تاریخ : Tue 07 Dec 2021 - 01:52
کد خبر : 65227
سرویس خبری : ورزش

شانس خوب یاران طارمی برای صعود از گروه مرگ

هفته پایانی مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا

شانس خوب یاران طارمی برای صعود از گروه مرگ

هفته ششم و پایانی دیدارهای مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا از امشب آغاز می‌شود تا تکلیف هشت تیم صعود‌کننده به مرحله بعد و همچنین چهار تیمی که راهی دور حذفی لیگ اروپا خواهند شد، مشخص شود. البته در میان تیم‌هایی که امشب به مصاف رقبای خود می‌روند تکلیف صعود هفت تیم به دور بعدی مسابقات مشخص شده و تنها در گروه دو که از ابتدای قرعه‌کشی به گروه مرگ شهرت یافت، همچنان نامشخص است و فقط لیورپولی‌ها خیال‌شان از صدرنشینی راحت است.

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: هفته ششم و پایانی دیدارهای مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا از امشب آغاز می‌شود تا تکلیف هشت تیم صعود‌کننده به مرحله بعد و همچنین چهار تیمی که راهی دور حذفی لیگ اروپا خواهند شد، مشخص شود. البته در میان تیم‌هایی که امشب به مصاف رقبای خود می‌روند تکلیف صعود هفت تیم به دور بعدی مسابقات مشخص شده و تنها در گروه دو که از ابتدای قرعه‌کشی به گروه مرگ شهرت یافت، همچنان نامشخص است و فقط لیورپولی‌ها خیال‌شان از صدرنشینی راحت است. در این گروه پورتو با مهدی طارمی رقابت نزدیکی با اتلتیکومادرید و البته میلان برای رسیدن به مرحله بعد دارند و هردو مسابقه این گروه از اهمیت بالایی برخوردار است. در گروه چهارم نیز رئال و اینترمیلان که صعودشان قطعی شده نبردی جذاب را برای صدرنشینی پیش‌رو دارند.

بدون په‌په و امیدوار به طارمی

پس از مشخص‌شدن نتایج قرعه‌کشی مرحله گروهی شاید کمتر کسی تصور می‌کرد در پایان 5 دور دیدارهای گروه دوم این پورتو باشد که در رتبه دوم قرار گرفته و تیم‌های مدعی میلان و اتلتیکومادرید پشت‌سر آنها قرار بگیرند. پورتو درحالی مسابقات را آغاز کرد که با یک تساوی بدون گل در زمین اتلتیکومادرید به ادامه مسابقات امیدوار شد و حتی شکست سنگین برابر لیورپول هم مانع از عملکرد خوب آنها در دو مسابقه بعدی برابر میلان نشد. یک برد و یک تساوی حاصل دو مسابقه بعدی آنها با روسونری بود. در آنفیلد آنها دوباره به لیورپول باختند و حالا در بازی آخر امیدوارند با کسب یک تساوی در زمین خود برابر قهرمان فصل پیش لالیگا بتوانند راهی مرحله حذفی شوند. شاگردان کونسیسائو روند خوبی در این تورنمنت داشتند و شاید اگر در دیدار رفت کمی خوش‌شانس بودند حتی با 3 امتیاز از وندامترو پولیتانو خارج می‌شدند. با این حال در شرایط کنونی تقریبا سرنوشت صعود دست خودشان است و با برد در مسابقه امشب قطعا راهی دور بعد می‌شوند و اگر حتی به تساوی برسند هم می‌توانند امیدوار باشند که شاگردان یورگن کلوپ در دیدار پایانی خود به میلان نباخته و به این تیم پرتغالی برای رسیدن به یک‌هشتم نهایی کمک کنند.

