تاریخ : Wed 24 Nov 2021 - 00:33
کد خبر : 64204
سرویس خبری : ورزش

طارمی امید اول پورتو در آنفیلد

لیگ قهرمانان اروپا؛ جدال انتقامی پپ و پوچ در منچستر

طارمی امید اول پورتو در آنفیلد

مهدی طارمی که به‌دلیل اختلافاتش با دراگان اسکوچیچ از فهرست تیم‌ملی ایران برای دو مسابقه با لبنان و سوریه کنار گذاشته شده بود از این فرصت استفاده کرد تا تمریناتش را در پورتو پیگیری کرده و برای مسابقه حساس برابر لیورپول آماده شود.

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: برای مهدی طارمی و پورتو جدال امشب برابر لیورپول می‌تواند تاثیر زیادی در سرنوشت آنها در رقابت‌های این فصل لیگ قهرمانان داشته باشد. این تیم پرتغالی در گروه دشوار خود توانسته در آستانه هفته پنجم مرحله گروهی این تورنمنت جایگاه دوم را دراختیار داشته باشد که رده بسیار خوبی برای آنها محسوب می‌شود و حتی اگر نتوانند درنهایت به مرحله بعد راه پیدا کنند با عملکرد این فصل خود در مرحله گروهی بی‌شک رضایت هواداران را به‌دست خواهند آورد. رقابت با غول‌هایی همچون لیورپول، اتلتیکومادرید و میلان برای هر تیمی در سطح اروپا بسیار دشوار است و پورتو تا اینجای کار به‌خوبی توانسته خودش را بین مدعیان این گروه حفظ کند. جالب اینکه برتری در بازی امشب به‌معنای گام بلندی برای صعود این تیم به مرحله بعدی این مسابقات خواهد بود که دستاورد بسیار بزرگی برای کونسیسائو و شاگردانش است. در دیگر دیدار مهم امشب منچسترسیتی با پپ گواردیولا برای انتقام شکست دور رفت برابر پاری‌سن‌ژرمن صف‌آرایی خواهد کرد. تیم فرانسوی برای مسابقه امشب بیشتر ستاره‌های خود ازجمله سرخیو راموس را دراختیار دارد و با تمام قوا برابر رقیب انگلیسی صف‌آرایی خواهد کرد.

حرکت پسندیده طارمی

مهدی طارمی که به‌دلیل اختلافاتش با دراگان اسکوچیچ از فهرست تیم‌ملی ایران برای دو مسابقه با لبنان و سوریه کنار گذاشته شده بود از این فرصت استفاده کرد تا تمریناتش را در پورتو پیگیری کرده و برای مسابقه حساس برابر لیورپول آماده شود. در بازی رفت این قرمزهای آنفیلد بودند که موفق شدند همانند سال‌های اخیر در زمین پورتو به یک برد پرگل دست پیدا کنند و این‌بار 5 بر یک این تیم را شکست دادند. تک‌گل آن مسابقه برای تیم کونسیسائو را مطابق انتظار مهدی طارمی زد اما درخشش او برابر یکی از مدعیان این فصل لیگ جزیره و اروپا برای بازگشت پورتو به بازی کافی نبود و اوضاع برای آنها به‌مراتب دشوارتر از چیزی بود که در ابتدا تصور می‌کردند. حالا در آنفیلد شاید کونسیسائو به کسب یک تساوی می‌اندیشد تا در بازی آخر خود با اتلتیکومادرید که احتمالا جدال فینال‌گونه برای صعود از این گروه خواهد بود همچنان شانس خوبی برای رسیدن به دور حذفی داشته باشد. البته پورتو امیدوار است امشب میلان هم به کمک آنها بیاید و با کسب امتیاز از شاگردان سیمئونه مسیر صعود را برای این تیم هموارتر کند.

