلی سریع نتایج آن را به‌عینه مشاهده کنید. قطعا این اتفاقات دامنه‌دار بوده و فقط مربوط به یک مدت کوتاه اخیر نیست. استقلال با داشتن مهدی مهدی‌پور که خیلی ارسال‌های خوبی دارد و با استفاده از مدافعان و مهاجمان بلندقامت باید تیمی باشد که در این‌طور ضربات صاحب طرح و برنامه مشخص باشد و اتفاقا یکی از نقاط‌قوت و قدرت استقلال می‌تواند همین موضوع باشد.

درباره مهاجمان خارجی استقلال به‌خصوص ژستد که هنوز موفق به گلزنی نشده چه صحبتی دارید؟

اول باید عنوان کنم که درخصوص یامگا تعجب می‌کنم چرا به‌عنوان گوش راست از وی استفاده می‌شود. معتقدم اگر از این بازیکن در مناطقی که به دروازه حریف نزدیک‌تر است استفاده شود با توجه به کنترل خوبی که روی توپ دارد و با وجود سرعت بالای او به‌نظر من خیلی می‌تواند موثرتر باشد درحالی که بخش بزرگی از انرژی این بازیکن در کناره‌ها برای برگشتن و کمک پوشش خط طولی صرف می‌شود و در این شرایط این بازیکن کم‌اثرتر می‌شود. بنابراین فکر می‌کنم یامگا به‌عنوان یک مهاجم هدف و کسی که نزدیک به دروازه بازی می‌کند اثرگذاری بهتری خواهد داشت. ژستد را بیشتر بازیکنی دیدم‌ که باید در باکس بازی کند و به شکلی باشد که بتواند به‌سمت دروازه حریف ضربه بزند تا اینکه از او انتظار داشته باشیم که بخواهد در روند کار یک تیم نقش پررنگی را ایفا کند. درمجموع تا این لحظه من این بازیکن را یک بازیکن معمولی دیدم که خرید وی توجیه خاصی نداشته اما ممکن است در آینده شرایط به شکل دیگری پیش برود و ما هم از نظر خود عقب‌نشینی کنیم، اما تا این لحظه من چیز خاصی در بازی او ندیدم اما معتقدم که یامگا بازیکن باکیفیتی محسوب می‌شود.

سرمربی استقلال در نشست خبری بعد از بازی با پیکان از عملکرد ژستد سرسختانه دفاع کرد.

ایرادی ندارد ایشان سرمربی هستند و قطعا به‌عنوان کسی که این بازیکن را خواسته پسندیده و آورده باید از او حمایت کند، این کار بسیار درستی است اما دیگران مجبور نیستند که با مجیدی هم‌نظر باشند.

عده‌ای از کارشناسان معتقدند که پیکان به‌خاطر جوانگرایی محض نتوانست تا اینجای کار نتیجه لازم را بگیرد.

باید اول هدف‌گذاری مشخص شود و شاید باشگاه پیکان در وهله اول این هدف را داشته که یک تیم خیلی جوان را وارد مسابقات کند و صرف باقی‌ماندن در جدول برای آنها کفایت می‌کند، اما اگر به شکل دیگری هست من نمی‌توانم این توجیه را بپذیرم که چون تیم جوانی هستند پس نمی‌توانند شانسی هم داشته باشند و نباید از آنها انتظار زیادی داشت. به این شکل هم نیست که پیکان اصلا بازیکنان باتجربه نداشته باشد اما جوانان زیادی در این تیم هستند که اتفاقا جوانان بسیار خوبی هم به‌شمار می‌روند و من از آنها خیلی خوشم آمد و معتقدم چند تن از آنها در آینده حرف‌های زیادی برای گفتن خواهند داشت اما به‌نظرم روند بازی می‌توانست به این شکل پیش نرود و پیکان سه‌گل را دریافت نکند.

به بازی پرسپولیس مقابل هوادار و تساوی عجیب این تیم مقابل تیم قعرجدولی هوادار برسیم.

