تاریخ : Tue 16 Nov 2021 - 02:00
کد خبر : 63721
سرویس خبری : ورزش

امید آخر سوریه

محروس و تیمش تنها به سه امتیاز دیدار با ایران فکر می‌کنند

امید آخر سوریه

سوریه درحالی برای دیدار برگشت خود مقابل ایران در انتخابی جام‌جهانی آماده می‌شود که در این دیدار هیچ چاره‌ای جز پیروزی ندارد و هر نتیجه‌ای به‌جز این چندان سودی برای آنها نخواهد داشت. آنها درحالی برای این مسابقه آماده می‌شوند که تمام انگیزه بازیکنان کسب سه امتیاز این دیدار بهترشدن شرایط تیم در جدول است.

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: تیم ملی فوتبال ایران در آغاز دیدارهای دور برگشت مرحله انتخابی رقابت‌های جام‌جهانی 2022 قطر امروز به مصاف سوریه می‌رود و امیدوار است تا برتری در این دیدار خارج از خانه تا حد زیادی صعودش به این تورنمنت را قطعی کند. عملکرد خوب شاگردان اسکوچیچ در دور رفت سبب شد آنها با 13 امتیاز و بدون شکست مقتدرانه درصدر جدول گروه خود قرار گیرند و این‌بار برخلاف مرحله بعد که در پایان دیدارهای رفت امید بسیار کمی برای صعود داشتند، مدعی نخست رسیدن به دور بعدی هستند. نتایج خوب تیم‌های ایران و کره‌جنوبی از یک‌سو و عملکرد ضعیف سایر تیم‌های حاضر در این گروه از طرف دیگر سبب شده تا در میانه این مسابقات فاصله نسبتا زیادی بین این دو مدعی و سایرین ایجاد شود و بعید است تیمی به‌جز این دو بتواند از این گروه مستقیما راهی جام‌جهانی شود. تنها مساله درحال حاضر این است که در کدام مسابقه این دو تیم می‌توانند صعود خود را قطعی کنند. تیم ایران با برتری در این مسابقه حتی این شانس را دارد که در هفته هفتم و دیدار برابر عراق در صورتی‌که سایر نتایج نیز به سود ما رقم بخورد صعودش به جام جهانی قطر را قطعی کند.

غایبان تیم محروس

دو تیم در دیدار رفت در تهران دیداری نزدیک را برگزار کردند و با وجود نمایش خوب گلر سوریه درنهایت این علیرضا جهانبخش بود که در اوایل نیمه‌دوم قفل دروازه حریف را باز کرد و تک‌گل سه امتیازی ایران را به ثمر رساند. این شروع روحیه‌بخش با نتایج خوب بعدی همراه شد و حالا در آستانه دیدار برگشت تیم ایران شرایطی به‌مراتب بهتر از روزهای آغازین این مسابقات دارد. غایب بزرگ سوری‌ها در این مسابقه عمر خربین است که به‌دلیل مصدومیت فرصت حضور در این مسابقه را از دست داده است و به این ترتیب مدافعان تیم ایران با خیالی آسوده‌تر به مصاف این حریف خواهند رفت. خربین در سه دیدار اخیر تیمش با 2 گل و یک پاس گل به همراه عمر سوما از بازیکنان مهم و تاثیرگذار تیمش بود اما پس از دیدار برابر عراق مشخص شد از ناحیه مچ پا دچار آسیب‌دیدگی شده و معاینات پزشکان مشخص کرد حداقل به یک هفته استراحت نیاز دارد. به این ترتیب او در دیدار امشب که قرار است در ورزشگاه ملک عبدالله اردن برگزار شود غایب خواهد بود و نزار محروس، سرمربی سوریه باید فکری برای پرکردن جای خالی بهترین مهاجم تیمش داشته باشد.

البته این تنها مشکل محروس برای این بازی نیست و لیست غایبان سوریه برای این بازی چندین نام دیگر را نیز در بر می‌گیرد. ایاز عثمان نیز همانند خربین در دیدار برابر عراق مصدوم شد و او هم به این بازی نمی‌رسد. اسرا همویه هم به‌دلیل محرومیت این بازی را از دست داده است. محمد عثمان نیز پس از اینکه در ترکیب تیم برای دیدار با عراق قرار نگرفت از اردوی تیم قهر کرد و حالا باید منتظر جریمه احتمالی از سوی فدراسیون فوتبال این کشور باشد. ماردیک مردکیان و علاء الدالی نیز به‌دلیل اینکه در لیگ کویت شاغل هستند و این کشور محدودیت‌هایی را برای دوران کرونا در نظر گرفته است، نتوانستند مجوز همراهی با تیم ملی کشور خود را دریافت کنند. به این ترتیب محروس چند بازیکن خود را برای این دیدار در اختیار ندارد و باید با ترکیبی متفاوت برای رویارویی با ایران آماده شود. سوری‌ها پس از تساوی روز پنجشنبه برابر عراق به‌سرعت راهی اردن شدند تا اردوی آماده‌سازی خود را در این کشور برپا کرده و برای رویارویی با شاگردان اسکوچیچ آماده شوند.

