تاریخ : Thu 09 Dec 2021 - 01:48
کد خبر : 65395
سرویس خبری : ورزش

طلسم یک توئیت

مهاجم ایرانی پورتو برابر اتلتیکو هم شب بدی داشت و مورد انتقاد قرار گرفت

طلسم یک توئیت

طارمی سه‌بار تلاش کرد تا دروازه حریف را باز کند اما در هر سه مورد در رسیدن به این هدف ناموفق بود و نتوانست مسیر درست را برای گلزنی انتخاب کند تا یکی از نمایش‌های ضعیف خود را برای پورتو ارائه کند.

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: نمایش خوب پورتو در نیمه نخست دیدار برابر اتلتیکومادرید هواداران این تیم را امیدوار کرده بود که بتوانند در پایان مسابقه صعود به دور حذفی لیگ قهرمانان را جشن بگیرند. اژدها در خانه کاملا بازی را دراختیار داشت و تماشاگران در ورزشگاه دراگائو منتظر آن لحظه طلایی بودند تا با گلزنی بازیکنان‌شان استادیوم را به مرز انفجار برسانند اما در نیمه دوم شرایط روی یک اشتباه به‌ضرر این تیم شد و درنهایت پورتو با وجود شایستگی از دور مسابقات کنار رفت و راهی لیگ اروپا شد. در هفته ششم مرحله گروهی لیگ قهرمانان پورتو در خانه به مصاف اتلتیکومادرید رفته بود و با توجه به شرایط دیگر دیدار این گروه می‌شد پیش‌بینی کرد که شاگردان کونسیسائو با یک مساوی هم می‌توانند صعود کنند اما با وجود اینکه لیورپول در سن‌سیرو نتیجه مدنظر این تیم را رقم زد اما یاران طارمی در زمین خود با نتیجه 3 بر یک بازی را باختند تا در یک‌قدمی صعود از رسیدن به آن بازبمانند.

فرصت طلایی که از دست رفت

در دقیقه47 وقتی طارمی یک فرصت عالی گلزنی را از دست داد و ضربه‌اش به بالای دروازه یان اوبلاک رفت کونسیسائو ترجیح داد به‌جای واکنشی که در دیدار برابر لیورپول پس از از دست رفتن فرصت توسط مهاجم ایرانی‌اش نشان داد و به‌شدت عصبانی شده بود، مقداری آب بنوشد و خود را این‌گونه آرام کند. او تیمش را با تفکرات تهاجمی راهی زمین کرده بود و به‌نظر می‌رسید اتلتیکومادرید اسیر تاکتیک‌های این مربی جوان شده است اما در دقیقه56 یکی از مهم‌ترین اتفاقات بازی رخ داد که کار را برای میزبان سخت کرد. سایت «مایس‌فوتبال» پرتغال درباره این مسابقه نوشت: «در ابتدای نیمه دوم طارمی بهترین فرصت را برای پیش انداختن تیمش داشت اما به‌جای اینکه آن را به‌راحتی تبدیل به گل کند توپ را به بالای دروازه حریف زد و به این ترتیب یکی از بهترین شانس‌های گلزنی تیمش را از دست داد. در این دقایق هنوز بازی با تساوی بدون گل در جریان بود و اوتاویو با زرنگی توپ را در محوطه جریمه از کاراسکو گرفت و فرصتی طلایی را برای مهاجم ایرانی تیمش فراهم کرد اما او با ضربه‌ای بد کار خوب هم‌تیمی‌اش را هدر داد تا این فرصت ایده‌آل از دست برود. او که پیش از این نشان داده بود در استفاده از موقعیت‌ها تبحر خوبی دارد در دیدارهای اخیر تیمش نتوانسته در این کار موفق باشد و شانس‌های خوبی را برای گلزنی از دست داده است. گل شدن این توپ می‌توانست کاملا شرایط بازی را به سود پورتو تغییر دهد و شانس آنها برای صعود به دور بعد به‌مراتب بالاتر می‌رفت اما تنها 10دقیقه بعد نوبت به آنتون گریزمان رسید تا از فرصتی که روی یک کرنر و دفع ناقص طارمی نصیبش شده بود به بهترین نحو استفاده کند و تیمش را به گل برساند. این مهاجم ایرانی که در نیمه نخست هم یک کارت زرد دریافت کرده بود، با از دست دادن یک موقعیت طلایی و همچنین تاثیری که در گل نخست حریف داشت درنهایت در دقیقه82 جای خود را به تونی مارتینز داد.»

