تاریخ : Tue 30 Nov 2021 - 16:00
کد خبر : 64701
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

تلویزیون خانه مستند است

گزارش «فرهیختگان» از اختتامیه پنجمین دوره جشنواره تلویزیونی مستند

تلویزیون خانه مستند است

مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند شامگاه دوشنبه هشتم آذرماه با حضور پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شد.

به گزارش «فرهیختگان»، پنجمین اختتامیه جشنواره تلویزیونی مستند دوشنبه هشتم آذر ماه با حضور پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما؛ حمید شاه آبادی، معاون سیما و محسن یزدی، مدیر شبکه مستند برگزار شد. در این جشنواره برگزیدگان سه بخش فیلم مستند، عکس مستند و مستندنگاری با اهدای جوایز تقدیر شدند.

مبنای تحول رسانه ملی در دوره جدید بر اساس دو اصل هویت و عدالت خواهد بود

پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما در رابطه با جایگاه مستندسازان گفت: در حوزه مستند هرچه بگوییم به همان اندازه سخت است که بخواهیم درباره واقعیت صحبت کنیم. چون مستند از واقعیت گرفته می شود و واقعیت بسیار گسترده، بی انتها و بی کران است. بنابراین صحبت کردن درباره اهمیت مستندسازی دریایی از عمق و دریایی از مطالب بسیار گوناگون و متنوع و با ابعاد گوناگون است.

وی افزود: در دوره جدید مبنای تحول رسانه ملی بر اساس دو اصل هویت و عدالت خواهد بود؛ هویت محوری و عدالت گستری که نتیجه تاریخ پر فراز و نشیب انقلاب اسلامی است که تا الان پشت سر گذاشتیم؛ این عبارت ها خلاصه زندگی مردم ما در دوران معاصر است.

جبلی با اشاره به صحبت‌های رهبر انقلاب در رابطه با صداوسیما گفت: مستندساز یک جایگاه مقدس و ارزشمند در جامعه دارد. چهار جایگاه را مقام معظم رهبری برای صداوسیما ذکر کردند. یکی از آنها تعبیر مستند به دانشگاه است. سه مثال بعدی آسایشگاه چشم و روح برای بهره مندی از زیبایی ها و واقعیت ها ، قرارگاه پراکنده کردن امید و شادی در جامعه و آوردگاه مبارزه با امواج تحریف و فتنه گری هستند. این چهار جایگاه که ایشان توصیف کردند جایی است که مستندساز در آن حضور و فعالیت دارد. مستندساز در قلب و بطن این چهار توصیف قرار دارد.»

باورپذیری در حوزه مستند زیاد است

شاه آبادی، معاون سیما نیز در ادامه این برنامه پیرامون جشنواره مستند گفت: تلویزیون در این چند سال از مستند حمایت کرده و وسیع‌ ترین حوزه و قوی ‌ترین پایگاه برای نشر و پخش این آثار بوده است. آنچه که به دنبالش هستیم این است که با نگاه بومی و از پایگاه وطنی و خاستگاه دینی آثاری در تراز جهانی خلق شود. مستندهای ما عمق و صداقت و راستی و نزدیکی به ذهن مخاطب دارد و برای مخاطب باورپذیر است.»

 وی در ادامه با اشاره به اهمیت مستندسازی گفت: شاید در بخش‌های دیگر نمایشی مخاطب بیشتری داشته باشیم. اما باورپذیری این حوزه بسیار مهم است. تلاشی که برای سوژه یابی می‌شود بسیار اهمیت دارد. تولید در حوزه مستند در کشور ما بالاست و آنچه نقطه تمایز است همین سوژه یابی و بعد از آن بحث تحقیق و پژوهش است. این جشنواره برای ما تکلیف و مسئولیت است.»

تلویزیون با فاصله در میان مراکز تولید و پخش مستند اول است

یزدی، مدیر شبکه مستند نیز با اشاره به بهتر شدن وضعیت مستند نسبت به سال های گذشته گفت: قاعدتاً هر جشنواره‌ ای تعدادی آمار درباره عدد و رقم فیلم ‌ها دارد. تلویزیون با فاصله ، در میان مراکز تولید و پخش مستند اول است. امروز با مستندسازان درجه یک کشور کار می‌کنیم. بارها بحث شده که تلویزیون خانه مستندسازان است. هرچقدر بتوانیم در جشنواره‌ ها موفقیت کسب کنیم و بابت ساخت مستند دستمزد دریافت کنیم برایمان ارزشمند است. اما دیده شدن خود مستند لطف دیگری دارد. اقبالی که امروز به مستند وجود دارد نشان دهنده آن است که می‌تواند از این جایگاهی که دارد بالاتر برود. این موضوع به شرطی اتفاق می افتد که تعامل بیشتری بین تلویزیون و مستندسازان برقرار شود.

برندگان بخش‌های مختلف معرفی شدند

در این مراسم برندگان در شاخه‌های مختلف مستند نگاری، عکس مستند، فیلم مستند و زیر شاخه‌های آن معرفی شدند و از آن‌ها با تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی تقدیر شد.