طارمی جمعه‌شب در دیدار جام‌حذفی تیمش برابر فیرنسه 73دقیقه در زمین حضور داشت و پنالتی منجر به گل پنجم تیمش را گرفت تا پورتو با برتری 5 بر یک در این دیدار برای مسابقه امشب مهیا شود. مهاجم تیم‌ملی ایران اگرچه پنالتی‌زن اول تیمش محسوب می‌شود اما در این دیدار تصمیم گرفت این پنالتی را به فرانسیسکو، پسر سرمربی تیم بدهد تا در نخستین حضورش در ترکیب تیم موفق به گلزنی شود. این حرکت طارمی با توجه رسانه‌های پرتغالی همراه بود و از اینکه در چنین موقعیتی شرایط این بازیکن جوان را درک کرده و به او روحیه داده است تمجید کردند. سایت «بی‌ساکر» نیز با اشاره به اینکه پورتو و اسپورتینگ‌لیسبون تنها تیم‌های بدون شکست در لیگ‌های رده‌بالای اروپایی هستند، نوشت: «با شکست ناپولی در این هفته حالا فقط دو باشگاه پرتغالی هستند که در لیگ‌های خود بدون شکست مانده‌اند و در سایر لیگ‌های بزرگ این قاره ازجمله 5لیگ معتبر و هلند و روسیه تیمی وجود ندارد که روند شکست‌ناپذیری‌اش را تا این برهه از فصل حفظ کرده باشد. پورتو عملکرد خوبش در این فصل را مدیون دفاع مستحکم خود به رهبری په‌په باتجربه و خط‌حمله‌ای است که با کمک مهدی طارمی توانسته عملکرد خوبی برابر دروازه رقبا داشته باشد. آنها با درخشش این مهاجم ایرانی و همچنین لوئیس دیاز با 28گل‌زده بهترین خط‌حمله لیگ را دراختیار دارند و به‌طور میانگین 2.5گل در هر بازی به ثمر رسانده‌اند که آماری عالی محسوب می‌شود.»

امشب درسوی دیگر میدان تیمی حضور دارد که هر 4بازی قبلی خود را با برد پشت‌سر گذاشته و خود را به‌عنوان یک مدعی جدی در رقابت‌های این فصل مطرح کرده است. آنها با این عملکرد تا پایان هفته چهارم صدرنشینی خود را قطعی کرده‌اند و دو بازی آخر مرحله گروهی برای این تیم تشریفاتی خواهد بود. با این حال سرجیو کونسیسائو، سرمربی پورتو معتقد است تیمش بازی بسیار سختی در پیش دارد: «ما به‌سختی می‌توانیم کارهایی را که آنها انجام می‌دهند کنترل کنیم. با این حال باید ترکیبی خوب از بازیکنان فوق‌العاده‌ای را که دراختیار داریم راهی زمین کنیم و من به آنها اعتماد و اطمینان دارم که می‌توانند واکنش خوبی برابر این حریف قدرتمند داشته باشند. باید از اشتباهاتی که در بازی رفت داشتیم درس بگیریم و تلاش کنیم بتوانیم بدون اشتباه در زمین آنها بازی کنیم. این بازی مسلما شرایط متفاوتی خواهد داشت. ما پیش از این برابر تیم‌های خوب انگلیسی توانسته‌ایم نمایش خوبی داشته باشیم. مثلا سال گذشته مقابل چلسی نتیجه خوبی به‌دست آوردیم و برای بازی امشب هم استراتژی خوبی داریم که امیدواریم موفق باشد.» او در ادامه درباره وضعیت مصدومان تیمش گفت: «په‌په شرایط مساعدی ندارد اما با ما به آنفیلد آمده و تا آخرین دقیقه منتظر تصمیم کادر پزشکی تیم خواهیم ماند تا وضعیتش مشخص شود. او بازیکنی مهم و تاثیرگذار برای تیم ماست و امیدوارم بتواند به این بازی برسد.»

لیورپول درحالی برای این مسابقه آماده می‌شود که در 15بازی قبلی خود در تمامی مسابقات حداقل دو گل به ثمر رسانده و در 14بازی اخیر خود در آنفیلد هم بدون شکست مانده است. در ترکیب این تیم کورتیس جونز، روبرتو فرمینو و هاروی الیوت مصدوم هستند اما اندری رابرتسون احتمالا شرایط بازی را به‌دست خواهد آورد.

بازگشت گریزمان و سوارز

در دیگر مسابقه این گروه و در ورزشگاه وندامتروپلیتانو دو تیم اتلتیکومادرید و میلان به مصاف هم می‌روند. شاگردان دیه‌گو سیمئونه پس از دو شکست پیاپی برابر لیورپول و سقوط به رده سوم جدول تنها به کسب سه‌امتیاز این دیدار می‌اندیشند و امیدوارند همانند بازی رفت بتوانند رقیب ایتالیایی خود را شکست دهند. البته روسونری اگرچه در این گروه با یک‌امتیاز قعرنشین و بعید است بتواند حتی به لیگ اروپا راه پیدا کند اما حداقل در دیدار هفته دوم برابر همین اتلتیکو شایسته باخت نبود. هواداران این تیم معتقدند اشتباهات داوری سبب شد این تیم که در نیمه نخست برتری محسوسی داشت و با گل لیائو پیش افتاده بود با اخراج سختگیرانه فرانک کسیه و پنالتی جنجالی دقیقه7+90 لوئیس سوارز بازنده بازی شوند. حالا دو تیم در شرایطی در مسابقه برگشت به مصاف هم می‌روند که میلان اندک شانسی برای صعود دارد اما برتری در هر دو مسابقه باقی‌مانده برابر اتلتیکو و لیورپول کار بسیار سختی برای شاگردان استفانو پیولی خواهد بود. آنها این هفته در مصاف با فیورنتینا نخستین باخت خود در این فصل در سری Aرا تجربه کردند و فرصت گرفتن صدر جدول از ناپولی را از دست دادند.