مهم‌ترین نگرانی کونسیسائو برای دیدار امشب مصدومیت په‌په، مدافع باتجربه تیمش است که به احتمال زیاد در این مسابقه غایب خواهد بود و تجربه او می‌توانست در این دیدار حساس کمک زیادی به پورتو کند. ایوان مارکانو دیگر مصدوم این تیم است که در بازی امشب غایب خواهد بود اما شرایط ژوائو ماریو مشخص نیست و کادر پزشکی باشگاه در تلاش است تا او را به این بازی برساند. سایت «اسپورتسکیدا» درباره مصاف امشب دو تیم می‌نویسد: «پورتو در خانه باید به مصاف اتلتیکومادرید برود و با توجه به اینکه فعلا 5 امتیازی است فرصت بسیار خوبی برای رسیدن به دور بعدی مسابقات دارد. در خط حمله این تیم احتمالا دوباره شاهد زوج مهدی طارمی و اوانیلسون خواهیم بود. طارمی در این فصل هم عملکرد خوبی در ترکیب تیمش داشته و در دیدار رفت برابر لیورپول هم گل زد اما در دیدار برابر اتلتیکو، کونسیسائو نیاز بیشتری به گلزنی او دارد تا شاید برای نخستین‌بار در جدال‌های این دو تیم بتواند برنده باشد. به‌جز مسابقه رفت که با تساوی خاتمه یافت دو تیم دو بار دیگر در سال 2013 رودرروی هم قرار گرفتند که هر دو مسابقه را روخی‌بلانکو به سود خود به پایان برد. اتلتیکو حالا خطر حذف در مرحله گروهی را به خوبی حس می‌کند و اگر این اتفاق رخ دهد برای نخستین‌بار از فصل 2018-2017 است که آنها نتوانسته‌اند راهی مرحله حذفی لیگ قهرمانان شوند. شاگردان دیه‌گو سیمئونه در این هفته‌ها روند ناامیدکننده‌ای را در پیش گرفته‌اند و در 10 بازی اخیر خود در تما‌می رقابت‌ها تنها سه‌بار موفق به شکست دادن حریفان خود شده‌اند و فقط یکی از این سه بازی در زمین رقبا بوده است. به این ترتیب شرایط برای این مربی آرژانتینی چندان بر وفق مراد نیست و به نظر می‌رسد احتمال تساوی دو تیم بیشتر باشد.»

استفان ساویچ تازه‌ترین مصدوم تیم سیمئونه است و به این ترتیب او علاوه‌بر این مدافع تیمش، کایرن تریپیه، ایوان ساپونیچ و خوزه خیمنز را در اختیار ندارد اما امیدوار است با کمک لوئیس سوارز، آنتوان گریزمان و ژوائو فلیکس در خط حمله بتواند نتیجه موردنظرش را در این مسابقه به دست آورد. او درحالی تیمش را برای بازی امشب آماده می‌کند که شنبه‌شب در مصاف با مایورکا شکستی ناباورانه را تجربه کرد و حالا فاصله‌ای 10 امتیازی با رئال‌مادرید صدرنشین در لالیگا دارد. در چنین شرایطی پورتو که در لیگ پرتغال در صدر جدول قرار دارد و هر 8 بازی قبلی خود در لیگ را با برد پشت‌سر گذاشته است فرصت خوبی دارد تا شگفتی‌سازی خود در این گروه را کامل کرده و بالاتر از دو تیم نامدار میلان و اتلتیکو راهی مرحله بعد شود.

مهدی طارمی هم اگرچه در هفته‌های اخیر در گلزنی موفق نبوده و حدود یک ماه و نیم از آخرین گلش برای پورتو می‌گذرد اما در هفته‌های اخیر در ارسال پاس گل برای هم‌تیمی‌هایش موفق بوده و در این مدت به این طریق به تیمش کمک کرده است.

در دیگر دیدار این گروه و در ورزشگاه سن‌سیرو میلان که در دور رفت امتیازی کسب نکرده بود و در آستانه حذف از این مسابقات بود، رودرروی لیورپول قرار می‌گیرد و تنها با برتری در این مسابقه می‌تواند امیدوار به صعود باشد. استفانو پیولی پس از هفت سال تیمش را به لیگ قهرمانان رسانده اما بازگشت باشکوهی به این مسابقات نداشت اما پس از برتری در دیدار قبلی مقابل اتلتیکومادرید حالا حتی یکی از مدعیان صعود است. لیورپول اگرچه صدرنشینی خود را قطعی کرده و مسابقه امشب برایش جنبه تشریفاتی دارد اما مسلما بازی سختی را برای روسونری رقم خواهد زد. میلانی‌ها که در ابتدای هفته با دو گل سالرنیتانا را شکست دادند، در این بازی رافائل لیائو و پیترو پیگری را به‌دلیل مصدومیت از دست دادند و این دو بازیکن به‌دلیل مشکلی که در عضله پای خود دارند در مسابقه امشب قادر به همراهی تیم خود نخواهند بود. پیولی علاوه‌بر این دو بازیکن، سیمون کیائر، داویده کالابریا، آنته ربیچ، اولیویه ژیرو و سامو کاستیخو را به‌دلیل آسیب‌دیدگی در اختیار ندارد اما بازگشت تئو هرناندز پس از مدتی مصدومیت می‌تواند خبر خوبی برای هواداران این تیم باشد. میلان در بازی رودررو شرایط بهتری نسبت به اتلتیکو دارد اما اگر با پورتو هم امتیاز شود با توجه به شکستی که برابر این تیم داشته در رده‌ای پایین‌تر قرار خواهد گرفت.

