تاریخ : Tue 30 Nov 2021 - 00:00
کد خبر : 64619
سرویس خبری : سیاست

ایران برای توافق مصمم است

کارشناسان طیف‌های مختلف سیاسی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» تیم مذاکره‌کننده ایران را «کامل و تخصصی» ارزیابی کردند

ایران برای توافق مصمم است

در تیم جدید مذاکره‌کننده چهره‌های اقتصادی‌ چون مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امورخارجه، ابراهیم شیبانی رئیس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی و رئیس پیشین بانک مرکزی، علی فکری معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس‌کل سازمان سرمایه‌گذاری، احمد اسدزاده سرپرست معاونت بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت و غلامرضا پناهی معاون امور ارزی و بین‌الملل بانک مرکزی حضور دارند.

فرهیختگان دور جدید مذاکرات ایران با کشورهای 1+4(فرانسه، آلمان، انگلیس، روسیه و چین) از روز گذشته در هتل کوبورگ وین آغاز شد. این دور از گفت‌وگو‌ها به ریاست مشترک علی باقری، رئیس هیات مذاکره‌کننده ایران و انریکه مورا، معاون مسئول سیاست اتحادیه اروپا برگزار می‌شود. ترکیب تیم مذاکره‌کننده ایرانی تغییرات زیاد و محسوسی نسبت به گذشته دارد. در تیم جدید مذاکره‌کننده چهره‌های اقتصادی‌ چون مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امورخارجه، ابراهیم شیبانی رئیس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی و رئیس پیشین بانک مرکزی، علی فکری معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس‌کل سازمان سرمایه‌گذاری، احمد اسدزاده سرپرست معاونت بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت و غلامرضا پناهی معاون امور ارزی و بین‌الملل بانک مرکزی حضور دارند. حضور این افراد نشان‌دهنده هدف اقتصادی ایران در مذاکرات وین و عزم جدی دولت رئیسی برای رفع موثر و کارآمد تحریم‌هاست. علاوه‌بر ترکیب تیم مذاکره‌کننده مواضع اخیر مسئولان ارشد جمهوری اسلامی نیز موید این واقعیت است، به‌عنوان مثال حسین امیرعبداللهیان روز گذشته با انتشار مقاله‌ای صراحتا پیرامون هدف ایران از حضور در میز مذاکرات اظهار داشت: «هدف اصلی مذاکرات پیش رو باید اجرای کامل و موثر برجام و با هدف عادی‌سازی روابط تجاری و همکاری‌های اقتصادی پایدار با جمهوری اسلامی ایران باشد. بدیهی است برای بازگشت به برجام، ایران باید بتواند به‌طور کامل از لغو تمامی تحریم‌ها منتفع شود. ایران آمادگی دارد تا درصورت ارائه تضمین، بررسی خسارات و لغو موثر و قابل راستی‌آزمایی تحریم‌ها، اقدامات جبرانی خود را متوقف کند.»

در شرایط جدید و با تغییر دولت، برخلاف گذشته ایران با اتخاذ رویکرد فعالانه حاضر به فرسایشی شدن گفت‌وگوهای هسته‌ای و انجام مذاکره برای مذاکره نیست، مطابق موضع روز گذشته وزیر امورخارجه کشورمان فرصت مذاکره، پنجره‌ای نیست که تا ابد برای آمریکا و سه کشور اروپایی باز بماند زیرا ایران در کنار تلاش متین، قوی و فعال دیپلماتیک برای لغو تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده، همزمان برنامه موثری برای خنثی‌سازی تحریم‌ها و در سایه برنامه توسعه پایدار اقتصادی کشور دارد. با توجه به موارد بیان شده در شماره امروز «فرهیختگان» به بررسی چشم‌انداز مذاکرات وین در گفت‌وگو با کارشناسان و تحلیلگران مسائل بین‌الملل پرداخته‌ایم که در ادامه از نظر شما می‌گذرد.

در همین رابطه مطالب زیر را بخوانید:

دیاکو حسینی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

تجربه بالا، نقطه‌قوت تیم مذاکره‌کننده ایرانی (لینک)

 

عبدالرضا فرجی‌راد، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

تیم مذاکره‌کننده ایرانی، تیم کاملی است (لینک)

 

سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

اروپا به‌دنبال شکست مذاکرات است (لینک)