قهرمان فصل پیش لالیگا که به‌نظر می‌رسید یکی از شانس‌های اصلی صعود از این گروه باشد حالا برای رسیدن به دور بعد به دردسر افتاده و اگر نتواند امشب در زمین خود برنده باشد کارش در بازی پایانی سخت‌تر نیز خواهد شد. سیمئونه امشب آنتون گریزمان را پس یک جلسه محرومیت دراختیار دارد اما فیلیپه که در بازی قبلی تیمش اخراج شد در این مسابقه حضور ندارد. لوئیس سوارز هم با پشت‌سر گذاشتن مصدومیت احتمالا در ترکیب اصلی تیمش قرار می‌گیرد اما کایرن تریپیه همچنان مصدوم است و وضعیت ژوائو فلیکس هم هنوز نامشخص است.

وضعیف پیچیده در پاریس

در گوشه‌ای دیگر از انگلیس یکی دیگر از مصاف‌های حساس و تعیین‌کننده این هفته لیگ قهرمانان بین دو تیم منچسترسیتی و پاری‌سن‌ژرمن برگزار خواهد شد. سیتی‌زن‌ها اگرچه بازی رفت را به رقیب پرستاره فرانسوی با دو گل باختند اما لغزش حریف در دو مسابقه برابر بروژ و لایپزیگ و دو تساوی آنها سبب شد شاگردان گواردیولا فعلا صدرنشین جدول این گروه باشند و با کسب یک تساوی در مسابقه امشب نیز می‌توانند شرایط را همچنان به سود خود حفظ کنند.

پاری‌سن‌ژرمن در ابتدای فصل با خریدهای پرسر و صدای خود که در صدر آنها لیونل مسی قرار داشت همه را شگفت‌زده کرد و گفته می‌شد آنها بدون‌شک مدعی اول قهرمانی در این فصل لیگ قهرمانان خواهند بود. با این حال آنها اگرچه در همین ابتدای فصل حساب خود را از مدعیان لیگ فرانسه جدا کرده‌اند و درحالی که هنوز مسابقات به نیم‌فصل نرسیده فاصله‌ای 11امتیازی را با نیس رده دومی ایجاد کرده‌اند اما در لیگ قهرمانان هنوز خبری از اقتدار این تیم نیست و توقف برابر بروژ بلژیک در هفته نخست هواداران این تیم را نگران کرد. اتفاقاتی که در هفته‌های اخیر در این باشگاه رخ داده و حواشی بی‌پایان این تیم متمول باعث شده هر روز خبر جدیدی در اطراف آن منتشر شود. از احتمال فسخ قرارداد سرخیو راموس تا شایعه بازگشت مسی به بارسلونا و اخیرا هم اخباری مبنی‌بر جدایی مائوریتسیو پوچتینو از این باشگاه و حضورش در منچستریونایتد.

سرخیو راموس درحالی راهی این باشگاه شد که دچار مصدومیت شده بود و به‌نظر می‌رسید این آسیب‌دیدگی خیلی زود برطرف خواهد شد اما وقتی درمان او چندماه طول کشید رسانه‌های فرانسوی از احتمال فسخ قرارداد کاپیتان سابق رئال‌مادرید خبر دادند. با این حال او بالاخره توانست به تمرینات گروهی تیمش برگردد و برای بازی امشب نامش در فهرست تیم قرار گرفته است. هرچند بعید به‌نظر می‌رسد پوچتینو ریسک کرده و او را پس از مدت‌ها دوری از فوتبال در چنین مسابقه حساسی به بازی بفرستد.

ازسوی دیگر خرید مسی که همیشه یکی از آرزوهای ناصرالخلیفی، مالک قطری باشگاه بود در ابتدای این فصل اتفاق افتاد اما در این روزها با بازگشت ژاوی به نوکمپ و همچنین حضور دوباره دنی آلوس 38ساله در این باشگاه این احتمال به‌صورت جدی تقویت شده که شاید مسی هم به‌زودی در مسیر بازگشت به باشگاه سابقش قرار داشته باشد. حالا مسی در مصاحبه با مارکا به این شایعه واکنش نشان داده و می‌گوید: «من همیشه گفته‌ام که روزی به بارسلونا برمی‌گردم چراکه آنجا خانه من است و دوست دارم در این شهر زندگی کنم. پیش از این هم گفته‌ام که اگر بتوانم به باشگاهم کمک کنم خوشحال خواهم شد که دوباره به آنجا برگردم.» این جملات تنها چندماه پس از حضور ستاره آرژانتینی در پاریس اصلا اتفاق خوبی برای این باشگاه نیست و می‌تواند این تیم را وارد دردسر جدیدی کند.