سوریه اگرچه با توجه به نتایجی که کسب کرده امید چندانی برای صعود حتی به‌عنوان تیم سوم ندارد اما با توجه به اینکه هنوز 5 بازی پیش‌رو دارد از رسیدن به دیدارهای پلی‌آف ناامید نیست. البته آنها فعلا با کسب تنها دو تساوی در قعر جدول گروه قرار دارند و کار سختی برای جبران ناکامی‌های دور رفت دارند. شاید شکست برابر ایران و کره‌جنوبی برای شاگردان محروس دور از انتظار نبود اما ناکامی برابر لبنان باعث شد تا آنها به قعر جدول صعود کنند و برابر امارات و عراق نیز نتیجه‌ای بهتر از تساوی به‌دست نیاوردند.

انتقاد از داوری و VAR

سوری‌ها از روز جمعه در اردن تمرینات خود را پیگیری کرده‌اند و در این مدت به‌صورت جدی مشغول آماده‌سازی تیم خود برای آغاز دور برگشت هستند. محروس پس از دیدار برابر عراق تصمیم گرفت به بازیکنانی که در این دیدار به میدان رفته بودند تمرینات سبک‌تری بدهد و تلاش کرد تا آنها ریکاوری مناسبی داشته باشند تا در دیدار امروز برابر ایران در آمادگی مطلوبی قرار داشته باشند. آنها در روزهای اخیر براساس اعلام رسانه‌های این کشور تمرینات تاکتیکی خود را با جدیت پیگیری می‌کنند و مهیای رویارویی با ایران و گرفتن انتقام شکست دیدار رفت هستند.

یکی از تغییراتی که محروس در دیدار برابر عراق در تیمش ایجاد کرد، نیمکت‌نشینی ابراهیم عالمه، گلر این تیم بود. او پس از اشتباه عجیبی که در دیدار برابر لبنان داشت و به‌عنوان یکی از مقصران شکست در این مسابقه معرفی شد برابر عراق در ترکیب اصلی تیمش قرار نگرفت و جای خود را به خالد حاج عثمان داد تا شاید او بتواند مانع از ناکامی دوباره تیمش در این مسابقات شود. حاج‌عثمان در این دیدار نمایشی عالی داشت و اگرچه یک گل دریافت کرد اما بارها با واکنش‌های خوب خود مانع گلزنی عراقی‌ها شد. حالا کارشناسان سوری معتقدند اتکای بیش‌ازحد محروس روی عالمه اشتباه بوده و شاید اگر او زودتر به گلر ذخیره تیمش اعتماد می‌کرد سوریه در این مسابقه نتایج بهتری به‌دست می‌آورد.

حالا برای دیدار امروز برابر ایران احتمالا سرمربی سوریه دوباره از حاج‌عثمان درون دروازه تیمش استفاده خواهد کرد و با توجه به غایبانی که دارد چند تغییر دیگر نیز به‌خصوص در خط حمله ایجاد خواهد کرد. براساس آنچه در تمرینات اخیر سوریه اتفاق افتاده است به نظر می‌رسد محروس تصمیم دارد از محمد البحر درکنار عمر سوما به‌عنوان زوج خط حمله تیمش برابر مدافعان ایران استفاده کند و به این ترتیب زوجی جدید در خط حمله این تیم شکل خواهد گرفت.

او همچنین احتمالا با توجه به غیبت ایاز عثمان و محمد عثمان از احمد الاشکار در خط میانی بهره خواهد برد تا بتواند خط هافبک تیمش را در شرایط بهتری به مقابله با بازیکنان ایران بفرستد. قضاوت این دیدار را ما نینگ، داور 42 ساله چینی برعهده خواهد داشت و البته داورانی از چین، عربستان و قطر نیز در اتاق VAR برای بازبینی صحنه‌ها و کمک به داور دیدار حضور خواهند داشت.

