تاریخ : Mon 22 Nov 2021 - 01:17
کد خبر : 64067
سرویس خبری : دانشگاه

تغییر سبک زندگی زنان می‌تواند سبک زندگی خانواده را تغییر دهد

عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد واحد گرمسار:

تغییر سبک زندگی زنان می‌تواند سبک زندگی خانواده را تغییر دهد

از زمانی که خسروپناه معاونت علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی را برعهده گرفت، توجه ویژه‌ای به علوم انسانی شده است. این درحالی است که پیش از این بیشتر رشته‌های علوم پایه و فنی و مهندسی مورد توجه قرار می‌گرفت ولی الان نگاه ویژه‌ای به رشته‌های علوم انسانی شده است. همین موضوع باعث شده فضایی ایجاد شود تا بتوانیم در حوزه علوم انسانی کارهای علمی‌تری انجام دهیم.

پروین سوادیان، عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار و دکتری جامعه‌شناسی است که مقاله او در همایش ملی علوم انسانی و حکمت اسلامی به‌عنوان مقاله برتر انتخاب شده است. او در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درخصوص مقاله خود با عنوان «بررسی تاثیر حضور در شبکه‌های مجازی بر سبک زندگی اسلامی (شیعه) زنان شهر تهران» توضیح داد: «بنده مقاله‌ای با همکاری خانم کهلویی به نگارش درآوردم که درخصوص تاثیر حضور در شبکه‌های مجازی بر سبک زندگی اسلامی زنان شهر تهران است. یک پیمایش درخصوص بانوان شهر تهران انجام شد و میزان حضور آنها در شبکه‌های اجتماعی ازجمله اینستاگرام، تلگرام، واتساپ و... مورد بررسی قرار گرفت تا مشخص شود این حضور چه تاثیری در سبک زندگی اسلامی آنها خواهد داشت.»

او ادامه داد: «این تاثیر از چند بعد مورد بررسی قرار گرفت؛ نتایج به این صورت بود که هرچه میزان حضور بانوان در فضای مجازی بیشتر بوده است پایبندی آنها به اعتقادات مذهبی و عمل به دستورات مذهبی نیز کاهش پیدا کرده است. همچنین با افزایش حضور در این شبکه‌های مجازی شرکت در مناسبت‌های مذهبی نیز کاهش پیدا کرده و مصرف کالاهای فرهنگی دینی تغییر کرده و از سمت مداحی و کتاب‌های مذهبی به سمت موسیقی گرایش پیدا کرده است.»

عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار خاطرنشان کرد: « درنتیجه‌گیری نهایی با توجه به اینکه زنان نقش محوری در خانواده دارند تغییر سبک زندگی دینی آنها می‌تواند منجر به تغییر سبک زندگی خانواده شود.»

سوادیان در ادامه درخصوص همایش ملی علوم انسانی و حکمت اسلامی نیز توضیح داد: «از زمانی که خسروپناه معاونت علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی را برعهده گرفت، توجه ویژه‌ای به علوم انسانی شده است. این درحالی است که پیش از این بیشتر رشته‌های علوم پایه و فنی و مهندسی مورد توجه قرار می‌گرفت ولی الان نگاه ویژه‌ای به رشته‌های علوم انسانی شده است. همین موضوع باعث شده فضایی ایجاد شود تا بتوانیم در حوزه علوم انسانی کارهای علمی‌تری انجام دهیم.»

او در پایان اظهار کرد: «درحال حاضر کارهای پژوهشی در حوزه‌های مختلف زیاد وجود دارد و برگزاری این همایش‌ها می‌تواند به ما کمک کند تا این کارها بیشتر دیده و شنیده شود و در کتابخانه‌ها خاک نخورد.»

* روشنک دور اندیش