تاریخ : Tue 07 Dec 2021 - 00:30
کد خبر : 65210
سرویس خبری : ورزش

به داوران بدبین نیستیم ولی تداوم اشتباه‌ها شائبه دارد

محمد مومنی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: در هیات‌مدیره متفق‌القول پشت آجرلو هستیم

به داوران بدبین نیستیم ولی تداوم اشتباه‌ها شائبه دارد

دربی شماره ۹۷ درحالی برگزار شد که گفته می‌شود این بازی از لحاظ کیفی زیبا نبود اما من این سوال را مطرح می‌کنم که کدام دربی زیبا بوده که این دربی نتوانسته توقعات را برآورده کند؟

کدام دربی زیبا بوده که این‌بار توقعات برآورده نشده است؟

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، روزنامه‌نگار: تیم فوتبال استقلال از هفته هشتم رقابت‌های لیگ برتر درحالی مقابل پرسپولیس به تساوی بدون گل رسید که بسیاری از کارشناسان داوری بر این عقیده بودند که در این دیدار و در دقایق پایانی یک ضربه پنالتی به سود شاگردان فرهاد مجیدی اعلام نشد، به این ترتیب حالا آبی‌ها روی این موضوع متمرکز شده‌اند؛ هرچند همیشه چنین ماجراهایی در فوتبال وجود داشته و نمی‌توان با صراحت و شفافیت در این خصوص به اظهارنظر پرداخت و به‌طور قطع این‌طور عنوان کرد که اگر سوت اشتباهی زده می‌شود مقصر داوران یا چینش اشتباه کمیته داوران است. بااین‌حال عضو هیات‌مدیره باشگاه استقلال در این زمینه صحبت‌هایی را مطرح می‌کند و انتظار دارد درخصوص این سوت‌ها شفاف‌سازی لازم توسط کمیته داوران صورت بگیرد؛ چراکه به اعتقاد او این ناداوری‌ها در رقابت‌های لیگ و حداقل در مسابقات امسال فقط علیه استقلال دیده می‌شود. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با محمد مومنی را در ادامه می‌خوانید.

مگر دربی‌های قبلی زیبا بوده؟

دربی شماره ۹۷ درحالی برگزار شد که گفته می‌شود این بازی از لحاظ کیفی زیبا نبود اما من این سوال را مطرح می‌کنم که کدام دربی زیبا بوده که این دربی نتوانسته توقعات را برآورده کند؟ در دربی مهم این است که شما بتوانید امتیاز کامل بگیرید و امتیاز در گرو این است که شاخصه‌هایی را تعریف کنید که این شاخص‌ها و خواسته‌ها به‌دلیل استرس، عصبانیت و نگرانی‌های داخل و بیرون زمین شاید برآورده نشوند و این یک موضوع طبیعی است و برای ما دور از انتظار نیست، اما اتفاقاتی که در فوتبال می‌افتد آدم را نگران می‌کند که دست فرهاد مجیدی را از کسب امتیازات کامل در این دیدار کوتاه می‌کند و باعث می‌شود مشکلاتی برای تیم به وجود بیاید و مشکلات عاطفی و روانی مباحثی هستند که مبتلابه آنها هستیم. به هر جهت دربی گذشت اما برای آینده فوتبال‌مان باید طوری قدم برداریم و برنامه‌ریزی کنیم که بتوانیم توقعات و انتظارات طرفداران را بیشتر برآورده کنیم و هم بازی زیباتری را شاهد باشیم و هم نتایج بهتری بگیریم. الان درست است که در رده ششم جدول قرار داریم اما با صدر جدول اختلاف آنچنانی نداریم و اگر فقط در یک بازی نتایج لازم به دست بیاید می‌توانیم حتی به صدر جدول برسیم و این موضوع دور از انتظار نیست.

فقط استقلال از برنامه‌های استراتژیک آجرلو بهره نمی‌برد

درخصوص اظهارات و اقدامات اخیر آقای آجرلو باید عرض کنم ایشان اینجا نظر شخصی خود را به‌کار نمی‌برد. او یک مدیر فوتبالی است که برای همه شناخته شده است و اعضای هیات‌مدیره نیز مطمئنا پشت نظر و اقدامات وی هستند، چون آجرلو همیشه بیشترین مشورت را با ما کرده و از تصمیماتش ما را آگاه می‌کند و ما هم متفق‌القول با ایشان هم‌عقیده هستیم. اما او دارد راهبردها و برنامه‌های استراتژیکی را به‌کار می‌برد که آینده فوتبال از این برنامه‌ها نفع می‌برند، نه فقط باشگاه استقلال.

به نفع ما کار نکنید، فقط عدالت را رعایت کنید

باشگاه استقلال هم زیرمجموعه و رکنی از ارکان فوتبال است که خود را همیشه به‌عنوان یک مدعی معرفی کرده؛ چراکه هواداران زیادی دارد و این هوادار متوقع است و از ارکان دیگر فوتبال از فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ گرفته تا داور و همه علاقه‌مندان به فوتبال یعنی همه ارکان این درخواست را دارند که همه‌چیز عادلانه پیش رفته و برمبنای عدالت باشد. ما نمی‌خواهیم کسی به نفع استقلال سوت بزند، چون علاقه به این موضوع نداریم که کسی به نفع‌مان کار بکند. می‌گوییم به ضرر ما هم کار نکنید و فقط عدالت را رعایت کنید.

