تاریخ : Thu 11 Nov 2021 - 01:02
کد خبر : 63482
سرویس خبری : سیاست

حذف ارز دولتی برای جبران کسری بودجه درست نیست

سیدمهدی زریباف در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

حذف ارز دولتی برای جبران کسری بودجه درست نیست

بنده در جلسه اول رئیسی با اقتصاددانان هم حضور داشتم و به‌نظرم جلسه دوم بهتر از جلسه اول بود. همچنین در جلسه دوم بحث تخصصی‌تر از جلسه اول بود، که این خیلی خوب است.

این هفته دومین جلسه رئیس دولت سیزدهم با اقتصاددانان برگزار شد. پیش از این جلسه، در تیرماه نیز اولین جلسه با اقتصاددانان برگزار شده بود. یکی از پیشنهادهایی که در اولین جلسه توسط حاضران مطرح شده بود، ادامه داشتن این جلسات به‌صورت تخصصی‌تر بود. اقتصاددانان حاضر در جلسه سه‌شنبه معتقدند این جلسه نسبت‌به قبل تخصصی‌تر و خروجی کارکردی بهتری داشته است.  سیدمهدی زریباف، کارشناس مسائل اقتصادی از افرادی است که در هر دو جلسه رئیس‌جمهور با اقتصاددانان حضور داشته. او معتقد است پیشنهادها و انتقادها برای ریاست‌جمهوری به میزانی اهمیت داشته که در جلسه اخیر، امکان تجدیدنظر دولت در سیاست‌های مهم اقتصادی خود مانند حذف ارز ترجیحی یا همان دلار 4200 تومانی وجود دارد. در ادامه گفت‌وگوی «فرهیختگان» با سیدمهدی زریباف، کارشناس مسائل اقتصادی را می‌خوانید.

این دومین جلسه رئیسی با اقتصاددانان پس از پیروزی او در انتخابات ریاست‌جمهوری بود. باتوجه به اینکه دیدار سه‌شنبه با حضور اقتصاددانانی از دیدگاه‌های سیاسی مختلف برگزار شده است، نظرتان راجع به فضای جلسه چیست و آن‌را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اصل این جلسات مشورتی حرکت بسیار خوبی است. بنده در جلسه اول رئیسی با اقتصاددانان هم حضور داشتم و به‌نظرم جلسه دوم بهتر از جلسه اول بود. همچنین در جلسه دوم بحث تخصصی‌تر از جلسه اول بود، که این خیلی خوب است. ولی خب باتوجه به اینکه زمان محدود بود و تعداد افراد حاضر در جلسه هم گسترده بود و تقریبا هم همه دوستان صحبت کردند، بهتر بود زمان جلسه بیشتر از زمان تعیین‌شده باشد. پیشنهاد بنده این است که یک‌مقدار جلسات تعاملی با نخبگان تخصصی‌تر شود. یعنی به‌صورت شبکه‌ای کار انجام شود تا بازده کار بالاتر برود. ولی اصل برگزاری این جلسات مشورتی درست و مثبت است.

در صحبت‌هایتان فرمودید این جلسه از جلسه قبلی خود بهتر بود. پیشنهادها یا انتقادهایی در جلسه اول داشتید که در فاصله بین جلسات اول و دوم پیگیری شده یا اقدامی برای اجرایی شدن آن از سمت ریاست‌جمهوری انجام شده باشد؟

جلسه اول بیشتر معارفه بود و موضوع آن حول مسائل کلی و بایدها و نبایدها می‌گشت. به همین خاطر مورد خاصی پیشنهاد نشد. اما در جلسه دیشب قاعدتا افراد وضعیت کنونی کشور را ارزیابی کرده و پیشنهادها و انتقادهای خودشان را بیان کردند. این نکته هم قابل‌توجه است که در جلسه قبل ایشان با اقتصاددانان، تعدادی از حاضران پیشنهاد کردند جلسات ادامه پیدا کند و رئیس‌جمهور به این پیشنهاد توجه و عمل کردند.

