تاریخ : Thu 25 Nov 2021 - 01:43
کد خبر : 64298
سرویس خبری : سیاست

حقوق‌های نجومی مشکلات اجتماعی ایجاد می‌کند

سیدکاظم موسوی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

حقوق‌های نجومی مشکلات اجتماعی ایجاد می‌کند

به‌نظر من، یک نگاهی که ما باید برای کارکنان دولت و آنهایی که مدیر و مسئولند داشته باشیم این است که اموال اینها طوری که قبلا در مجلس مصوب بوده و قوه قضائیه هم دنبالش است، بررسی شود.

چند روز گذشته در پی انتشار حقوق‌های نامتعارف و به‌اصطلاح نجومی تعدادی از کارکنان پتروشیمی امیرکبیر، معاون اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد تا یک‌ماه آینده گزارش شفافی از حقوق شرکت‌ها به مردم می‌دهند که چه بخشی از پرداخت‌ها غیرقانونی و چه بخش قانونی بوده است. در همین راستا به سراغ یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی رفتیم تا این موضوع را بررسی کنیم. در ادامه گفت‌وگوی «فرهیختگان» با سیدکاظم موسوی، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی را می‌خوانید.

این فیش‌های نجومی که از تعدادی از کارکنان پتروشیمی امیرکبیر در چند روز اخیر منتشر شده، توسط تحقیق و تفحص مجلس پیگیری شده یا توسط دیگر ارگان‌ها؟

این را دقیقا اطلاع ندارم. البته فکر کنم محصول تحقیق و تفحص مجلس نیست.

با توجه به اینکه در شهریورماه طرح تحقیق و تفحص از حقوق‌های نجومی در صحن تصویب شد، اکنون روند تحقیق و تفحص از حقوق‌های نجومی چطور پیش می‌رود و آیا تا سه‌ماه آینده اسامی معرفی خواهد شد؟

تحقیق و تفحص از حقوق‌های نجومی مصوب مجلس است. مجلس هم برای پافشاری بر مصوبات خودش، دنبال اینگونه مسائل است که نظارت خودش را قوی کند تا آن مواردی که در حقوق‌های نجومی دیده می‌شود، اینها را رفع کند. یک‌عده به‌قولی از حقوق‌های نجومی برخوردارند و یک‌عده هم هستند که فضای اشتغال برایشان موجود نیست، این اختلاف دریافتی‌ها به‌صورت حقوق نجومی در جامعه ما مشکلات و تبعاتی را از لحاظ اجتماعی و معنوی ایجاد می‌کند. این سوالات را باید بپرسیم که چرا یکی باید 100 میلیون یا 50 میلیون دریافت کند، چه ابتکاری داشته یا چه کرده که باید این میزان حقوق بگیرد؟ به‌نظر من این حقوق‌های نجومی و برخورد با اینها و عوامل اینها از برنامه‌های خوب مجلس است. به‌علاوه اینکه دولت سیزدهم هم فسادستیز است، به‌طوری‌که رئیس‌جمهور چه در زمانی که در قوه‌قضائیه بود، چه الان که در دولت است، همواره پیگیر رسیدگی و رفع فساد بوده.

گویا سامانه‌ای به نام پاکنا برای ثبت حقوق کارکنان دولتی از سال 99 تعبیه شده است. چند وقت پیش هم مجلس طرحی تحت عنوان شفافیت مالی مسئولان را دنبال می‌کرد، این دو راهبرد را از لحاظ عملیاتی چطور ارزیابی می‌کنید؟

به‌نظر من، یک نگاهی که ما باید برای کارکنان دولت و آنهایی که مدیر و مسئولند داشته باشیم این است که اموال اینها طوری که قبلا در مجلس مصوب بوده و قوه قضائیه هم دنبالش است، بررسی شود. این دو هر دو راه‌حل‌های خوبی برای شفاف‌سازی هستند، به‌طوری‌که برای مردم به‌صورت مشخص روشن شود که این مسئول یا این وکیل یا این وزیر چه میزان دریافتی دارند. در همین راستا مردم بدانند که آن مسئول با چه چیزی بر سر کار آمده و با چه چیزی از سر کار می‌رود. مولا علی(ع) فرمودند که در جریان باشید من با یک اسب و شمشیر آمدم و یک روزی هم از شهر شما می‌روم و اگر در ترک اسبم چیزی غیر از این بود، بدانید که کار من درست نبوده است. لذا اینها درسی‌ است برای مدیران و مسئولان و به‌نظر من این دو در کنار هم راه‌حل‌های خوبی است، مخصوصا اینکه مجلس به‌عنوان مجلس انقلابی نظارت خودش را برای مواردی که شما فرمودید حتما انجام می‌دهد.