بخش مستند نگاری

دیپلم افتخار و مبلغ ۱ میلیون تومان جایزه نقدی به نفر سوم بخش مستند نگاری، راضیه عباسی برای مستند نگاری «گزارش یک صندوق» اهدا شد.

دیپلم افتخار و مبلغ ۲ میلیون تومان جایزه نقدی به نفر دوم بخش مستند نگاری، احسان رحیم زاده حناچی برای گزارش «نان در آوردن از باد»تقدیم شد.

 تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۳ میلیون تومان جایزه نقدی نفر اول به سیده سکینه میرطاهری برای مستندنگاری «داستان مظلومیت هوبَره» اهدا شد.

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۳ میلیون تومان جایزه نقدی بهترین مستند نگاری با موضوع کرونا هم به مریم خباز برای گزارش «درد بی دوا» داده شد.

بخش تک عکس

داوران جشنواره ضمن تقدیر از حمید سبحانی و محمد وحدتی، جایزه سوم بخش تک عکس را که شامل دیپلم افتخار و مبلغ ۱ میلیون تومان جایزه نقدی است به مجتبی اسماعیل زاد اهدا کردند.

 دیپلم افتخار و مبلغ ۲ میلیون تومان جایزه نقدی نفر دوم را به محمودرضا معین پور دادند.

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۳ میلیون تومان جایزه نقدی نفر اول را به امیر عنایتی اهدا کردند.

بخش مجموعه عکس

داوران ضمن تقدیر از محسن رضایی، امین برنج‌کار و خانم زهره صباغ نژاد، جایزه سوم بخش مجموعه عکس را که شامل دیپلم افتخار و مبلغ ۲ میلیون تومان جایزه نقدی است، به مهدی محبی پور برای مجموعه عکس «مرگ تلخ پرندگان میانکاله» اهدا کردند.

 دیپلم افتخار و مبلغ ۳ میلیون تومان جایزه نقدی نفر دوم به مجید حجتی برای مجموعه عکس «سکوت زمین» اهدا شد.

 تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۵ میلیون تومان جایزه نقدی نفر اول بخش مجموعه عکس نیز به محمدرضا عباسی برای مجموعه عکس «من مرگ را زیسته ام» را دریافت کرد.

 تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۵ میلیون تومان جایزه نقدی بخش ویژه کرونا نیز به امین نظری برای مجموعه عکس «کرونا» داده شد.

کسانی که با نظر سنجی مردم انتخاب شدند

تک عکس مردمی: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۳ میلیون تومان جایزه نقدی به بهرام بیات برای بهترین تک عکس به انتخاب مردم اهدا شد.

مجموعه عکس مردمی: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۵ میلیون تومان جایزه نقدی به امین برنج‌کار برای بهترین مجموعه عکس به انتخاب مردم داده شد.

مستند کوتاه مردمی: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۶ میلیون تومان جایزه نقدی بهترین مستند کوتاه مردمی به فاطمه صافی تهیه کننده مستند «زندگی لیلا» اهدا شد.

مستند نیمه بلند مردمی: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۵ میلیون تومان جایزه نقدی بهترین مستند نیمه بلند مردمی به بهمن ابراهیمی تهیه کننده مستند «قصه آق گُل» تقدیم شد.

مستند بلند مردمی: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۲۰ میلیون تومان جایزه نقدی بهترین مستند بلند مردمی به محمد صادق اسماعیلی تهیه کننده مستند «آدور» اهدا شد. این مستندساز بیان کرد که مجموعه خود را نتوانستم در شهرم نشان دهم. زیرا که در کرمان سینمایی وجود ندارد.

فیلم مستند تخصصی

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه به مبلغ 5 میلیون تومان برای بهترین فیلمبرداری به بهمن ابراهیمی و پدرام شویری برای مستند «آق گل» داده شد.

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه به مبلغ 5 میلیون تومان به بهترین تدوین ، بابک حیدری برای مستند «قطعه19» اهدا شد.

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار وجایزه به مبلغ 5 میلیون به حسین قورچیان برای مستند «چشم ها و دست ها» و تندیس جشنواره ، دیپلم افتخار جایزه به مبلغ 5 میلیون تومان جایزه نقدی برای بهترین پژوهش به امیرمسعود حسینی برای مستند «طاهر» تقدیم شد.

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 10 میلیون جایزه ویژه هیئت داوران به فرهاد ورهرام برای مستند «بازگشت دوباره» اهدا شد.

بخش بهترین کارگردانی

مستند کوتاه: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 6 میلیون تومان به مهرداد خاکی برای مستند «حاج ابوالقاسم قناد و پسران» داده شد.

مستند نیمه بلند: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 15 میلیون به مهدی زمان پور کیاسری برای مستند «آسک» اهدا شد.

مستند بلند: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 20 میلیون تومان به مهدی بخشی مقدم برای مستند «خانه ای برای تو» تقدیم شد.

بخش ویژه کرونا

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 7 میلیون به مسعود دهنوی برای مستند «قطعه 19» داده شد.

بخش ویژه دبیر جشنواره

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و 10 میلیون تومان به آقای بهمن ابراهیمی کارگردان مستند «قصه آق گل» اهدا شد.