محروس، سرمربی سوریه درباره این دیدار می‌گوید: «ما در جدول مسابقات شرایط خوبی نداریم و با وجود اینکه در بازی قبلی برابر عراق هم تا آستانه برد پیش رفتیم اما اشتباهات داوری سبب شد نتوانیم سه امتیاز آن مسابقه را کسب کنیم. در این دیدار چاره‌ای جز حمله برای رسیدن به برد نداریم و اگرچه برابر صدرنشین گروه به میدان می‌رویم اما باید نشان دهیم شایستگی جایگاه بهتری را در این گروه داریم.» این مربی سوری معتقد است اگرچه در دیدار قبلی تیمش از تکنولوژی VAR استفاده می‌شد اما داوران یک پنالتی مسلم این تیم را نادیده گرفتند تا تنها یک امتیاز نصیب تیمش شود.

آخرین شانس سوریه

سایت «الکوره» امارات در گزارشی از شرایط این مسابقه و رویارویی حساس دو تیم در مرحله انتخابی جام‌جهانی 2022 قطر می‌نویسد: «سوریه درحالی برای دیدار برگشت خود مقابل ایران در انتخابی جام‌جهانی آماده می‌شود که در این دیدار هیچ چاره‌ای جز پیروزی ندارد و هر نتیجه‌ای به‌جز این چندان سودی برای آنها نخواهد داشت. آنها درحالی برای این مسابقه آماده می‌شوند که تمام انگیزه بازیکنان کسب سه امتیاز این دیدار بهترشدن شرایط تیم در جدول است. حتی مساوی هم به درد آنها نمی‌خورد و با توجه به نتایجی که در دیدارهای قبلی به‌دست آورده‌اند و کسب تنها 2 امتیاز از 5 بازی اخیر خود حالا در قعر جدول قرار دارند. این بازی شاید آخرین شانس آنها برای بهتر شدن شرایط در این مرحله از مسابقات و بازگشت به جمع مدعیان است. نتایج ضعیف این تیم در دیدارهای قبلی سبب شد هواداران امید چندانی به موفقیت تیم‌شان در این دوره نداشته باشند و شاید این آخرین فرصت آنها برای جبران اشتباهات قبلی باشد. البته آنها حریف راحتی را نیز در پیش ندارند و برای کسب سه امتیاز این دیدار باید از سد تیمی عبور کنند که در هیچ‌کدام از 5 بازی قبلی خود بازنده نبوده و با 13 امتیاز درصدر جدول قرار دارد. نزار محروس و شاگردانش انگیزه زیادی دارند تا نگاه‌ها را به تیم خود تغییر دهند و در بهترین زمان یک برد ارزشمند و روحیه‌بخش را به‌دست آورند. این در حالی است که ایران در 5 بازی قبلی خود تنها 2 بار دروازه‌اش باز شده  و خط دفاعی قدرتمندی دارد، درحالی‌که سوریه در همین تعداد بازی 8 گل دریافت کرده است. آنها هنوز امیدوارند بتوانند در پایان این مرحله حداقل در رتبه سوم قرار بگیرند و همانند دوره قبلی که در پلی‌آف به مصاف استرالیا رفتند این‌بار هم بتوانند شانس خود را از این طریق آزمایش کنند. البته محروس به‌خوبی می‌داند ماموریت بسیار سختی را در پیش دارد و اگرچه تیمش هنوز شانس دارد و عملکرد سه تیم دیگر عرب این گروه چندان قابل‌توجه نبوده اما شاید در دور برگشت اتفاقات دیگری رقم بخورد. به‌خصوص که امارات و عراق تا این برهه از مسابقات نتوانسته‌اند عملکرد خوبی داشته باشند و تحت‌فشار زیادی برای نتیجه‌گیری قرار دارند. در چنین شرایطی آنها در دور برگشت کار دشواری در پیش دارند. به‌خصوص در این دیدار که برخی غایبان تیم باعث شده‌اند دست سرمربی تیم برای انتخاب ترکیب اصلی کمی بسته باشد. محروس برای این دیدار هم روی تجربه بالای عمر سوما در خط حمله حساب کرده و در غیاب عمر خربین مصدوم، انتظار دارد تا سوما بتواند مقاومت خط دفاعی ایران را شکسته و تیمش را به گل برساند. در سوی دیگر میدان نیز ایران درحالی راهی این مسابقه خواهد شد که در دیدارهای اخیر خود نتایج بسیار خوبی گرفته و روی نوار موفقیت قرار دارد. دراگان اسکوچیچ، سرمربی تیم ملی ایران برای این مسابقه روی تجربه بالای بازیکنانی چون سردار آزمون، حسین کنعانی‌زادگان، احمد نوراللهی و علیرضا جهانبخش حساب ویژه‌ای باز کرده و امیدوار است همانند بازی رفت بتواند برد شیرینی را کسب کند.»