سایت «گل‌پوینت» هم بین بازیکنان حاضر در ترکیب اصلی پورتو بدترین نمره را به طارمی و زایدو داده است که هر دو نمره ضعیف 4.7 را دریافت کرده‌اند. این سایت درباره عملکرد مهاجم ایرانی پورتو در این مسابقه نوشت: «طارمی سه‌بار تلاش کرد تا دروازه حریف را باز کند اما در هر سه مورد در رسیدن به این هدف ناموفق بود و نتوانست مسیر درست را برای گلزنی انتخاب کند تا یکی از نمایش‌های ضعیف خود را برای پورتو ارائه کند.» طارمی حتی از امبمبا که روی دو گل حریف مقصر اصلی بود نمره کمتری گرفت تا در یکی از حساس‌ترین دیدارهای این فصل تیمش نتواند عملکرد موفقی داشته باشد. پورتو درحالی این بازی را واگذار کرد که آمار انتهای بازی کاملا به سود این تیم پرتغالی بود. آنها 66درصد مالکیت توپ را دراختیار داشتند و شوت‌های بیشتری را روانه دروازه اتلتیکو کردند. ازسوی دیگر تعداد پاس‌های این تیم نیز بیش از دوبرابر حریف قدرتمند اسپانیایی بود اما درنهایت این شاگردان سیمئونه بودند که به‌خوبی از فرصت‌های خود استفاده کرده و با سه‌امتیاز به مادرید برگشتند. با این حال امید گلزنی اتلتیکو در این بازی 3.4 و برای پورتو 1.5 بود که نشان می‌دهد قهرمان فصل پیش لالیگا در خلق موقعیت عملکرد بهتری داشته و درنهایت نیز بهره لازم را از این برتری برد.

بی‌تردید تجربه بیشتر بازیکنان و کادرفنی اتلتیکو در این مسابقه کاملا نمود داشت و این تیم اگرچه در دقایقی که بازی دچار تنش‌های عجیبی شده بود کاراسکو را به‌دلیل اخراج شدن از دست داد اما تنها چند دقیقه بعد کاری کردند تا وندل که تازه به بازی آمده بود هم کارت قرمز بگیرد و دوباره شرایط برابر شود. در چنین شرایطی نفرات کم‌تجربه‌تر میزبان که ادامه‌دهنده این تنش‌ها بودند درنهایت ضرر کردند و بازی با برتری قاطع اتلتیکو و صعود آنها همراه بود.»

پس از دعوا با اسکوچیچ

این دومین بازی پیاپی طارمی در لیگ قهرمانان است که او کمترین نمره را بین نفرات تیمش از گل‌پوینت می‌گیرد. مهاجم تیم‌ملی ایران که البته در این روزها فعلا از دعوت به اردوی تیم‌ملی هم محروم است در بازی قبلی مقابل لیورپول هم یک فرصت خوب گلزنی را از دست داد و نمره ضعیف 4.7 گرفت. البته در بازی سه‌شنبه‌شب سایت هواسکورد به او نمره متوسط 6.3 را داد و به این ترتیب بالاتر از سه بازیکن دیگر تیمش قرار گرفت. طارمی در دیدار با اتلتیکو با سه شوت، 57درصد پاس موفق، یک برتری در نبردهای هوایی و 2تکل نمایش چندان خوبی در ترکیب تیمش نداشت.

اما چه شد که بازیکنی که در عرض 6هفته در لیگ 7گل زده بود و به‌نظر می‌رسید درحال اوج‌گیری است در 7بازی اخیر تیمش در تمامی رقابت‌ها در به ثمر رساندن گل ناکام مانده و فرصت‌ها را یکی پس از دیگری از دست می‌دهد. شاید یکی از دلایل عدم تمرکز او در مسابقات و نمایش ضعیفش در برخی از این دیدارها مشکلاتی بود که در هفته‌های اخیر با سرمربی تیم‌ملی داشته است و عدم دعوت به اردوی قبلی این تیم برای دو مسابقه برابر لبنان و سوریه باعث‌شده شرایط خوبی در باشگاهش نداشته باشد. طارمی از زمانی که از فهرست نفرات تیم‌ملی خط خورد و به‌دلیل توئیت جنجالی‌اش، توسط اسکوچیچ تنبیه شد تاکنون در 5بازی برای پورتو به میدان رفته که حاصل آن تنها 2پاس‌گل برای او بوده است.

