تاریخ : Mon 29 Nov 2021 - 00:42
کد خبر : 64521
سرویس خبری : دانشگاه

می‌خواهم با جایزه رویداد کارگاهم را راه‌اندازی ‌کنم

برگزیده رویداد ملی صنایع خلاق در محور طراحی پارچه و پوشش:

می‌خواهم با جایزه رویداد کارگاهم را راه‌اندازی ‌کنم

در استان ما فقر بیداد می‌کند و به همین علت زنانی که سوزن‌دوزی می‌کنند و در این کار بسیار ماهر هستند، روش کسب‌وکار را نمی‌دانند. آنها در خانه می‌نشینند و به‌صورت فردی این کار را انجام می‌دهند و کسانی هستند که محصولات آنها را با مبلغ بسیار پایین‌تری می‌گیرند و به چند برابر قیمت می‌فروشند.

صابره ریگی، برگزیده دیگر نخستین دوره رویداد صنایع خلاق و فناوری‌های فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خاش درخصوص طرحی که به این رویداد ارائه داد و به‌عنوان یکی از طرح‌های برگزیده شناخته شد، گفت: «طرح من مربوط به سوزن‌دوزی استان سیستان‌وبلوچستان می‌شد، چون این منطقه یک نوع سوزن‌دوزی محلی مخصوص به خودش دارد.»

وی افزود: «در استان ما فقر بیداد می‌کند و به همین علت زنانی که سوزن‌دوزی می‌کنند و در این کار بسیار ماهر هستند، روش کسب‌وکار را نمی‌دانند. آنها در خانه می‌نشینند و به‌صورت فردی این کار را انجام می‌دهند و کسانی هستند که محصولات آنها را با مبلغ بسیار پایین‌تری می‌گیرند و به چند برابر قیمت می‌فروشند. طرح من این بود که کارگاهی تشکیل دهم و این افراد را دورهم جمع کنم تا به‌صورت گروهی کار کنیم و کارمان تلفیقی از سبک‌های کلاسیک و نو باشد؛ یعنی سوای آنکه لباس محلی می‌دوزیم، بتوانیم مانتو، چرم، مبلمان، زیورآلات و چیزهایی مثل این را هم طراحی کنیم.»

ریگی در ادامه توضیح داد: «ما تصمیم گرفتیم با تولیدی‌های لباس در شهرستان‌های مختلف در ارتباط باشیم و از آنها سفارش بگیریم. آنها مانتو و انواع لباس را آماده می‌کردند و ما روی آنها طراحی و سوزن‌دوزی انجام می‌دادیم. به این ترتیب فرهنگ استان سیستان‌و‌بلوچستان هم به کل کشور ارائه می‌شود و فایده دیگرش این است که ما هم روش کسب‌وکار را یاد می‌گیریم؛ البته شاید این کار بتواند به مشکلات اقتصادی جامعه ما هم تا حدودی کمک کند.»

برگزیده نخستین دوره از رویداد صنایع خلاق و فناوری‌های فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به این پرسش که قوت و ضعف‌های برگزاری این رویداد را چگونه ارزیابی می‌کنید، به ‌انگیزه‌ای که این اتفاق در شرکت‌کنندگان ایجاد کرد و ارتباطی که بین آنها برقرار شد اشاره و عنوان کرد: «ارتباط بین تیم‌های مختلف باعث آگاهی از خلاقیت‌های یکدیگر و ایجاد بستری برای نوآوری‌های بیشتر شد. داوری‌ها هم منصفانه بود و ‌انگیزه‌ها را از بین نمی‌برد. این داوری‌ها به نیازهای جامعه توجه داشت و افراد خلاق را موردتوجه قرار می‌داد. این افراد باید راهنمایی و پشتیبانی دریافت کنند تا بتوانند قابلیت‌های شهرشان را به بهترین شکل ارائه دهند.»

وی ادامه داد: «این رویداد به نظر من نقطه‌ضعفی نداشت و بسیار عالی بود و کمک‌ها و توجهات بسیاری به شرکت‌کنندگان در آن مبذول شد.»

ریگی درباره چشم‌اندازی که تاثیر این رویداد بر آینده کاری دانشجوها خواهد داشت و بازار کار برایشان ایجاد می‌کند و ارتباطی که می‌تواند بین صنعت و دانشگاه برقرار کند، گفت: «این رویداد می‌تواند باعث گسترش فعالیت‌های دانشجویان و آشنایی آنها با نقاط مختلف بازار کار در سراسر کشور، توسط شعبه‌های دانشگاه آزاد اسلامی شود. مثلا وقتی من به واسطه این رویداد به زاهدان آمدم، دانشگاه زاهدان به من گفت که می‌توانم این فعالیت را نه‌تنها در شهرستان خاش بلکه در تک‌تک شهرستان‌های دیگر هم انجام دهم. سرپرست‌های دانشگاه می‌توانند کارآفرینان را راهنمایی کنند و مشورت بدهند تا آنها بتوانند مستقل شده و خودشان کارشان را ادامه دهند.»

این دانشجوی کارآفرین جوان راجع‌به تسهیلاتی که به‌عنوان جایزه طرح خلاقانه خود از نخستین رویداد صنایع خلاق و فناوری‌های فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی دریافت کرد، گفت: «قرار است یک وام ۱۰۰میلیون تومانی به ما برای گسترش فعالیت‌هایمان داده شود و علاوه‌بر آن ۷۰درصد تخفیف در شهریه برای ما تا هر مقطعی که بخواهیم تحصیل کنیم، در نظر گرفته می‌شود.»

وی اشاره کرد: «با همین وامی که به ما داده می‌شود من می‌توانم کارآفرینی کرده و یک کارگاه تاسیس کنم تا بسیاری از افراد دور هم جمع شوند.»

این دانشجوی کارآفرین اهل سیستان‌وبلوچستان با اشاره به حمایت‌هایی که دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان متولی این رویداد انجام داده هم اضافه کرد: «در مرحله نخست این دوره از رویداد ۶۰۰ نفر انتخاب شده بودند که از میان آنها ۶۰ نفر به مرحله کشوری راه یافتند. این افراد یک دوره سه‌ماهه را با منتورینگ‌ها گذرانده بودند که من برای شرکت در آنها خبردار نشده بودم. من دو، سه روز قبل از اینکه به تهران بروم، از این قضیه مطلع شدم و وقتی به آنجا وارد شدم دیدم که دوره را نگذرانده‌ام، درحالی‌که رقبایم همه دوره دیده‌اند و من چیز چندانی از روش کسب‌وکار نمی‌دانم. افرادی که در آنجا بودند به من لطف و حمایت فراوانی داشتند و اجازه دادند که من کارهایم را با تاخیر ارائه بدهم تا ارائه دیگران را ببینم و در ضمن، صبح‌ها در کلاس شرکت کنم و عصرها کار را ارائه دهم. به لطف این دوستان من توانستم تجربیات زیادی از این رویداد کسب کنم و حتی بقیه رقبا به من کمک کردند و داوری‌ها هم به بهترین شکل انجام شد.» ریگی در پایان به‌عنوان پیشنهاد برای برگزارکنندگان رویداد صنایع خلاق و فناوری‌های فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار امیدواری کرد توجه به نیازهای واقعی جامعه در گزینش طرح‌ها همچنان مدنظر قرار گیرد.