به این اتفاقات حالا باید احتمال جدایی سرمربی تیم را نیز اضافه کرد که بنا به گفته رسانه‌های فرانسوی و انگلیسی با توجه به اینکه یکی از گزینه‌های اصلی منچستریونایتد برای جانشینی اوله‌گنار سولشر به‌شمار می‌رود بی‌میل نیست در همین مقطع کنونی از تیم فرانسوی جدا شده و دوباره به انگلیس برگردد. پوچتینو از ابتدای حضورش در پاریس به‌همراه همسرش در هتل زندگی می‌کند و همین مساله این گمانه‌زنی را به‌وجود آورده که او به این تیم به چشم یک هدف درازمدت نگاه نمی‌کند و حضورش در پاریس چندان طولانی نخواهد بود. حالا از طرفی او که علاقه به کار در لیگ برتر و منچستریونایتد را دارد با فرصت خوبی مواجه شده و از طرف دیگر شاید باشگاه فرانسوی هم چندان مخالفتی با جدایی او نداشته باشد.

پوچتینو فصل پیش نه‌تنها در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان به منچسترسیتی باخت بلکه در لیگ فرانسه هم نتوانست جام قهرمانی را بالای سر ببرد تا تحت انتقاد شدیدی قرار گیرد. در چنین اوضاعی مدیران پاری‌سن‌ژرمن با این ایده که پوچتینو جای خود را به زین‌الدین زیدان بدهد بیشتر موافقند و شاید مخالفت زیادی با جدایی او نداشته باشند. حضور زیدان در پاریس می‌تواند از یک جنبه دیگر هم به‌سود این باشگاه باشد و آن‌هم احتمال تمدید قرارداد کیلیان امباپه است که به‌نظر می‌رسد در پایان فصل به‌صورت بازیکن آزاد راهی تیم دیگری خواهد شد. زیدان رابطه خوبی با این ستاره جوان دارد و در زمان حضورش در رئال‌مادرید تلاش زیادی برای خرید او انجام داد. از رختکن تیم پاریسی هم خبر می‌رسد ستاره‌های این تیم به این جمع‌بندی رسیده‌اند که زیدان سرمربی بعدی این تیم خواهد بود و مخالفتی با این اتفاق ندارند. به این ترتیب شاید پوچتینو در سفر این هفته به منچستر برای بازی امشب مذاکراتی را نیز با یونایتد برای قبول مربیگری این تیم انجام دهد.

رئال و اینتر به‌دنبال جبران دور رفت

در گروه چهارم این مسابقات دو تیم مدعی رئال‌مادرید و اینترمیلان که به‌نظر نمی‌رسید کار سختی برای صعود از گروه خود داشته باشند باید برای قطعی‌کردن حضور خود در مرحله بعد رقبای نه‌چندان نامدار خود را شکست دهند. رئال‌مادرید در خانه میهمان تیم شگفتی‌ساز شریف مولداوی است که در بازی رفت در برنابئو دست به کار بزرگی زد و 2 بر یک این حریف نامدار را شکست داد. شریف در این گروه 6امتیازی است و اگر در مسابقه امشب هم بتواند شگفتی بازی رفت را تکرار کند با رئال هم‌امتیاز می‌شود و با توجه به اینکه در بازی آخر باید به مصاف شاختاردونتسک اوکراین برود شانس خوبی برای صعود به مرحله بعد خواهد داشت. البته تیم کارلو آنچلوتی در هفته‌های اخیر نمایش بهتری در لالیگا داشته و به لطف درخشش کریم بنزما و البته وینیسیوس جونیور رقبا را از پیش‌رو برمی‌دارد. آنها این هفته در لالیگا 4 بر یک گرانادا را شکست دادند و کاملا مهیای بازی امشب هستند. آنها در بازی امشب نفراتی چون گرت بیل، دنی سبایوس و فدریکو والورده را به‌دلیل مصدومیت دراختیار ندارد و ادن آزارد نیز مطابق معمول آسیب‌دیده و ممکن است بازی امشب را از دست بدهد. در دیگر مسابقه این گروه اینترمیلان پس از برد خوب ابتدای هفته برابر ناپولی با روحیه‌ای خوب به مصاف شاختاردونتسک می‌رود تا برخلاف بازی رفت که با تساوی بدون گل به پایان رسید در جوزپه مه‌آتزا سه‌امتیاز این بازی را کسب کرده و شانس خود را برای صعود افزایش دهد.