او در این مدت سه‌بار در لیگ و دوبار هم در لیگ قهرمانان بازی کرده و همان‌طور که اشاره شد در لیگ قهرمانان نمرات بدی را کسب کرده و در لیگ هم عملکردش براساس آنچه گل‌پوینت برآورد کرده تقریبا متوسط بوده است. او در لیگ ابتدا برابر سانتاکلارا به میدان رفت که اگرچه تیمش این بازی را با سه‌گل برد و پاس یکی از این گل‌ها را هم طارمی داد اما در پایان نمره‌ای بهتر از 6 نصیبش نشد. او در این بازی فقط یک شوت به‌سمت دروازه حریف داشت که برای مهاجمی همچون او که در این دو فصل یکی از بهترین‌های تیمش بوده، آماری بسیار نگران‌کننده است.

ویتوریا گیمارش حریف بعدی پورتو در لیگ بود که در این مسابقه هم طارمی از ابتدا در ترکیب بود و نمره 6.1 را گرفت که البته در این بازی روی هیچ‌یک از دوگل تیمش تاثیری نداشت. او 4شوت داشت که دو مورد آن در چارچوب بود اما بازهم نتوانست طلسم گل‌نزدن‌هایش را بشکند. این مهاجم ایرانی این هفته در دیدار برابر پورتیموننزه عملکرد بهتری ارائه کرد و بازهم پاس‌گل داد تا تیمش با سه‌گل پیروز شود تا نمره نسبتا خوب 6.7 را بگیرد اما همچنان چشمه گلزنی‌اش خشک ماند. طارمی در این مسابقه به‌مراتب بهتر از دو دیدار قبلی بود و 6پاس کلیدی برای هم‌تیمی‌هایش ارسال کرد تا دوباره در مسیر بازگشت به اوج قرار گیرد؛ اتفاقی که در مصاف با اتلتیکو دوباره روندی معکوس گرفت و او بازهم دچار افت شد.

نمایش خوب پیش از جنجال

طارمی پیش از خط‌خوردن از تیم‌ملی و در 5بازی قبلی تیمش در رقابت‌های داخلی و لیگ قهرمانان عملکرد به‌مراتب بهتری داشت. در دیدار رفت مقابل میلان پاس تنها گل تیمش را داد تا در انتهای بازی نمره 6.7 را گرفته و یکی از بازیکنان برتر تیمش لقب بگیرد. 6شوتی که در این بازی به‌سمت دروازه روسونری زد و 6.0 امید گلزنی او را به یکی از پرتلاش‌ترین بازیکنان این مسابقه تبدیل کرد که درنهایت به‌طرزی جالب پاس تک‌گل تیمش را نیز برای لوئیس دیاز فراهم کرد. 6پاس کلیدی، 11قطع توپ و 12بار تصاحب توپ در زمین حریف باعث شد یکی از بهترین عملکردهایش در این فصل لیگ قهرمانان را ارائه کند. در بازی برگشت اما اوضاع برایش چندان خوب پیش نرفت که شاید ماموریتی که کونسیسائو برایش در نظر گرفته بود در این عملکرد ناموفق بی‌تاثیر نبود. طارمی در این بازی بیشتر باید روی پای هافبک‌های حریف می‌رفت و مانع از بازی‌سازی آنها می‌شد به این ترتیب کمتر فرصت نزدیک شدن به دروازه میلان را پیدا کرد و البته در دوئل‌های هوایی هم تنها در 2مورد از 8دوئل موفق بود تا در انتهای بازی نمره ضعیف 5 را بگیرد.