پرسپولیس به‌نظر من شروع خوبی در این بازی داشت به‌قدری سرعت بازی این تیم زیاد بود که اگر آنها موفق می‌شدند این روند را درطول بازی ادامه دهند می‌توانستند نتیجه خیلی بهتری را نسبت به چیزی که حاصل شد بگیرند اما در هر صورت این ضرباهنگ در ۱۵دقیقه ابتدایی ادامه داشت و بعد از آن با توجه به روند بازی من فکر می‌کنم به‌قدری درصد اشتباه‌های فردی بازیکنان پرسپولیس بالا رفت که درنهایت نتیجه پایانی هم حاصل شد. بازیکنان این تیم در برخی مواقع توپ‌های راحتی را از دست دادند و این اتفاقات باعث شد آنها این فرصت را به هوادار بدهند تا به بازی برگردد. این درحالی است که آنها تمرکز بالاتری را نسبت به حریف نشان دادند و با هر متر و معیاری که بسنجیم این تیم موفق شد که دو گل به پرسپولیس بزند. به‌نظر من هوادار تیم ضعیفی نبود که ما انتظار داشتیم جلوی پرسپولیس رقیب دست‌وپا بسته‌ای باشد و اتفاقا معتقدم این تیم خیلی هدفمند و با برنامه‌ریزی بازی کرد آن‌هم با توجه به داشته‌ها و موجودی‌ای که دراختیار داشت اما پرسپولیس می‌توانست در این بازی شرایط بهتری را تجربه کند.

اظهارات شما درباره تیم هوادار با رتبه این تیم در جدول رده‌بندی خیلی تناسبی ندارد.

قرار نیست همیشه این موارد توجیه‌کننده وضعیت جدولی یک تیم باشد، هوادار تازه امسال به لیگ برتر آمده و با مشکلات و مصیبت‌های زیادی خودش را به این رقابت‌ها رسانده است پس ما نباید انتظار زیادی در همین اول راه از این تیم داشته باشیم. اتفاقا بخش بزرگی از بازیکنان این تیم را به‌واسطه اینکه سال گذشته خودم در لیگ دسته اول مربی بودم می‌شناسم و بسیاری از آنها محصول لیگ دسته اول فوتبال هستند، یعنی هوادار هزینه‌های آنچنانی برای جذب بازیکن در لیگ برتر هم انجام نداد اما با توجه به جمیع جهات، تا این لحظه عملکرد خوبی داشته و باید به هوادار نمره قبولی داد.

در این ۵سال که پرسپولیس قهرمان ایران شده نقطه‌قوت این تیم به ساختار دفاعی آنها مربوط می‌شد، این درحالی است که الان این موضوع انگار به پاشنه‌آشیل پرسپولیس تبدیل شده است.

نمی‌خواهم بگویم پرسپولیس خط‌دفاع خوبی ندارد اما جدایی کنعانی‌زادگان که بهترین مدافع میانی یکی، دوسال اخیر فوتبال ایران به‌شمار می‌رود این ضربه را زده چون معتقدم جایگزینی او کار ساده‌ای نبود. من فکر می‌کنم حتما باید برای کنعانی‌زادگان و حتی احمد نوراللهی یک جانشین قوی‌تر داشته باشند، اینها بازیکنان خیلی بزرگی بودند که از پرسپولیس جدا شدند. این درحالی است که بازیکنی مانند علی نعمتی در درازمدت بازیکن فوق‌العاده‌ای می‌تواند برای پرسپولیس باشد اما ما درباره تیمی صحبت می‌کنیم که بازی‌کردن در این تیم همراه با استرس زیاد و توانایی‌های ویژه است اگرچه نعمتی و سایر خریدهای این تیم بازیکنان خوبی هستند اما من معتقدم پرسپولیس به جایگزینی مانند کنعانی‌زادگان که بازیکن کاملی محسوب می‌شد نیازمند است، البته مصدومیت سیدجلال حسینی هم دست گل‌محمدی را از این جهت بست اما در هر صورت درمجموع با همین پتانسیلی هم که پرسپولیس دارد این تیم می‌تواند موفقیت‌های خود را دوباره به‌دست بیاورد. این درحالی است که در بازی با هوادار اشتباه‌های فردی برای این تیم خیلی پرتعداد بود و احتمالا مشکلی یا موردی وجود داشته که تمرکز را از تیم گرفته بود. حداقل ما که این موضوع را از بیرون می‌دیدیم و چنین چیزی در ذهن‌مان تداعی می‌شد در غیر این صورت این حجم از اشتباه و از این تعداد از بازیکنان، یک مقدار دور از ذهن بود.