تاریخ : Tue 23 Nov 2021 - 02:13
کد خبر : 64148
سرویس خبری : دانشگاه

قدم‌های کوچک، اهداف بزرگ

مهرداد الهی:

قدم‌های کوچک، اهداف بزرگ

در نشریه شیرین‌ترین تجربه برای هر شخص، مسئولیت‌پذیری درکنار کار گروهی است، که شما را به نحو احسن تربیت می‌کند چگونه بتوانید ذهن خود را تربیت کنید که در چند زمینه همزمان به بهترین شکل عمل کند.

مهرداد الهی، فعال نشریات دانشگاه رازی کرمانشاه: از آنجاکه در این یادداشت تلاش بر آن است که تجارب فعالیت‌های دانشجویی در حوزه نشریات بررسی شود، ابتدا به‌سراغ این موضوع باید برویم که اساسا نشریه چه کاربردی دارد؟ نشریه محلی برای به چالش کشیدن ذهن و قلم است. نشریه یک ساختار تشکیلاتی کوچک است که در آن افراد دارای شخصیت حقوقی و وظایف مشخص هستند. تجربه کردن بسیاری از چالش‌های تشکیلاتی را به‌وضوح می‌توان در یک نشریه یافت، اعم‌از: مدیریت، نیروهای اجرایی، طراح‌، ایده‌پرداز، هیات نظارت و...، که این مساله باعث می‌شود از یک نشریه تحت عنوان تشکیلات یاد شود. اما این چالش‌ها باعث می‌شود ذهن انسان از حالت تک‌بعدی بودن خارج شده و خلاق شود. شاید سوالی که در ذهن ایجاد شود این باشد که چگونه این امر ممکن است؟ یا مگر ذهن انسان ذاتا چندبعدی نیست؟ در پاسخ باید گفت شما محدودید به رعایت چند نکته بسیار مهم که باعث می‌شود این امر محقق شود؛ به‌عنوان مثال از من خواسته شده تجربیات خود از نشریات را درحدود ۵۰۰ کلمه با شما به‌اشتراک بگذارم. درکنار اینکه باید تجربیات خود را بازگو کنم، ولی در ذهن خود باید دائما یادآوری کنم بیش از ۵۰۰ کلمه نشود؛ پس درعین نوشتن تجربیات، به محدودیت کلمات نوشتاری نیز باید دقت کنم. پس تا قبل این موضوع من محدودیتی برای این امر نداشتم، حال به‌واسطه اینکه قالب طراحی‌شده به‌گونه‌ای است که باید خلاصه‌نویسی کنم، این باعث چندبعدی شدن ذهن می‌شود. اما ازجمله چالش‌های دوست‌داشتنی می‌توان به خلاقیت در نوشتن مطالب، منحصربه‌فرد بودن آنها، بیان زیبا و صریح و جذاب مطلب خواسته‌شده اشاره کرد که باعث می‌شود قلم ما نافذ شده و مخاطب ما را به خود جذب کند. در نشریه شیرین‌ترین تجربه برای هر شخص، مسئولیت‌پذیری درکنار کار گروهی است، که شما را به نحو احسن تربیت می‌کند چگونه بتوانید ذهن خود را تربیت کنید که در چند زمینه همزمان به بهترین شکل عمل کند.

نشریه، محلی برای ارتباط شما با مواردی می‌شود که شاید غیر از این محل جایی برای تلاقی شما با آن دسته از موضوعات نباشد یا به‌ندرت پیش بیاید. به‌عنوان مثال، اگر در یک نشریه سیاسی مشغول به فعالیت تحت عنوان ویراستار شوید، برای اینکه از صحت بیان یک جمله از بندهای قانون اساسی، که نویسنده آن را به‌کار برده است، اطمینان پیدا کنید، خود را موظف به خواندن آن بند از قانون اساسی کشور و در عین حال مرور موارد نگارشی اعم‌از علامت‌های دستور زبان فارسی و نگارش می‌کنید که جمله‌بندی به‌درستی صورت گیرد و ایجاد کژتابی نکند. جمله معروف «اعدام لازم نیست آزادش کنید»، مثال بارزی برای اهمیت این موضوع است. پس شما با حضور در نشریه، بیش از پیش تیزبین و نکته‌نگر خواهید شد، که از مزایای حضور در نشریه است. در عین‌حال ممکن است نشریه معایبی نیز داشته باشد که باعث شود به موارد مذکور دست پیدا نکنید. به‌عنوان مثال، اگر در یک نشریه افراد موثر و دغدغه‌مند حضور نداشته باشند، آن‌گاه نشریه بعد از مدتی از فعالیت موثر دور شده و کم‌کم باید آماده منفعل شدن باشید، که جز اتلاف‌وقت هیچ سودی برای شما نخواهد داشت.