تاریخ : Sun 05 Dec 2021 - 00:37
کد خبر : 65018
سرویس خبری : دانشگاه

زنده باد صراحت

درباره سخنرانی شفاف دو عضو جنبش دانشجویی پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران

زنده باد صراحت

صحبت‌های دیروز دانشجویان چه آنان که در تهران پشت تریبون نمازجمعه قرار گرفتند و چه آنان که در نقاط دیگر کشور سخنرانی کردند نکات جالب و قابل‌توجه کم نداشت. مسائل مهم روز جامعه از برجام و وین گرفته تا طرح صیانت و... اجزای مختلف محتوا صحبت‌ها را تشکیل می‌داد.

از سال 95 که مقام‌معظم‌رهبری پیشنهاد سخنرانی فعالان دانشجویی پیش از خطبه‌ها را مطرح کردند تا امروز در برهه‌هایی شاهد سخنرانی دانشجویان پیش از خطبه‌های نمازجمعه بودیم. آذرماه امسال پس از برگزاری مجدد این آیین عبادی-سیاسی که به واسطه فضای کرونایی کشور با وقفه‌ای طولانی‌مدت همراه شده بود، برخی از فعالان تشکل‌های دانشجویی با حضور در نمازجمعه تهران و طرح موضوعات مختلف، تلاش کردند تا از این تریبون نه‌تنها به بیان مسائل روز و دغدغه‌های مردم بپردازند.

  نشانه‌های حیات پس از یخبندان کرونایی تشکل‌ها

صحبت‌های دیروز دانشجویان در نمازجمعه تهران و البته در برخی دیگر از نقاط کشور که از قضا تند و تیز هم بود را باید یک نشان روشن از حیات تشکل‌های دانشجویی در پس زمستان سرسخت کرونایی دانست. روزهایی که دور از دانشگاه اگرچه چراغ فعالیت تشکل‌ها خاموش نبود اما کمتر اتفاقات و تحرکاتی این‌چنین در فضای عمومی جامعه یا فضای مجازی با بازخوردهای گسترده مواجه شده بود. انتظار از تشکل‌ها و فعالان دانشجویی هم جز رصد آگاهانه و نقد دلسوزانه برخاسته از آرمانگرایی و عدالتخواهی نیست. مطالبه‌گری در ذات جریان دانشجویی نهفته است و این پالس‌های مثبت را باید ارج نهاد. این درحالی است که بخشی از صحبت‌های دانشجویان از روز گذشته توسط اشخاص مختلف سیاسی بازنشر داده شد و واکنش‌های مختلفی را درپی داشت.

  تحمل باید!

صحبت‌های دیروز دانشجویان چه آنان که در تهران پشت تریبون نمازجمعه قرار گرفتند و چه آنان که در نقاط دیگر کشور سخنرانی کردند نکات جالب و قابل‌توجه کم نداشت. مسائل مهم روز جامعه از برجام و وین گرفته تا طرح صیانت و... اجزای مختلف محتوا صحبت‌ها را تشکیل می‌داد. بخش اعظمی از صحبت‌های دانشجویانی که دیروز در مصلی تهران صحبت کردند هم معطوف به سازوکار مدیریت نمازجمعه بود. انتقاداتی که اگرچه نمی‌توان در این مجال صحت و سقم آن را محل بررسی قرار داد اما می‌توان تاکید کرد نیازمند سعه‌صدر مسئولان در برابر مواجهه با این فضای نقادانه است. باز شدن باب گفت‌وگو و طرح مسائل روز جامعه و ارائه تحلیل‌های دانشجویی که ازجمله تاکیدات رهبر انقلاب هم بوده می‌توانند ثمرات مفیدی در جامعه داشته باشد.

  نشانه‌های مهم بی‌توجهی به اقناع عمومی

یکی از نکات جالب سخنرانی دانشجویان واکنش‌ها به بخشی از صحبت‌های ایرادشده نماینده دفتر تحکیم بود. آنجا که صحبت از طرح صیانت می‌شود و در ادامه از عدم پاسخ به نقدها به این طرح. جمع حاضر در نمازجمعه نیز با این دانشجو همراهی می‌کنند و تکبیر می‌فرستند. اتفاقی که یک پیام روشن می‌توان از آن استنباط کرد. حاضران در صفوف نمازجمعه از نزدیک‌ترین طیف فکری به حاکمیت هستند اما آنها هم در برابر طرح صیانت واکنش‌های منفی از خود نشان می‌دهند. واکنشی که کم‌توجهی به اهمیت پاسخ به ابهامات افکار عمومی و سوالات مردم در برخی تصمیم‌گیری‌های مسئولان را نشان می‌دهد و باید برای آن فکری کرد.

در همین رابطه مطالب زیر را بخوانید:

دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت: باید تریبون نمازجمعه درکنار دانشجویان در اختیار اقشار دیگر مردم هم قرار گیرد (لینک)
 
عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور: حضور دانشجویان در خطبه‌های نمازجمعه به مناسبت‌های تقویمی ختم نشود (لینک)