تاریخ : Tue 30 Nov 2021 - 01:00
کد خبر : 64616
سرویس خبری : دانشگاه

معاونت جدید باید مسیر نوآوری و خلاقیت را در دانشگاه‌ها رهبری کند

فعال حوزه فناوری و نوآوری: ‌

معاونت جدید باید مسیر نوآوری و خلاقیت را در دانشگاه‌ها رهبری کند

اگر اقدامات و کارایی معاونت فناوری و نوآوری قابل لمس و قابل اندازه‌گیری نباشد، تشکیل این معاونت لزوم چندانی نخواهد داشت، زیرا معاونت علمی‌وفناوری از سوی ریاست‌جمهوری حرفی برای گفتن دارد؛ بنابراین معتقدم تشکیل این معاونت درصورتی‌که گره‌گشا باشد و یک‌سری زیرساخت‌ها را پوشش دهد، اقدام مفیدی خواهد بود و درغیر این‌صورت تشکیل آن لزومی ندارد.

علیرضا نوروزی مدرس دانشگاه و مدیرعامل شرکت دانش بنیان آشـیانه ققنـوس ایرانیـان درخصوص راه‌اندازی معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: «اگر دیدگاه‌های معاونت پژوهشی وزارت علوم، با توجه به سابقه بلندمدت این معاونت به قوت خود باقی مانده و معاونت فناوری و نوآوری نیز در کنار معاونت پژوهشی نسبت به بهبود مواردی که به آنها کم‌توجهی شده، اقداماتی انجام دهند در این‌صورت باید منتظر اتفاقات خوبی باشیم.»  او تاکید کرد: «اگر اقدامات و کارایی معاونت فناوری و نوآوری قابل لمس و قابل اندازه‌گیری نباشد، تشکیل این معاونت لزوم چندانی نخواهد داشت، زیرا معاونت علمی‌وفناوری از سوی ریاست‌جمهوری حرفی برای گفتن دارد؛ بنابراین معتقدم تشکیل این معاونت درصورتی‌که گره‌گشا باشد و یک‌سری زیرساخت‌ها را پوشش دهد، اقدام مفیدی خواهد بود و درغیر این‌صورت تشکیل آن لزومی ندارد.»

این فعال حوزه فناوری و نوآوری  در پاسخ به اینکه پیشنهاد شما برای عملکرد اثرگذار این معاونت نوپا چیست، گفت: «معتقدم این معاونت باید گره‌گشا باشد و با معاونت پژوهشی وزارت علوم همپوشانی داشته باشد. به‌عبارت بهتر نقاط ضعف معاونت پژوهشی توسط معاونت فناوری و نوآوری پوشش داده شده و این نقاط ضعف را از دوش معاونت پژوهشی بردارد.»  او با بیان اینکه معاونت فناوری و نوآوری باید راه را هموارتر کند، اظهار کرد: «درواقع اقدامات این معاونت نباید صرفا شعار باشد و قوانین تصویب‌شده توسط آن نباید روی کاغذ باقی بماند؛ به‌عبارت بهتر معتقدم عملکرد معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم باید عمل‌گرایانه بوده و اقدامات آن کاملا اجرایی باشد.»

نوروزی تصریح کرد: «اقدامات معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم باید مخاطب‌پسند باشد؛ یعنی دست دانشجویانی که می‌خواهند اقدامی انجام دهند، باز باشد. پیش از این، روند کار به‌صورتی بود که دانشجویان برای انجام برخی کارها با موانعی از سوی دانشگاه مواجه شده و درنهایت از انجام آن کار پشیمان می‌شدند.»  او در پاسخ به اینکه آیا اقدامات این معاونت با معاونت علمی نهاد ریاست‌جمهوری موازی‌کاری خواهد داشت یا خیر، اظهار کرد: «به‌صورت 100درصد موافق یا مخالف این نظر نیستم؛ اقدامات این معاونت مانند حرکت روی لبه یک تیغ است و اگر بتواند کار خود را به‌درستی انجام دهد و براساس چشم‌انداز و استراتژی چیده‌شده حرکت کند، قطعا کار تکراری انجام نمی‌شود. معتقدم داشتن یک برنامه مدون، استراتژی و چشم‌انداز توسط این معاونت ضروری است.»

این فعال حوزه فناوری و نوآوری خاطرنشان کرد: «معاونت فناوری و نوآوری اگر نقاط ضعف و قوت را بشناسد و براساس این نقاط ضعف و قوت حرکت کرده و طبق شرایط تهدید و فرصت‌های بیرونی اقدامات خود را انجام دهد قطعا موازی‌کاری انجام نخواهد شد. به‌عبارت دیگر این معاونت باید نقاط ضعف و قوت معاونت علمی ریاست‌جمهوری و فرصت‌های ایجادشده توسط این نهاد را شناسایی کند. درخصوص معاونت پژوهشی وزارت علوم نیز باید همین اقدامات انجام شده و نقاط ضعف و قوت و همچنین فرصت‌های ایجادشده توسط این معاونت شناسایی شود.»  او تاکید کرد: «معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم با شناسایی نقاط ضعف و قدرت و فرصت‌های ایجادشده معاونت علمی ریاست‌جمهوری و معاونت پژوهشی وزارت علوم، می‌تواند برنامه مدیریتی خود را تدوین کرده و فرصت‌ها و تهدیدهای خود را نوشته و طبق این اصول استراتژیک، یک اقدام استراتژیک انجام دهد.»

نوروزی با تاکید بر اینکه مسیرهای قدیمی به آینده مطلوبی نخواهد رسید، افزود: «معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم اگر می‌خواهد به معنای واقعی کاری انجام دهد و با معاونت علمی ریاست‌جمهوری موازی‌کاری نداشته باشد باید با راه و روش جدیدی اقدامات خود را آغاز کند تا به نتیجه توسعه‌بخشی برسد.»  او در ادامه در پاسخ به اینکه معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم تا چه میزان می‌تواند بسترهای لازم را برای شکوفا شدن نوآوری فراهم کند، گفت: «معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم باید به معنای واقعی بحث نوآوری و خلاقیت در فضای آکادمیک کشور را رهبری کند. رهبر باید بستری را فراهم کند که نیروهای خلاق و فعال با یکدیگر ارتباط بگیرند. بابت این بستر نیز باید یک‌سری امکانات برای توسعه و رشد خلاقیت فراهم شود.»

این فعال حوزه فناوری  تاکید کرد: «منافع افراد از منافع رهبری جدا نیست. معاونت فناوری و نوآوری وقتی می‌خواهد ورود کرده و اقداماتی را انجام دهد نباید منافع کشور را جدا از منافع افراد درنظر بگیرد. اگر این اقدامات به نفع افراد نباشد پروژه‌ها به شکست می‌انجامد. رهبر باید با افراد ارتباط داشته باشد؛ یعنی حرف‌ها باید شنیده شود و همه‌چیز یکطرفه و دستوری نباشد.»