تاریخ : Wed 08 Dec 2021 - 00:57
کد خبر : 65315
سرویس خبری : سیاست

دنبال درآمدزایی سالم غیر از آنتن‌فروشی هستیم

رئیس صداوسیما در مراسم روز دانشجو:

دنبال درآمدزایی سالم غیر از آنتن‌فروشی هستیم

مسائل را در حوزه تبلیغات، فیلم و مجموعه‌های تلویزیونی و همه مسائل تشریح می‌کنیم. ببینیم قبلی‌ها چه کردند که نشد. مسئولان قبلی با همه زحماتی که کشیدند و اگر مورد اعتماد رهبر نبودند منصوب نمی‌شدند، اما نتوانستند و توفیقات لازم را نداشتند و باید اینها را آسیب‌شناسی کنیم.

یکی از جلسات مهم و پرنکته برگزارشده در روز سه‌شنبه به‌مناسبت روز دانشجو، نشست نمایندگان تشکل‌های دانشجویی و دانشجویان دانشگاه صداوسیما با پیمان جبلی، رئیس رسانه ملی بود. این جلسه از دو جنبه جلسه مهم و قابل‌توجهی بود. یکی اینکه عبدالعلی علی‌عسگری، رئیس پیشین صداوسیما، حداقل در عمل، باوری به برگزاری نشست با دانشجویان نداشت و اولین و آخرین جلسه جامع او با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی که به مناسبت روز دانشجو در سال 97 برگزار شد، با حواشی عجیب‌وغریبی همراه بود. یکی از آن حواشی به اعتقاد دانشجویان حاضر در جلسه، پخش تقطیع‌شده سخنان آنان در نشست از اخبار سیما بود. جنبه دیگر اهمیت بالای جلسه بعدازظهر دیروز رئیس رسانه ملی با دانشجویان هم مربوط به سخنان جبلی و وعده او درباره تداوم این‌گونه نشست‌های دانشجویی درطول دوران مسئولیتش بود.

در این نشست سه ساعت‌ونیمه، نمایندگان تشکل‌های دانشجویی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، جامعه رسانه اسلامی دانشگاه صداوسیما، بسیج دانشجویی دانشگاه صداوسیما، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، اتحادیه دفتر تحکیم وحدت، جنبش عدالتخواه دانشجویی و نماینده نشریات دانشجویی چنددقیقه‌ای فرصت داشتند تا مطالبات، انتقادات و نگرانی‌های خود را در حضور رئیس جدید صداوسیما مطرح کنند.

اکثر نطق‌ها هم با محوریت انتقاد از برخی کاستی‌های مجموعه ریاست پیشین، ازجمله انفعال رسانه ملی در بزنگاه‌ها، رویکرد ضدگفت‌وگو و مشورت‌گریز مدیران سیما، افزایش غیرمعمول حجم تبلیغات، راه باز برخی نهادها و دستگاه‌ها برای اعمال‌نظر در سیاست‌های رسانه ملی و نقدهایی اینچنین که البته اکثرا در بالاترین سطح از صراحت و شور مطرح می‌‌شد که البته دانشجویان داخل سالن هم با تشویق‌هایشان، میزان وجد و شعف خود از این شنیده‌ها را نشان می‌دادند؛ شنیده‌هایی که در دوران ریاست رئیس پیشین صداوسیما بر این مجموعه، کمتر مجالی برای مطرح شدن آنان برای فعالان دانشجویی فراهم می‌شد.

رئیس سازمان صداوسیما در این جلسه گفت: «استقلال سیاسی را به‌معنای اینکه رسانه ملی رسانه نظام باشد و وامدار هیچ دستگاه و جریان خاصی نباشد، در دستورکار قرار داده‌ایم. دوستان و جریانات مختلف عزیز هستند اما عزیزتر از آنها برای ما نظام است.»

رئیس رسانه ملی گفت: «ما برنامه گفت‌وگومحوری را طراحی خواهیم کرد که موضوع آن انتقاد از صداوسیما باشد.» جبلی در حاشیه دیدار صمیمانه رئیس رسانه ملی با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در جمع خبرنگاران درباره نقش رادیو در رسانه ملی افزود: «نقش رادیو‌ آنقدر مهم است که رسانه‌ای که توانست فتنه سامانه‌های سوخت را خنثی کند رادیو بود. رادیو رسانه صمیمی، گرم و همراه مردم است که در بیشتر مواقع به‌تنهایی می‌تواند مدیریت بسیاری از چالش‌ها و مدیریت فرهنگی را به عهده بگیرد.»

رئیس رسانه ملی درباره نقدهای واردشده به شیوه گفت‌وگوی رئیس‌جمهور با مردم افزود: «امیدواریم در گفت‌وگوهای آینده نهاد رسانه‌ای دولت و نهاد رسانه‌ای ریاست‌جمهوری با همکاری صداوسیما بتوانند نقش سازنده‌تری را در رساندن صدای مردم و مطالبه از مسئولان ایفا کنند و مصاحبه منصفانه مطالبه‌گرانه‌ای از مقامات عالی کشور داشته باشند.»