در لیگ پرتغال هم پس از نمایش بدی که برابر پاکوس‌فریرا داشت و درنهایت با اخراجش از زمین همراه بود در دو مسابقه بعدی عملکردی فوق‌العاده داشت و نقش مهمی در بردهای تیمش برابر توندلا و بواویستا ایفا کرد. دیدار برابر توندلا شاید بهترین نمایش او در این فصل بود که با هت‌تریک در این مسابقه توانست به‌تنهایی برتری تیمش را رقم بزند. شب، شب طارمی بود و او با 5شوت، 7حضور موفق در محوطه جریمه حریف و نمایشی عالی نمره 8/8 را گرفت تا جایزه بهترین بازیکن زمین را هم تصاحب کند. این اوج درخشش او در این فصل بود که البته آخرین گل‌های او در این هفته‌ها محسوب می‌شود. این نمایش خوب در بازی بعدی تیمش نیز ادامه داشت و این‌بار با دو پاس در برتری 4 بر یک پورتو مقابل یاران علیرضا بیرانوند اثرگذار بود. طارمی در این مسابقه نمره6.7 را گرفت که یکی از مهم‌ترین دلایل کم‌شدن نمره او از دست دادن یک فرصت خوب گلزنی و 7کنترل ناموفق توپ بود که شبی پرفرازونشیب را برایش رقم زد. طارمی در این بازی کارت زرد گرفت و کونسیسائو از ترس اینکه مهاجم تیمش دوباره اخراج نشود مجبور شد او را تعویض کند.

مقایسه این دو مقطع نشان می‌دهد طارمی پس از مشکلاتی که در تیم‌ملی داشته اگرچه در پاس‌گل همچنان موفقیت‌هایی داشته اما دیگر نتوانسته برای تیمش گلزنی کند و تمرکز کافی را برابر دروازه حریفان ندارد. همان‌طور که هفته پیش کونسیسائو درباره او گفت که در زمان‌های حساس تصمیمات اشتباهی می‌گیرد و وقتی باید پاس بدهد، به‌سمت دروازه حریفان شوت می‌زند و زمانی که باید خودخواه باشد توپ را پاس می‌دهد.
افت او در سه مسابقه اخیر تیمش در لیگ قهرمانان و در دور برگشت شاید یکی از دلایل اصلی عدم نتیجه‌گیری این تیم در پایان دور گروهی و حذف از این مسابقات باشد. او که سال قبل دوگل برابر یوونتوس و چلسی زده بود و اعتمادبه‌نفس خوبی به‌دست آورده بود در این دوره فقط دروازه لیورپول را در دور رفت باز کرد و در دور برگشت نتوانست در موفقیت‌های تیمش تاثیرگذار باشد.

افت نسبت به فصل قبل

طارمی اگرچه نسبت به همین مقطع در فصل قبل آمار بهتری در لیگ داشته اما این نکته را نباید فراموش کرد که او در هفته‌های ابتدایی سال قبل به‌تازگی به تیم جدیدش پیوسته بود و کمتر فرصت بازی در ترکیب اصلی را به‌دست می‌آورد. او فصل قبل تا پایان هفته سیزدهم درحالی که تقریبا در نیمی از دیدارهای در ترکیب اصلی بود، 6گل و 3پاس‌گل در کارنامه‌اش به ثبت رسیده بود. در این فصل او به انتخاب نخست کونسیسائو در خط‌حمله تبدیل شده و در تمامی بازی‌ها در ترکیب اصلی حضور داشته و در این 13هفته که از مسابقات سپری شده 7گل و 4پاس‌گل داشته که اگرچه بهتر از فصل قبل است اما میانگین این آمار نسبت به دقایقی که در زمین حضور داشته دچار افت شده است. شاید یکی دیگر از دلایل افت مقطعی او در این برهه از فصل اطمینان از حضور در ترکیب اصلی باشد که باعث شده نتواند درخشش عالی فصل قبل را تکرار کند.

پورتو یکشنبه آینده در دیداری حساس برابر براگا به میدان می‌رود و طارمی باید در این مسابقه مهم ثابت کند که هنوز هم یکی از ستاره‌های بدون جانشین تیمش محسوب می‌شود و می‌تواند در روزهای مهم به کمک تیمش آمده و در راه رسیدن به قهرمانی لیگ پورتو را یاری کند.