کمیته داوران به سوت‌هایی که زده می‌شود، ورود کند

می‌گوییم اگر دربی را بد بازی کردیم یا دربی بدی بوده، یک نفر یک دربی دیگر را مثال بزند که بازی خوبی از آب درآمده است. دربی‌ها همیشه یا بیشتر، بد بوده و این یک موضوع مشخص‌شده است. اما اینکه چرا سوت‌های بدی برای استقلال در بازی‌های پیاپی زده می‌شود این موضوع جای بحث دارد. به هر جهت کمیته محترم داوران باید در این قضیه ورود کنند و به ما توضیح بدهند.

قانع‌مان کنند تا دیگر معترض نباشیم

ما قانون‌مدار هستیم و از قانون حمایت می‌کنیم. ما پشت‌سر قانون ایستاده‌ایم و جلوی قانون نیستیم. ما کماکان و مثل همیشه قانون‌مداری را در دستورکار قرار داده‌ایم و هرچه قانون بگوید، اجرا می‌کنیم؛ چون معتقدیم با قانون‌مداری پیشرفت و توسعه پیدا می‌کنیم. اما اینکه چرا این اتفاقات می‌افتد، کسانی که بر مسند کار هستند و قانون را اجرا می‌کنند، آنها بیایند و درخصوص این روالی که برای استقلال درپیش گرفته شده است به ما توضیح بدهند تا ما هم قانع شویم که دیگر نسبت به قضایا معترض نباشیم؛ مثلا به سوتی یا به حرفی یا حتی تصمیمی، اما اینکه چرا برخی درصدد برمی‌آیند به ما جواب بدهند که کمتر مسئولیت دارند، این موارد خود جای بحث زیادی دارد.

اتفاقاتی که در فوتبال می‌افتد، مومنی را بدبین کرده است

من می‌پرسم از چه کسی می‌خواهید پشتیبانی کنید؟ ما خود جزئی از فوتبال هستیم و از فوتبال بیرون نیستیم. ما را هم کسی بر مسند کار ننشانده که بگوییم غیرفوتبالی‌ها را آورده‌اند، ما خود فوتبالیم؛ چون رگ و پوست و استخوان‌مان برای فوتبال است. اگر جایی دیگر هستیم آنها به ما محبت کردند که ما را آنجا راه دادند، درغیر این‌صورت جایگاه ما جایگاه فوتبالی است. اما سوال‌ و نظرمان این است که اتفاقاتی که در فوتبال می‌افتد، محمد مومنی را بدبین کرده و به محمد مومنی توضیح بدهند این اتفاقات به این خاطر افتاده است تا ما هم توجیه بشویم.

حداقل یک توضیح بدهید تا ما هم دیگر حرفی نزنیم

این درست نیست که هوادار تیم من شب و روز وقت و بی‌وقت و هر توجیهی که من بکنم، می‌گوید آقای مومنی سازمان لیگ این‌طور است و کمیته داوران جور دیگر. اما من می‌گویم آقای کمیته داوران یا دوستان عزیز که بر مسند کار هستید و مجری خوب قانون و تلاش هم زیاد می‌کنید، به ما توضیح بدهید که روند بازی‌های ما با این داورانی که انتخاب می‌کنید و آنها را خیلی انسان‌های شریف و محترمی می‌دانیم و به آنها اهمیت می‌دهیم، چرا این‌طور است و چرا این سوت‌ها علیه تیم ما زده می‌شود؟ به چه دلیل این اتفاقات می‌افتد، حداقل یک توضیح بدهید تا ما هم دیگر حرفی نزنیم.

کسی که کنار خط ایستاده باشد، مجیدی را درک می‌کند

ما به داوری‌ها و داوران عزیز بدبین نیستیم و قضاوت آنها را عمدی نمی‌دانیم، اما تداوم این رفتارها و بی‌عدالتی‌ها و سوت‌های اشتباهی که علیه ما زده می‌شود، شائبه‌برانگیز است. اگر یک مورد باشد بالاخره می‌گوییم انسان جایزالخطاست و از آن عبور می‌کنیم؛ اما تداوم این رفتار شک و گمان و تردید به وجود می‌آورد. الان فرهاد مجیدی را ببینید، بالاخره باید یک نفر باشد که کنار خط ایستاده باشد تا بفهمد روی سرمربی چه فشاری می‌آید و با روح و روان و زندگی و همه‌چیز آدم بازی می‌شود. درست است که یک توپ به بیرون زمین می‌رود اما همین یک اوت گرفتن به نفع یا علیه یک تیم، می‌دانید چقدر فشار روی سرمربی و کادرفنی می‌آورد و همه‌چیزش تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و روی مسائل دیگر هم تاثیر می‌گذارد.