جبلی ادامه داد: «صداوسیما تریبون کدام مردم است؟ همه مردم. یعنی کسانی که به رئیسی رأی دادند؟ یعنی کسانی که نقد دارند؟ یعنی آن مردمی که روز تشییع سردار سلیمانی خیابان‌های ایران را پر کردند. شما همه جزء آنها بودید. برخی برای نخستین‌بار بعد از انقلاب به کف خیابان آمدند. به همه‌چیز نقد داشتند اما به سردار سلیمانی افتخار کردند و اشک ریختند. ما وامدار آنها هستیم، حتی اگر به ما نقد داشته باشند. امانت مردم دست ماست، وقتی از کسی امانتی می‌گیرید، باید به او برگردانید و ضامن آن هستید.»

وی ادامه داد: «مسائل را در حوزه تبلیغات، فیلم و مجموعه‌های تلویزیونی و همه مسائل تشریح می‌کنیم. ببینیم قبلی‌ها چه کردند که نشد. مسئولان قبلی با همه زحماتی که کشیدند و اگر مورد اعتماد رهبر نبودند منصوب نمی‌شدند، اما نتوانستند و توفیقات لازم را نداشتند و باید اینها را آسیب‌شناسی کنیم.»

وی به پوشش اخبار اصفهان اشاره کرد و افزود: «در تمام مدت‌زمان اعتراض کشاورزان زخم‌خورده که حق به‌جانب‌شان بود و بسیاری‌شان از قشر متدین و پدر شهید بودند و به‌دلیل بی‌تدبیری مسئولان درطول سال‌های متمادی زندگی‌شان متلاشی شده و چیزی ندارند، اخبارشان را پوشش دادیم. فرد یزدی آب ندارد، چهارمحالی و خوزستانی هم همین‌طور. ما اینها را پوشش دادیم و رسید به جمعیتی که نادیده گرفتنش سر در برف بردن بود. وظیفه ما بود. حق‌شان و مطالبه‌شان بود. ما این را گفتیم همانطور که در ماجرای بنزین صاف و صادق به مردم گفتیم که حمله سایبری است، ما تصمیم گرفتیم با مردم صادق باشیم.»

جبلی ادامه داد: «چرا اجازه بدهیم به رسانه‌های دشمن؟ ما این اجازه را ندادیم که آنها بگویند چون قرار است بنزین گران شود این اتفاق رخ داد. یا چون دارند نفت را به سوریه و لبنان صادر می‌کنند این کار را می‌کنند! حق با این مردم است و ما هم از این پس همه اینها را انجام می‌دهیم. اینها مردمی هستند که کارد به استخوان‌شان رسید اما دم برنیاوردند. ما زمانی در جنگ بردیم که به مردم میدان دادیم. حضور مردمی است که ما را نجات داده است. صداوسیما را هم باید مردمی اداره کرد. دو روز دیگر شما مدیران تولید محتوا و رئیس صداوسیما می‌شوید.»

رئیس رسانه ملی در پاسخ به نقدی که درباره تبلیغات در سازمان صداوسیما شد، گفت: «ما صداوسیمایی با حدود ۳۰ هزار کارمند و ۱۲ هزار بازنشسته داریم. حدود ۵۰ هزار نفری که همه‌شان حق دارند. ما تولیداتی داریم که نیاز به منابع دارد و منابع ما درحال حاضر کافی نیست. ما همین الان هم از استقلال مالی عقب افتاده‌ایم و شما هم باید کمک کنید ما برایش راهکار داریم و به‌دنبال درآمدزایی سالم غیر از آنتن‌فروشی هستیم. من هم قبول دارم در بیشتر موارد آگهی بازرگانی ضدفرهنگی هم بوده است. ضمن اینکه بخشی از اینها به اقتصاد ملی کمک می‌کند.» وی درباره مرجعیت رسانه‌ای صداوسیما افزود: «ممکن است اشتباهاتی هم داشته باشیم. من به جاهایی هم که ما را احضار کردند گفتم دل ما را خالی نکنید. البته در آن جلسات به ما نگفتند کار بدی کردید، گفتند کار خوبی بود، اما...، و از شما می‌خواهم سال دیگر در حل این «اما»‌ها کمک کنید. ما در مرجعیت خبری و افزایش اعتماد مردم قطعا چالش داریم، با این‌حال تا وقتی رسانه ملی اعتماد مردم را جلب نکند نمی‌تواند هدایت فرهنگی داشته باشد.» جبلی درباره مجموعه‌های رسانه ملی افزود: «تعداد مجموعه‌هایی که اشاره کردید خبر توقیفش منتشر شد. واقعا ۱۵ مجموعه نبود. کمتر بود. آنچه را که به‌نظر می‌رسد با دغدغه‌ها تعارض دارد، در مسیر اصلاح بیندازیم. وقتی مجموعه ضدفرهنگی است، با همه هزینه‌هایی که کرده‌ایم اما نباید پخش کنیم. هدف ما این است که رسانه ملی فرماندهی کند، نه اینکه از بیرون اثری به رسانه ملی تزریق شود. صداوسیما در دهه‌های گذشته روی صندلی خود ننشسته بود، بلکه فرد یا جریان دیگری نشسته بود.»