دیدارهای تشریفاتی

در گروه نخست این مسابقات تکلیف دو تیم مدعی مشخص شده و منچسترسیتی به‌عنوان صدرنشین و پاری‌سن‌ژرمن بین یکی از تیم‌های دوم راهی دور بعد خواهد شد که به احتمال زیاد جدال سختی را در مرحله یک‌هشتم نهایی برابر صدرنشینان گروه‌های هشت‌گانه خواهد داشت. پاریسی‌ها با برتری برابر سیتی در بازی رفت امید زیادی به صدرنشینی داشتند اما دو تساوی برابر بروژ و لایپزیگ کار شاگردان پوچتینو را خراب کرد و به این ترتیب آنها پس از ناکامی در دیدار قبلی خود برابر آبی‌های منچستر امید خود را برای صدرنشینی از دست دادند.

در این شرایط دیدارهای امشب تنها برای دو تیم دیگر این گروه اهمیت خواهد داشت و آنها برای رسیدن به رده سوم و صعود به لیگ اروپا تلاش خواهند کرد. لایپزیگ و بروژ بلژیک هر دو چهار امتیازی هستند اما تیم آلمانی تفاضل گل به مراتب بهتری دارد و اگر نتیجه‌ای مشابه در دیدارهای امشب خود کسب کنند این لایپزیگ خواهد بود که بالاتر از حریف قرار می‌گیرد. آنها در خانه میزبان سیتی هستند و با توجه به اینکه این تیم انگلیسی ‌انگیزه‌ای برای این مسابقه ندارد و احتمالا به بازیکنان جوان و ذخیره خود میدان خواهد داد می‌توانند به موفقیت در این مسابقه امیدوار باشند.

در گروه سوم اما هردو مسابقه تشریفاتی خواهد بود و تا قبل از دیدارهای هفته آخر تکلیف تیم‌ها و رتبه‌های آنها کاملا مشخص است. آژاکس که عملکردی عالی در این گروه داشته درکنار لیورپول و بایرن‌مونیخ تنها تیم‌هایی هستند که در این دوره هر پنج بازی ابتدایی خود را با برد پشت‌سر گذاشته‌اند. شاگردان اریک تن‌هاگ که در لیگ هلند نیز صدرنشین هستند با دو برد پرگل 4 بر صفر و 3 بر یک برابر دورتموند نشان دادند در فرم بسیار خوبی قرار دارند و اگر قرعه‌ای مناسب در این دوره داشته باشند شاید دوباره عملکرد خوب خود در سال 2019 و صعود به نیمه‌نهایی را تکرار کنند. آنها امشب میزبان اسپورتینگ لیسبون 9 امتیازی هستند که در بازی قبلی خود فراتر از انتظار ظاهر شد و توانست با برتری 3 بر یک برابر نماینده آلمان، دومی خود در گروه را قطعی کند. دورتموندی‌ها که به نظر می‌رسید یکی از مدعیان اصلی این گروه هستند، وداعی زودهنگام با این تورنمنت داشتند و حالا باید به فکر موفقیت در لیگ اروپا باشند و احتمالا با ستاره‌هایی چون ارلینگ هالند یکی از مدعیان آن رقابت‌ها خواهند بود. آنها امشب در خانه میزبان بشیکتاش هستند که هنوز امتیازی به دست نیاورده است و از این حیث در بین 32 تیم حاضر در این مرحله منحصربه‌فرد هستند.

