تاریخ : Sun 21 Nov 2021 - 01:02
کد خبر : 64010
سرویس خبری : دانشگاه

۹۱ درصد  دانشگاه آزادی‌ها واکسینه  شده‌اند

«فرهیختگان» از آمار واکسیناسیون نظام آموزشی کشور گزارش می‌دهد

۹۱ درصد دانشگاه آزادی‌ها واکسینه شده‌اند

تا پیش از واکسیناسیون عمومی موضوع بازگشایی دانشگاه‌‌ها تنها یک فرضیه بود و بعد از گسترش واکسیناسیون عمومی رفته‌‌رفته بازگشایی دانشگاه‌‌ها قوت گرفت تا جایی که رئیس‌جمهور در شهریور اعلام کرد مقدمات لازم برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌‌ها فراهم شده است.

سارا طاهری، روزنامه‌نگار: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز جمعه (28 آبان‌) جدولی را منتشر کرد که در آن آمار واکسیناسیون نظام آموزشی کشور به تفکیک مشخص شده است. با نگاهی به این آمار مشخص شده تاکنون 91درصد استادان و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی دز اول واکسن و 82درصد آنها نیز هر دو دز واکسن را دریافت کرده‌اند. این درحالی است که استادان و کارکنان دانشگاه‌های دولتی همچنان در صف تزریق واکسن به انتظار ایستاده‌اند. براساس آمار منتشرشده در این نمودار 61 درصد استادان و کارکنان در دانشگاه‌های دولتی نوبت اول واکسن و تنها 49 درصد آنها هردو نوبت را تزریق کرده‌اند.

همچنین در این نمودار آمار واکسیناسیون دانشجویان به تفکیک مشخص شده است؛ براین اساس، 84درصد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی دز اول واکسن را دریافت کرده و 67 درصد آنها نیز هر دو دز را تزریق کرده‌اند. با نگاهی به آمار می‌توان متوجه شد دانشجویان وزارت علوم هنوز چند گامی با دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی فاصله دارند؛ به‌عبارت بهتر 81درصد دانشجویان وزارت علوم دز اول و 64درصد آنها هر دو نوبت را دریافت کرده‌اند. دانشجویان علوم پزشکی نیز درمقابل دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی وضعیت خوبی ندارند. 70درصد این دانشجویان دز اول را دریافت کرده‌اند و تنها 65درصد آنها توانسته‌اند هردو دز را تزریق کنند. 63درصد استادان و کارکنان حوزه نیز دز اول و 53درصد آنها هر دو دز را دریافت کرده‌اند. آماری که نشان می‌دهد مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی به وعده خود برای واکسیناسیون عمومی دانشجویان، کارکنان و اساتید خود و ایفای مسئولیت اجتماعی خود عمل کرده‌اند. دانشگاه آزاد اسلامی از همان روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا در کشور، در قامت یک دانشگاه اجتماعی پا به میدان گذاشت و تمام امکانات خود را برای کمک به مردم تجهیز کرد. کاری که قبلا در سیل و زلزله نیز کرده بود. مسئولان این دانشگاه بعد از شیوع ویروس کرونا در کشور گام‌ اول ساخت ماسک و مواد ضدعفونی‌‌کننده را در دستورکار قرار داده و در گام دوم تمام بیمارستان‌های خود را برای پذیرش بیماران کرونایی تجهیز کردند. گام سوم انجام واکسیناسیون عمومی دانشجویان و کارمندان بود که در دستورکار مسئولان قرار گرفت. مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی در گام سوم یا همان واکسیناسیون عمومی به کمک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آمدند و واکسیناسیون دانشگاهیان و آحاد مردم را پذیرفتند و حالا 91درصد استادان و کارکنان و 84‌درصد دانشجویان این دانشگاه واکسینه شده‌اند. براساس نموداری که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منتشر شده است آمار واکسیناسیون تمام دانشجویان کشور نیز مشخص شده است. براساس این آمار 83‌درصد کل دانشجویان کشور نوبت اول واکسن و 68‌درصد آنها هردو نوبت را دریافت کرده‌اند. آماری که تردیدها و ابهامات بازگشایی دانشگاه‌ها را بیشتر از گذشته کرده است؛ چراکه طبق این آمار هنوز 32‌درصد از کل دانشجویان نتوانسته‌اند هردو نوبت واکسن را تزریق کنند.

مدت‌هاست این سوال از سوی دانشجویان و خانواده‌های آنان مطرح می‌شود که آموزش حضوری چه زمانی است؟ سوالی پرتکرار که این روز‌ها از زبان تمامی دانشجویان شنیده می‌شود، سوالی که جواب‌های متعددی برای آن داده شد و درنهایت آغاز کلاس‌ها منوط به واکسیناسیون عمومی تمام دانشجویان و کارکنان دانشگاه‌ها شد.

تا پیش از واکسیناسیون عمومی موضوع بازگشایی دانشگاه‌‌ها تنها یک فرضیه بود و بعد از گسترش واکسیناسیون عمومی رفته‌‌رفته بازگشایی دانشگاه‌‌ها قوت گرفت تا جایی که رئیس‌جمهور در شهریور اعلام کرد مقدمات لازم برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌‌ها فراهم شده است. بعد از صحبت‌های رئیس‌جمهور نیز وزیر علوم در سخنانی اعلام کرد دانشگاه‌‌ها از پانزدهم آبان به‌صورت حضوری بازگشایی می‌شوند و دانشجویان باید به صندلی‌‌های دانشگاه بازگردند. این درحالی است که دبیر کمیته علمی ستاد ملی کرونا همزمان با شروع مهرماه و فصل بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها اعلام کرده بود تا زمانی که واکسیناسیون عمومی کشور به ۷۵درصد جمعیت کشور برسد، کلاس‌ها باید به‌صورت آنلاین ادامه پیدا کند.

حالا در دومین پاییز درگیر با همه‌گیری کرونا بازگشایی دانشگاه‌ها نیز مانند مدارس با ابهام و سوالات زیادی همراه هستند. هنوز تصمیم شفافی اعلام نشده اما به نظر می‌رسد با توجه به اینکه هنوز حدود 20 درصد دانشجویان نتوانسته‌اند حتی دز اول را دریافت کنند و 32 درصد آنان نیز هنوز هردو نوبت را تزریق نکرده‌اند بازگشایی دانشگاه‌ها بازهم به تعویق بیفتد. البته خبرهای مختلفی در این زمینه منتشر شده است، اخباری که همه با پیشوند، اگر و اما همراه هستند. البته به نظر می‌رسد با توجه به به روند گسترش واکسیناسیون، باید انتظار بازگشایی دانشگاه‌ها را حداکثر تا دو ماه آینده داشته باشیم.