تاریخ : Thu 09 Dec 2021 - 00:58
کد خبر : 65410
سرویس خبری : دانشگاه

۸۵ درصد واکسیناسیون مشهدی‌ها توسط دانشجویان بسیجی انجام شد

برهان دلیری‌فر در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

۸۵ درصد واکسیناسیون مشهدی‌ها توسط دانشجویان بسیجی انجام شد

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد متولی این کار بود. درحال حاضر مدیریت کل عرصه واکسیناسیون استان و به‌صورت ویژه شهر مشهد برعهده بسیج دانشجویی است و خوشبختانه توانستیم حدودا هزار و 500 نفر نیرو در مراکز مختلف تزریق واکسن مستقر کنیم، به‌طوری‌که می‌توان گفت 85 درصد از نیروهایی که در کل مراکز سطح شهر مشهد مشغول واکسیناسیون مردم هستند، از طرف بسیج دانشجویی معرفی شده‌اند.

زهرا رمضانی، روزنامه‌نگار: با روی کار آمدن دولت جدید، سرعت واکسیناسیون گروه‌های مختلف سنی در کشور شتاب بیشتری گرفت و با راه‌اندازی مراکز تزریق واکسن در نقاط مختلف شهرها، ظرف مدت کوتاهی، ‌بخش قابل‌توجهی از مردم دز اول واکسن را دریافت کردند. در این میان، دانشجویان نیز به کمک دولتمردان آمدند تا با تامین نیروی انسانی موردنیاز بتوانند در برخی مراکز به صورت 24 ساعته به تزریق واکسن بپردازند. شهر مشهد در استان خراسان رضوی یکی از همان شهرهایی است که دانشجویان بسیجی همپای دیگر بخش‌های نظام سلامت به پیشبرد برنامه واکسیناسیون کمک کردند. برهان دلیری‌فر، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از شرایط مراکز واکسیناسیون و همچنین جمعیت هدفی که توانستند در این مدت واکسن دریافت کنند، می‌گوید.  او با تاکید بر اینکه بسیج دانشجویی استان خراسان رضوی توانست بخش قابل‌توجهی از نیروی انسانی موردنیاز را تامین کند، گفت:‌ «بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد متولی این کار بود. درحال حاضر مدیریت کل عرصه واکسیناسیون استان و به‌صورت ویژه شهر مشهد برعهده بسیج دانشجویی است و خوشبختانه توانستیم حدودا هزار و 500 نفر نیرو در مراکز مختلف تزریق واکسن مستقر کنیم، به‌طوری‌که می‌توان گفت 85 درصد از نیروهایی که در کل مراکز سطح شهر مشهد مشغول واکسیناسیون مردم هستند، از طرف بسیج دانشجویی معرفی شده‌اند.»

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: «در سطح شهر چند مرکز به‌صورت خاص در اختیار بسیج دانشجویی است و تنها در همین مراکز 600 هزار دز واکسن به مردم تزریق شده است؛ ‌از طرف دیگر 85 درصد از کار تزریق واکسن در کلانشهر مشهد نیز توسط دانشجویان بسیجی انجام شده است، تا جایی که مسئولان استانی نیز بر این امر صحه گذاشته‌اند که حضور بسیج دانشجویی باعث شده کار واکسیناسیون در این شهر با سرعت به پیش رود و مشکلی از این بابت وجود نداشته باشد.»

تزریق دز سوم واکسن به 47 درصد سالمندان واجد شرایط

دلیری‌فر با بیان اینکه از 3 شهریورماه قرارگاه واکسیناسیون استان آغاز به کار کرده و قطعا تا زمانی که نیاز به استقرار این قرارگاه باشد، به کارمان ادامه می‌دهیم، بیان داشت:‌ «در تمام سطح شهر مراکزمان فعال هستند و میزان تزریق واکسن در مشهد از میانگین کشوری نیز بالاتر بوده است. در این طرح عمدتا دانشجویان علوم پزشکی فعال هستند اما در کنار آنها دانشجویانی که به تازگی فارغ‌التحصیل شده و حتی پزشکانی که سال‌ها از فارغ‌التحصیلی آنها می‌گذرد نیز حضور دارند؛ خوشبختانه از لحاظ نیروی انسانی مشکلی نداریم و توانسته‌ایم تمام شهر را تحت پوشش قرار دهیم.»  او به میزان دزهای تزریق‌شده در مراکز سطح استان اشاره و تصریح کرد:‌ «تنها در 4 مراکز که در حرم مطهر، نمایشگاه بین‌المللی، ‌مرکز تخصصی اتباع بازار ملل و مرکز مشهد مال فعال هستند 607 هزار و 160 هزار دز واکسن تزریق شده است. همچنین تعداد نیروهای معرفی‌شده از بسیج دانشجویی به 37 مرکز تا 28 آبان‌ماه هزار و 369 نفر بوده است.»

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره جمعیت هدفی که باید به آنها واکسن تزریق شود، گفت: «نکته قابل‌توجه جمعیت تحت پوشش برای مراکز است، به‌طوری‌که تعداد جمعیت مشمول بالای 12 سال 4 میلیون و 69 هزار و 608 نفر بوده و از این تعداد 3 میلیون و 592 هزار و 220 نفر دز اول و 276 هزار و 932 نفر هر دو دز را دریافت کرده‌اند. همچنین 88.71 درصد گروه سنی بالای 18 سال نوبت اول واکسن را دریافت کرده و 69.75 درصد نیز در گروه سنی بالای 18 سال به لحاظ واکسیناسیون کامل شده‌اند. از طرف دیگر درصد واکسیناسیون نوبت اول در گروه سنی بالای 12 سال نیز 88.27 درصد بوده که در این میان درصد واکسیناسیون کامل برای این رده سنی68.05 درصد بوده است.»

دلیری‌فر به وضعیت تزریق واکسن به جمعیت سالمند مقیم شهر مشهد نیز اشاره و خاطرنشان کرد: «قطعا این جمعیت نیز در همان جمعیت بالای 18 سال دیده شده است اما با این حال باید به این مساله اشاره کنم که 47.35 درصد نیز سالمندان واجد شرایط نیز 3 نوبت واکسن را دریافت کرده‌اند و این نشان می‌دهد که در زمینه واکسن توانسته‌ایم اتفاق قابل‌قبولی را در این شهر رقم بزنیم.»