گویا در جلسه دو روز گذشته بیشتر بحث‌ها پیرامون حذف ارز 4200 تومانی بوده است. پیشنهادها یا انتقادهای شما درباره ارز 4200 تومانی یا موارد دیگر اقتصادی چه بود؟

نظر بنده این بود که بحث ارز 4200 تومانی اولویت حال حاضر در کشور نیست و پرداختن به این مساله آثار روانی خوبی در جامعه ندارد و موجب نگرانی مردم خواهد شد. البته حذف ارز 4200 تومانی برای کسری بودجه دولت می‌تواند موثر باشد، اما در شرایط حال‌حاضر این راه برای جبران کسری بودجه مناسب نیست. همچنین یک پیشنهادی که من در این جلسه مطرح کردم، این بود که تعداد بیشتری از اساتید حوزه علوم اسلامی قم که در بخش اقتصاد اسلامی و عدالت متخصص هستند را دعوت و پیشنهادهای این متخصصان را هم بررسی کنند.

قطعا یک‌سری افراد در این جلسه نظراتی خلاف دولت داشتند. برخورد رئیس‌جمهور و تیم‌شان با این انتقادها و اختلاف‌نظرها چگونه بود؟

بنده هم جزء مخالفان تصمیم دولت در حذف ارز 4200 تومانی بودم. البته برخورد رئیسی با منتقدان در جلسه سه‌شنبه خوب بود و نکته قابل‌توجه این است که وقتی وی نظرات مختلف را شنید و روی صحبت‌های حاضران تامل کرد، یک‌سری تردیدهایی در بحث حذف ارز 4200 تومانی برایش حاصل شد که به‌نظر بنده، یکی از نتایج مهم و اصلی این جلسه این بود که تصمیم‌‌شان درمورد ارز 4200 تومانی تجدیدنظر می‌شود یا اگر بخواهند حذف ارز 4200 تومانی را اجرا کنند، قطعا کیفیت اجرا و بررسی پیامدهایش را مدنظر قرار خواهند داد.

پیش‌بینی شما از ادامه جلسات چگونه است؟ به‌نظر شما این جلسات درجهت مطلوب ادامه پیدا خواهد کرد؟

آن‌طور که محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور در جلسه گفت، بنا است این جلسات به‌صورت گسترده‌تر و عام‌تر و کارشناسی‌شده ادامه پیدا کند.

ریاست‌جمهوری از اقتصاددانان دعوت کردند که این جلسات برگزار شود یا خود اقتصاددانان پیگیر جلسه با رئیس‌جمهور شدند؟

درباره جلسه این هفته هم خود دفتر ریاست‌جمهوری از ما پیگیری و دعوت کرد.

سوال آخر این‌که گویا ابتدای جلسه، رئیس‌جمهور چند سوال را مطرح کرد؛ مانند اینکه چرا شاخص‌های کلان اقتصاد کشور مطلوب نیست، چرا تورمی که قرار بود تک‌رقمی شود اتفاق نیفتاده است، چرا ده‌ها میلیارد دلار یارانه پنهانی که دولت پرداخت می‌کند، مردم آثار مطلوب آن را در زندگی خود نمی‌بینند وچرا باوجود هزاران هزار میلیارد تومان مصارف دولت در ۸ سال گذشته، رشد اقتصادی کمتر از یک‌درصد داشته‌ایم؟ پاسخ هرکدام از حاضران به این سوالات چه بوده و اینکه به این سوالات به‌صورت کلی پرداخته شد یا جزئی؟

به‌صورت کلی به این سوالات مطرح‌شده توسط رئیس‌جمهور پاسخ داده شد و پیرامون این موارد افراد حاضر انتقادها و پیشنهادهای خودشان را مطرح کردند، ولی به‌صورت تخصصی به این مباحث پرداخته نشد و مبحث اصلی جلسه، حول حذف ارز ترجیحی بود.