کمیته داوران توضیح بدهد چرا این اتفاقات فقط برای استقلال می‌افتد؟

به عقیده من دربی‌ها همیشه تحت‌تاثیر استرس و فشارهای روانی داخلی و بیرونی قرار دارد و این یک موضوع طبیعی به شمار می‌رود، اما اینکه این اتفاقات ناخواسته و به دور از دست ما برایمان اتفاق می‌افتد، سوال‌برانگیز است و از کمیته محترم داوران و رئیس این کمیته می‌خواهیم برای ما توضیح بدهد، البته این خواسته نامطلوب و نابجایی هم نیست و یک خواسته منطقی به شمار می‌رود که چرا این اتفاقات فقط برای استقلال می‌افتد؟ شما وقتی صحنه‌های تلویزیونی را می‌بینید متوجه می‌شوید سوت‌هایی که زده شده، واقعیت ندارد و بیشتر اینها برای استقلال است.

نمی‌دانیم با چه کسی مشکل دارند

نمی‌دانم با چه کسی مشکل دارند، با فرهاد مجیدی مشکل دارند، با آقای آجرلو مشکل دارند، با من مشکل دارند یا با تیم استقلال مشکل دارند؟ با چه کسی مشکل دارند یا نه خدای‌ناکرده از جای دیگری خط و خطوط می‌گیرند و فقط می‌خواهیم اینها را برای ما روشن کنند تا توجیه بشویم و به آقای آجرلو نگوییم مصاحبه کرده و از حق باشگاه استقلال دفاع کند‌.

خودمان از تبلیغات محیطی می‌توانیم درآمد بیشتری داشته باشیم

درباره تبلیغات محیطی هم باید عرض کنم در همه جای دنیا این حقی بود که برای باشگاه‌ها محسوب می‌شده اما در اینجا هیچ‌وقت نتوانستیم این حق را استیفا کنیم. اگر تا پیش از این سازمان لیگ در این خصوص فعالیت می‌کرده، ما از آنها متشکریم، چون در این سال‌ها زحمت کشیده و اجرای این کار را به‌عهده داشتند اما حالا وقتی خودمان می‌توانیم درآمد بیشتری کسب کنیم این اتفاق خیلی خوبی است که این امر به ما محول شود و بنده از این بابت از زحمات مدیریت تیم خیلی تشکر می‌کنم ضمن اینکه از همکاری سازمان لیگ و بقیه ارکان ازجمله وزارت ورزش و آقای علی‌نژاد از بابت تفاهماتی که صورت گرفته، بسیار سپاسگزارم.

می‌خواهیم دیگر دست‌مان پیش کسی دراز نباشد

ما الان یک تیمی هستیم که در مراحل پیشرفت و توسعه برای رسیدن به بخش خصوصی براساس اصل ۴۴ و منویات مقام‌معظم‌رهبری گام برمی‌داریم و اقداماتی را انجام می‌دهیم تا این کار اجرایی شود، یعنی هیچ معضل و مشکلی نداشته باشیم تا بتوانیم بقیه باشگاه‌ها را هم به سمت و سویی بکشانیم که دیگر دست‌مان پیش کسی دراز نباشد، یعنی خودمان می‌توانیم مشکلات و معضلات اقتصادی و مالی را با توجه به همین برنامه‌هایی که داریم به وسیله صداوسیما و بقیه رسانه‌ها حل و درواقع مشکلات فوتبال را رفع کنیم، استقلال هم یکی از این تیم‌هاست. اگر جامعه فوتبال جامعه پردرآمدی باشد حتما همه در آسایش و آرامش به سر می‌برند و مهم‌تر از همه اینکه ما هم می‌توانیم توسعه نکات فوتبالی و تاکتیک‌های روز را به فوتبال‌مان آورده و برای اینکه مشکل سخت‌افزاری‌مان حل شود، مشکل دانش روز فوتبالی هم که در برخی جاها مشاهده می‌شود می‌توانیم آن را حل کنیم و رضایت و علاقه‌مندی وافر هواداران را هم می‌توانیم بیش از پیش جلب کرده و رقبای بسیار سختی برای سایر کشورها باشیم. یعنی فوتبال ما کاملا حرفه‌ای شده و بازیکنان در خدمت تیم‌ها باشند تا بتوانند شبانه‌روز از وجود آنها استفاده کرده و یک سطح بالاتری را نسبت به فوتبال امروز شاهد باشیم.

هدف اصلی ما بالا بردن پرچم فوتبال ایران در کشورهای دیگر است

از فدراسیون فوتبال و شخص عزیزی‌خادم بسیار سپاسگزارم که در این زمینه تشریک مساعی داشتند، به‌خاطر اینکه در همه بحث‌ها همیشه جانب عدالت را می‌گیرند و بیشتر سعی می‌کنند طوری باشد که باشگاه‌ها متضرر نشوند. در هرصورت هدف اصلی ما بالا بردن پرچم فوتبال ایران در کشورهای دیگر است. ما از طریق فوتبال و ورزش می‌توانیم به همه مسائل و معضلات‌مان به‌خصوص در کشورهای همجوار غالب شویم و این موضوع دور از دسترس نیست.