شاهکار کارلتو

رئال‌مادرید فصل پیش با زین‌الدین زیدان در رده دوم لالیگا قرار گرفت و کمتر کسی انتظار داشت کارلو آنچلوتی در شروع کارش در این باشگاه چنین عملکرد خیره‌کننده‌‌ای با این تیم داشته باشد. او با گذشت 16 هفته از آغاز فصل فاصله 8 امتیازی با تیم دوم جدول ایجاد کرده و به‌نوعی تیمش را به‌عنوان مدعی نخست قهرمانی مطرح کرده است. در لیگ قهرمانان هم رئال‌مادرید اگرچه شروع نگران‌کننده‌ای داشت اما در ادامه به شرایط مطلوب برگشتند و حالا با دو امتیاز نسبت به اینترمیلان درصدر جدول قرار دارند. دو تیم امشب درحالی در برنابئو رودرروی هم قرار می‌گیرند که صعودشان به دور بعد قطعی شده و رئال تنها با یک تساوی صدرنشینی خود را تثبیت خواهد کرد. شنبه‌شب شاگردان آنچلوتی هشتمین برد پیاپی خود در رقابت‌های مختلف را جشن گرفتند و با برتری 2 بر صفر برابر رئال سوسیداد صدرنشینی خود در لالیگا را تثبیت کردند اما جشن آنها با مصدومیت کریم بن‌زما خراب شد و این مهاجم فرانسوی مسابقه حساس امشب را از دست داد.

آخرین شکست رئال با آنچلوتی به اوایل ماه اکتبر برمی‌گردد که 2 بر یک به اسپانیول باختند و پس از آن بدون شکست بوده‌اند ازجمله در سه بازی اخیر خود در لیگ قهرمانان که با برتری این تیم به پایان رسیده است.

رئالی‌ها امیدوارند در مسابقه امشب بازنده نباشند تا به‌عنوان صدرنشین راهی مرحله بعد شده و قرعه بهتری در یک‌هشتم نهایی داشته باشند. آنها البته در 5 فصل گذشته سه‌بار به‌عنوان تیم دوم به مرحله حذفی گام نهادند اما فصل پیش که صدرنشین گروه خود شدند تا نیمه‌نهایی نیز پیش رفتند که در این مرحله به چلسی که درنهایت قهرمان شد، باختند. شروع بد آنها در ابتدای فصل باعث شد این تیم در پیش‌بینی‌ها کمتر در زمره مدعیان قهرمانی قرار گیرد اما در این هفته‌ها به قدری خوب کار کرده‌اند که حتی از آنها به‌عنوان یکی از شانس‌های فتح لیگ قهرمانان نام می‌برند.

در سوی دیگر میدان، اینتر هم در هفته‌های اخیر اوج گرفته و در پنج دیدار آخر خود در تمامی رقابت‌ها تیم برتر بازی لقب گرفته است. شاگردان اینزاگی شنبه‌شب در مصاف با رم به راحتی به برتری 3 بر صفر رسیدند و خود را به رده دوم جدول سری A رساندند. مدافع عنوان قهرمانی لیگ حالا تنها یک امتیاز با همشهری صدرنشین خود فاصله دارد و دوباره خود را به‌عنوان یکی از مدعیان قهرمانی در این رقابت‌ها مطرح کرده است. آنها پس از برتری در هفته پنجم مقابل شاختار صعود خود را قطعی کردند و حالا برای نخستین‌بار از فصل 2012-2011 قرار است در مرحله حذفی لیگ قهرمانان حاضر شوند. نراتزوری آخرین تیم ایتالیایی است که توانسته جام قهرمانی اروپا را بالای سر ببرد اما عملکرد آنها در سال‌های اخیر چندان امیدوار‌کننده نبوده است. اینتر از 21 بازی اخیر خود در این تورنمنت تنها 6 مسابقه را برده و هر 5 بازی آخر خود در زمین تیم‌های اسپانیایی را باخته که آخرین مورد آن به فصل پیش در همین مرحله برمی‌گردد که 3 بر 2 در برنابئو مغلوب رئال‌مادرید شدند. در بازی امشب علاوه‌بر بن‌زما، رئال از وجود دنی سبایوس و گرت بیل نیز به‌دلیل مصدومیت محروم است و اینتر هم خواکین کوریا، الکساندر کولاروف، آندره‌آ رانوچیا، متئو دارمیان، استفان ده‌ویرج و کریستین اریکسن را به‌دلیل آسیب‌دیدگی در اختیار ندارد.